Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora KIS anulowanie faktury może nastąpić po spełnieniu łącznie dwóch przesłanek:
- faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego,
- faktura dokumentuje czynność rzeczywiście niedokonaną.
Podatnik wystawia fakturę korygującą w przypadku gdy po wystawieniu faktury:
- podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
- dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
- dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
- stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani przepisy rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, nie zawierają natomiast regulacji dotyczących anulowania wystawionych faktur. W praktyce dopuszcza się jednak anulowanie faktury, które polega na przekreśleniu oryginału i kopii faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji wykluczającej ich ponowne wykorzystanie. W orzecznictwie podkreśla się, że anulowanie faktur powinno dotyczyć jednak wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych, które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacji z dnia 16 lutego 2022 r. sygn. akt 0112-KDIL1-1.4012.791.2021.2.AW wskazał:
„Anulowanie faktury powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Ponadto, podatnik powinien dołożyć należytej staranności przy dokumentowaniu zaistniałych zdarzeń gospodarczych. W przypadku anulowania faktury sprzedawca (wystawca faktury) winien posiadać w swojej dokumentacji zarówno kopię, jak i oryginał dokumentu sprzedaży z dokonaną na nich adnotacją unieważniającą fakturę, która uniemożliwi ich powtórne wydanie i wykorzystanie. Zatem, anulowanie faktury dotyczy tylko tych przypadków, gdy faktura dokumentuje czynność rzeczywiście niedokonaną.
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że anulowanie faktury może nastąpić po spełnieniu łącznie dwóch przesłanek:
- faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego,
- faktura dokumentuje czynność rzeczywiście niedokonaną.
Z opisu sprawy wynika, że nieprawidłowa faktura nie została przekazana nabywcy (wprowadzona do obiegu), jednakże dostawa została dokonana, czyli miało miejsce zdarzenie gospodarcze. Nabywca otrzymał zamawiamy towar, i nie zamierza go zwrócić. Zatem jeden z warunków koniecznych do anulowania faktury nie został/nie zostanie spełniony (…)”.