Ograniczenia aktywności gospodarczej związane ze stanem pandemii dotyczące bezpośrednio i pośrednio większości przedsiębiorców, skutkują w wielu firmach spadkiem przychodów oraz zysków. Czasowym rozwiązaniem mającym na celu wsparcie przedsiębiorców są środki publiczne otrzymane na podstawie przepisów o zapobieganiu, przeciwdziałaniu i zwalczaniu chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji antykryzysowych. Beneficjenci tych środków muszą jednak liczyć się z możliwością kontroli ich wydatkowania: w zależności od rodzaju otrzymanych środków kontrolę może przeprowadzić ZUS, urząd skarbowy, organy KAS, PFR, urzędy pracy, organy jednostek samorządu terytorialnego.
Wnioskowanie o środki pomocowe często przebiegało pod presją czasu, przepisy dotyczące uzyskania pomocy były kilkukrotnie nowelizowane, a sama treść przepisów jest często nieprecyzyjna. Uprawnienia organów kontrolujących przyznawanie i wydatkowanie otrzymanych środków pozwalają również na wnioskowanie o zwrot całości lub części subwencji. Należy również pamiętać, że kończy się dwunastomiesięczny okres rozliczania otrzymanych w ramach tzw. Tarczy 1.0 środków publicznych z PFR. Kontrole wydatkowania środków przekazanych przez PFR w ramach Tarczy Finansowej mogą obejmować różne obszary działalności przedsiębiorstwa, a obok instrumentów takich jak rejestry skarbowe i ZUS mogą być przeprowadzane na miejscu (weryfikacja dokumentacji wewnętrznej przedsiębiorstw), w tym historii rachunków bankowych. Polski Fundusz Rozwoju może również poddać szczegółowej analizie m.in. to, czy:
a także inne indywidualnie określone aspekty.
PFR może także skontrolować sposób oraz zasadność wykorzystywania środków (sposób, w jaki wydatkowane są środki oraz ich zgodność z przeznaczeniem).
Przedsiębiorcy powinni więc przeprowadzić analizę dokumentów księgowych i porównać je ze złożonym wnioskiem, jaki został złożony do PFR. W przypadku ewentualnego wykrycia nieprawidłowości przed wszczęciem kontroli, możliwe jest opracowanie i wprowadzenie modelu naprawczego. Kluczowa jest bowiem transparentność wydatkowanych środków pochodzących z pomocy publicznej i ich zgodność z deklarowany we wniosku przeznaczeniem.
W tym zakresie Instytut Studiów Podatkowych wyraża gotowość wsparcia tych działań, świadcząc usługę audytu procesu związanego z otrzymaniem subwencji finansowej. Można więc wyprzedzić kontrolę.
Skutecznym sposobem na obniżenie kosztów usług niematerialnych związanych z kontrolą otrzymanych środków jest skorzystanie z unikatowego na naszym rynku ubezpieczenia kosztów obsługi sporów podatkowych Allianz Podatnik z rozszerzeniem o postanowienia szczególne dotyczące włączenia do zakresu ochrony kosztów postępowania kontrolnego wynikającego z otrzymanych przez Ubezpieczonego środków publicznych przysługujących w związku z zaistnieniem sytuacji kryzysowych.
Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje postępowania kontrolne wykorzystania i rozliczenia środków publicznych otrzymanych przez Ubezpieczonego na podstawie przepisów
Formularz
kontaktowy
Proszę wprowadzić dane, a nasi konsultanci odezwą się do wszystkich zainteresowanych.