Dofinansowanie do wynagrodzeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych stanowi dla pracodawcy przychód podatkowy.
Powyższe stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 9 listopada 2020 r. sygn. akt 0114-KDIP2-1.4010.326.2020.1.KS.
W związku z sytuacją epidemiologiczną oraz pomocą z tzw. tarcz antykryzysowych w postaci różnorakich ulg, zwolnień czy dofinansowań pojawiały się różne interpretacje i poglądy na temat tego, czy uzyskana pomoc od państwa dla pracodawcy na sfinansowanie czy też dofinansowanie wynagrodzeń pracowników lub składek na ubezpieczenie społeczne powinno być traktowane jako przychód podatkowy pracodawcy. Aktualne stanowisko w tej sprawie zostało wyrażone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 9 listopada 2020 r. Ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 dokonała zmian m.in. w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Zgodnie z dodanym do ustawy art. 15gg, ust. 1 podmioty, o których mowa w art. 15g ust. 1, u których wystąpił spadek obrotów gospodarczych w rozumieniu art. 15g ust. 9, w następstwie wystąpienia COVID-19, mogą zwrócić się z wnioskiem do dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy, właściwego ze względu na swoją siedzibę, o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników, o których mowa w art. 15g ust. 4, nieobjętych:
- przestojem, o którym mowa w art. 81 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. ? Kodeks pracy, lub
- przestojem ekonomicznym w następstwie wystąpienia COVID-19, o którym mowa w art. 15g ust. 5, lub
- obniżonym wymiarem czasu pracy w następstwie wystąpienia COVID-19, o którym mowa w art. 15g ust. 5.
Zgodnie z pkt 2 tego przepisu, podmiotom, o którym mowa w ust. 1, spełniającym określone kryteria, o których mowa w art. 15g ust. 3, na warunkach określonych w pkt 4-8, przysługują środki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy na podstawie ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych od przyznanych świadczeń, o których mowa w ust. 1.
Zgodnie z pkt 15 tego przepisu, przedmiotowe świadczenia wypłacane są pracownikom po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne finansowanych ze środków ubezpieczonego, składek na ubezpieczenie zdrowotne, zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także należności alimentacyjnych na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. ? Kodeks pracy, dotyczących potrącania tych należności z wynagrodzenia za pracę.
Zgodnie z pkt 16 tego przepisu, podmiot otrzymujący dofinasowanie, po dokonaniu potrąceń ze świadczeń, odprowadza należne składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Natomiast zgodnie z pkt 19, rozliczenia otrzymanych świadczeń i środków z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, należy dokonać w terminie do 30 dni od zakończenia okresu pobierania świadczeń.
Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:
- otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;
- wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie;
- wartość, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 8, umorzonych lub przedawnionych:
- zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy,
- środków na rachunkach bankowych ? w bankach.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.., za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Zgodnie z brzmieniem przedstawionych przepisów należy uznać, że środki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych otrzymane w ramach przepisu art. 15gg ustawy z dnia 2 marca 2020 r. na opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy należy zakwalifikować jako przychód w oparciu o przepis art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.
Aleksandra Szczęsny
Konsultant podatkowy, Śląski Oddział Instytutu Studiów Podatkowych
aleksandra.szczesny@isp-modzelewski.pl
tel. 32 259 71 50