Organizacja kursów online, a zwolnienie z podatku od towarów i usług

W interpretacji z dnia 21 lipca 2025 r. (nr 0114-KDIP4-2.4012.434.2025.1.KS) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej dokonał analizy przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, objęte zostały usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli. Z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

W ocenie Dyrektora KIS o spełnieniu pierwszej przesłanki (przedmiotowej) mogą przesądzać m.in.: posiadanie wykształcenia wyższego wraz z przygotowaniem pedagogicznym, posiadanie uprawnień nauczycielskich, organizacja kursów (online) w skład których wchodzą: lekcje indywidualne lub grupowe online, lekcje wideo na platformie online oraz materiały dydaktyczne; usługi edukacyjne obejmujące swoim zakresem materiał dydaktyczny przewidziany w programie nauczania placówek oświatowych.

Z kolei w przypadku spełnienia przesłanki podmiotowej pod podjęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności, przy czym nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela. Może to być zatem osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe), jak również osoba posiadająca wiedzę i kwalifikacje nabyte w inny sposób. Przykładowo może to być osoba, która ukończyła stosowny kurs kierunkowy, posiada odpowiednią wiedzę, kwalifikacje, doświadczenie. Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w powołanych wyrokach TSUE: C-473/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz oraz C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer. Z wyroków tych wynika, że nie należy dokonywać rozróżnienia dla celów podatku pomiędzy nauczaniem uczniów lub studentów w ramach nauczania szkolnego lub uniwersyteckiego i nauczania osób posiadających już dyplom szkolny lub uniwersytecki, które na podstawie tego dyplomu kontynuują naukę zawodu. Tym samym posiadanie przez nauczyciela wiedzy i kwalifikacji pozwalających na pełnienie roli nauczyciela gwarantuje jakość świadczonych przez niego usług, które mają umożliwiać uzyskanie określonego wykształcenia w celu wykonywania danego zawodu.

Podsumowując, w oparciu o niniejsze przepisy prawa oraz orzecznictwo TSUE, łączne spełnienie powyższych przesłanek pozwala za przyjęciem, że świadczenie usług polegających na prowadzeniu kursów online (lekcje indywidualne i grupowe online, lekcje wideo na platformie online, a także nagrane lekcje i materiały dydaktyczne na platformie), będzie mogło korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Maciej Kaszuba

młodszy konsultant podatkowy

maciej.kaszuba@isp-modzelewski.pl

tel. 32 259 71 50

background
napisz do nas

Zapytaj nas o ofertę

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.







    Czytaj więcej

    karykatura
    newsletter

    Zapisz się na bezpłatny Serwis Doradztwa Podatkowego

    Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.


    Skontaktuj się z nami
    Rozwiążemy każdą wątpliwość
    Daj nam znać
    Skontaktuj się
    Od prawie 30 lat klasyfikujemy się niezmiennie w ścisłej czołówce liderów doradztwa podatkowego.