Osoba, której dane osobowe są przetwarzane, ma prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony danych Osobowych. Na skutek wniesienia skargi rozpoczyna się postępowanie administracyjne. Organ nadzorczy uprawniony jest do stosowania kar administracyjnych (art. 83 rozporządzenia 2016/679) oraz środków wskazanych w art. 58 ust. 2 przywołanego rozporządzenia. Wysokość kar administracyjnych została określona w art. 83 rozporządzenia 2016/679 odrębnie dla podmiotów publicznych oraz pozostałych podmiotów. W art. 83 ust. 7 wskazano, że bez uszczerbku dla uprawnień naprawczych organu nadzorczego, o których mowa w art. 58 ust. 2, każde państwo członkowskie może określić, czy i w jakim zakresie administracyjne kary pieniężne można nakładać na organy i podmioty publiczne ustanowione w tym państwie członkowskim.
Polski prawodawca wykorzystał tę możliwość i określił maksymalną wysokość administracyjnych kar pieniężnych, jakie mogą być nakładane na podmioty publiczne. Nakładanie kar na jednostki sektora finansów publicznych zostało uregulowane w art. 102 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych może nałożyć, w drodze decyzji, administracyjne kary pieniężne:
Na wszystkie inne niż publiczne podmioty, w drodze decyzji, można natomiast nałożyć administracyjną karę pieniężną wynikającą z art. 83 rozporządzenia 2016/679. Ustanowiono dwa rodzaje kar:
Wymierzana kara powinna mieć charakter odstraszający, jednocześnie proporcjonalny do popełnionych czynów. Przy wymierzaniu kar organ powinien brać pod uwagę następujące okoliczności:
Jeżeli administrator lub podmiot przetwarzający narusza umyślnie lub nieumyślnie w ramach tych samych lub powiązanych operacji przetwarzania kilka przepisów rozporządzenia 2016/679, całkowita wysokość administracyjnej kary pieniężnej nie przekracza wysokości kary za najpoważniejsze naruszenie.
TSUE orzekł, że na administratora można nałożyć administracyjną karę pieniężną za naruszenie powyższego rozporządzenia tylko wtedy, gdy naruszenie to zostało popełnione w sposób zawiniony, tzn. umyślnie lub nieumyślnie. W opinii TSUE tak będzie w przypadku, gdy administrator danych nie mógł nie wiedzieć, że jego zachowanie stanowi naruszenie, niezależnie od tego, czy miał świadomość popełnienia naruszenia, czy też nie. TSUE wskazał również, że jeżeli administratorem jest osoba prawna, nie jest konieczne, aby naruszenie zostało popełnione przez jej organ zarządzający lub aby organ ten posiadał o nim wiedzę. Przeciwnie – osoba prawna jest odpowiedzialna zarówno za naruszenia popełnione przez jej przedstawicieli, dyrektorów lub zarządców, jak i za naruszenia popełnione przez każdą inną osobę działającą w ramach jej działalności gospodarczej i na jej rachunek. TSUE doprecyzował ponadto, że nałożenia administracyjnej kary pieniężnej na osobę prawną jako administratora nie można uzależnić od uprzedniego stwierdzenia, że naruszenie to zostało popełnione przez zidentyfikowaną osobę fizyczną. Co więcej, na administratora można nałożyć karę pieniężną również za operacje dokonywane przez podmiot przetwarzający, o ile operacje te można przypisać administratorowi. Odnośnie do współadministrowania przez dwa podmioty lub większą ich liczbę TSUE wyjaśnił, że wynika ono z samego faktu, iż podmioty te uczestniczyły w ustalaniu celów i sposobów przetwarzania danych osobowych.
Maciej Sobiech
dyrektor Oddziału Wielkopolskiego
doradca podatkowy nr 09809
radca prawny nr wpisu 1845
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.