Audyt

Audyt subwencji PFR

Środki z PFR – zasady i ryzyka

Uzyskanie środków pomocowych z PFR obwarowane jest licznymi warunkami, zarówno w zakresie możliwości pozyskania środków, jak i prawidłowości ich wykorzystania. Beneficjenci wsparcia powinni zatem dołożyć szczególnej staranności w procesie wydatkowania środków oraz mieć świadomość potencjalnej kontroli. Wykryte w jej trakcie nieprawidłowości – zależnie od swojej wagi – mogą spowodować konieczność zwrotu części albo całości subwencji, a niekiedy pociągnąć do odpowiedzialności karnej osoby składające wniosek.

Subwencje PFR – kontrola i bezpieczeństwo

Dotychczas ponad 345 tys. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw skorzystało z Tarczy Finansowej PFR na łączną kwotę ponad 60,5 mld zł. Przedsiębiorcy powinni wykorzystać otrzymaną subwencję zgodnie z regulaminem Programu i zawartą umową subwencji – na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Z kolei warunki umorzenia subwencji finansowej są inne dla mikroprzedsiębiorców i MŚP. W obydwu przypadkach maksymalna wartość umarzanej subwencji to 75%. W celu weryfikacji słuszności otrzymania środków oraz poprawności ich rozdysponowania, wyspecjalizowane organy PFR zapowiedziały przeprowadzanie kontroli na podstawie opracowanego w tym celu algorytmu, pozwalającego na typowanie firm, w których mogło dojść do nieprawidłowości. Kryteria otrzymania subwencji finansowych wskazują, iż szczególną uwagę kontrolujący mogą skupić na kwestiach związanych ze spełnieniem kryterium spadku obrotów, co w wielu przypadkach nie było łatwe do ustalenia. Inne zagadnienia, dodatkowo badane w kontekście pomocy uzyskanej w ramach Tarczy Finansowej mogą dotyczyć w szczególności:
  • weryfikacji poziomu zatrudnienia, statusu przedsiębiorcy, powiązań z innymi przedsiębiorcami,
  • spełnienia wymaganych warunków, aby otrzymane środki w całości albo części były bezzwrotne (sposób i celowość wykorzystania środków, brak redukcji zatrudnienia).
W związku z powyższym, Przedsiębiorca, który otrzymał subwencję finansową powinien na bieżąco prowadzić analizę spełnienia przesłanek jej utrzymania oraz częściowego umorzenia. Istotna jest również kwestia weryfikacji prawidłowości pozyskania środków, gdyż w przypadku błędów we wniosku, spowodowanych często działaniem niezamierzonym, Przedsiębiorcom może grozić całkowity zwrot subwencji.
W tym zakresie Instytut Studiów Podatkowych wyraża gotowość wsparcia dla Przedsiębiorców, świadcząc usługę audytu procesu związanego z ubieganiem się i otrzymaniem subwencji finansowej.
W przypadku zainteresowania naszymi usługami w powyższym zakresie, prosimy o wypełnienie załączonej karty do celów kosztorysowania – na jej podstawie przedstawimy zindywidualizowaną ofertę.

Opiekunowie usługi

Mariusz Unisk

Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Generalny ds. Doradztwa Podatkowego

Doradca Podatkowy, nr wpisu 09921

Katarzyna Wawrzonkiewicz

Starszy Specjalista w Dziale Audytu Podatkowego, Specjalista w Biurze Obsługi Allianz Podatnik

Małgorzata Słomka

Konsultant Podatkowy

Doradca Podatkowy, nr wpisu 09900
background
napisz do nas

Zapytaj nas o ofertę

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.






    karykatura
    newsletter

    Zapisz się na bezpłatny Serwis Doradztwa Podatkowego

    Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.


    Skontaktuj się z nami
    Rozwiążemy każdą wątpliwość
    Daj nam znać
    Skontaktuj się
    Od prawie 30 lat klasyfikujemy się niezmiennie w ścisłej czołówce liderów doradztwa podatkowego.