Minister Finansów w dniu 27 czerwca 2025 r. wydał Objaśnienia podatkowe dotyczące form i sposobów przekazywania imiennej informacji PIT-11 przez płatników i inne podmioty zobowiązane do jej sporządzenia.
Przyczyną wydanych objaśnień było wykrycie rozbieżności i wątpliwości podmiotów zobowiązanych do sporządzenia imienne informacji PIT-11, zarówno co do formy, jak i sposobu jej przekazania. Jedną z istniejących tez było m.in., że: „pracodawca ma obowiązek wysyłania imiennej informacji PIT-11 listem poleconym w każdym przypadku, gdy podatnik nie odbierze jej osobiście.”
Jednakże przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie potwierdzają na istnienie powyższego obowiązku.
Informację PIT-11 zgodnie z treścią art. 42g ust. 1 pkt 1 ustawy należy przesłać do właściwego urzędu skarbowego wyłącznie w formie elektronicznej, i to najpóźniej do 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym. Wysyłka może nastąpić:
Zgodnie z art. 42g ust. 1 pkt 2 ustawy, płatnik ma obowiązek przekazać informację PIT-11 podatnikowi najpóźniej do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.
Ustawa nie narzuca konkretnej formy ani sposobu przekazania informacji PIT-11 pracownikowi. Pracodawca lub inny podmiot sporządzający formularz ma pełną dowolność, z zachowaniem zasady skutecznego dostarczenia.
Najczęściej stosowane sposoby przekazania informacji PIT-11:
Z uwagi na fakt, że przekazanie informacji PIT-11 jest ustawowym obowiązkiem to pracodawca powinien zachować dowody jego wykonania – niezależnie od wybranej formy przekazania np.:
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.