Dnia 26 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną dotyczącą otrzymania dofinansowania, a zwiększenia obrotu.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będąc producentem warzyw i jabłek skorzystał z wsparcia i wycofał z rynku warzywa i owoce przekazując je nieodpłatnie na cele charytatywne do uprawnionych podmiotów. Wnioskodawca spełnił warunki określone w przepisach, a mianowicie wycofał ze sprzedaży owoce i warzywa, dokonał ich sortowania oraz zapakowania w odpowiednie opakowania wraz z odpowiednimi adnotacjami, dostarczył je do uprawnionych jednostek organizacyjnych odpowiednim transportem, a także uzyskał stosowne dokumenty potwierdzające bezpłatną dostawę. Następnie Wnioskodawca złożył wnioski o wypłatę pomocy do Dyrektora Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego, który przeprowadził pozytywną weryfikację złożonych wniosków oraz załączonych dokumentów. Wysokość pomocy finansowej jaką Wnioskodawca otrzymał określona została na podstawie Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) NR 543/2011 z dnia 7 czerwca 2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw.
W omawianej sytuacji Wnioskodawca dokonując przekazania owoców na rzecz uprawnionych jednostek organizacyjnych w istocie dokonał odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, za którą wynagrodzeniem jest dopłata przekazywana za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego przez Unię Europejską w ramach pomocy.
Wysokość pomocy finansowej jaką producent owoców może otrzymać określona została w Rozporządzeniu Wykonawczym Komisji (UE) NR 543/2011 z dnia 7 czerwca 2011 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw.
Zgodnie ze wskazanym rozporządzeniem, pomoc jest obliczana jako dopłata za wycofanie owoców (jabłek) w przeliczeniu za 100 kg jabłek, dopłata do kosztów transportu uzależniona od odległości jednostki organizacyjnej, do której dostarczono wycofane z rynku owoce natomiast dopłata do kosztów sortowania i pakowania przeliczana jest dla 1 tony owoców. Wnioskodawca wskazał, że takie same zasady obowiązywały w przypadku obliczania pomocy finansowej za wycofane brokuły i kalafiory.
Zgodnie ze stanowiskiem organu wskazane okoliczności sprawy oraz zapisy rozporządzenia UE pozwalają na uznanie, że przekazywana dopłata jest zapłatą za dokonaną dostawę. Jak wynika z wniosku, dostawa towarów jest dokonywana na rzecz innych podmiotów, niż te które dokonują płatności, jednak charakter wyliczenia należności dla gospodarstwa przesądza o uznaniu, że Agencja Rynku Rolnego przekazując dopłaty w imieniu Unii Europejskiej w istocie przekazuje należność za dostawę, transport, oraz koszty pakowania i sortowania warzyw i owoców. Jak wskazano wyżej, jedynie dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast w omawianej sytuacji przekazywana dopłata podzielona jest na dopłatę dotyczącą: owoców (jabłek), kosztów transportu, pakowania i sortowania owoców.
W ocenie organu należy uznać, że otrzymane przez Wnioskodawcę dopłaty do przekazywanych warzyw, owoców, kosztów transportu i pakowania oraz sortowania podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowią należność za wykonane przez Wnioskodawcę czynności na rzecz uprawnionych jednostek organizacyjnych, są zapłatą za przekazane warzywa i owoce. Zatem wskazane dopłaty powinny być uwzględniane w podstawie opodatkowania Wnioskodawcy. Stanowią obrót w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.