Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 17 czerwca 2021 r. I Sa/Sz 348/21 orzekł w przedmiocie warunków zwolnienia z akcyzy oleju opałowego.
Zdaniem WSA uchybienie wymogom znakowania i barwienia przed nadaniem przeznaczenia stwarza sytuację, że istnieje ryzyko wykorzystania oleju napędowego do celów innych niż wynikają z zwolnienia. Z tych powodów nie jest trafny pogląd, że znakowanie i barwienie ma jedynie pomocniczy charakter, a wszelkie uchybienia w tym zakresie tłumaczy faktyczne wykorzystanie oleju napędowego.
Jak podkreślił WSA przy wyprowadzeniu ze składu podatkowego oleju napędowego warunkiem zwolnienia od akcyzy ze względu na jego przeznaczenie do celów żeglugowych jest nadanie wyrobowi materialnych cech właściwych dla tego przeznaczenia, tj. zabarwienia i oznakowania. Warunek ten test warunkiem podstawowym. W dalszej kolejności dopełnione powinny zostać warunki pomocnicze, czyli formalne (tj. objęcie zabezpieczeniem akcyzowym, ujęcie w ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy, przemieszczenie za dokumentem dostawy itd.). Innymi słowy olej napędowy nieoznakowany i niezabarwiony bądź oznakowany i zabarwiony w nieprawidłowy sposób, nie może zostać przeznaczony do celów żeglugowych jako korzystający ze zwolnienia od akcyzy ze względu na to przeznaczenie. Stąd skoro zwolnieniu podlega używanie oleju do celów żeglugi, odpowiednio oznakowanego i zabarwionego to oczywistym jest, że warunek prawidłowego oznakowania i zabarwienia winien być utrzymany na wszystkich etapach obrotu wyrobem do czasu jego użycia.
Akcyza i podatek akcyzowy
Serwis Instytutu Studiów Podatkowych pod redakcją naukową prof. dr hab. Witolda Modzelewskiego zawierający informacje, interpretacje, komentarze, orzecznictwo oraz publicystykę dotyczącą akcyzy i podatku akcyzowego w Polsce i Unii Europejskiej
Akcyza i podatek akcyzowy