Przepisy ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej stosuje się do przychodów ze sprzedaży detalicznej osiągniętych od dnia 1 stycznia 2021 r. Zgodnie z art. 3 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. ilekroć w ustawie jest mowa o:
5) sprzedaży detalicznej ? rozumie się przez to dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:
a) w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287),
b) poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
– także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej.
Należy wskazać, że w definicji sprzedaży detalicznej ustawodawca wskazuje na istotną cechę odpłatnego zbywania towarów, której spełnienie jest konieczne do uznania tych transakcji za sprzedaż detaliczną w rozumieniu ustawy. Obok wymogów odnoszących się do statusu nabywcy (konsument), miejsca dokonywania (terytorium RP) wprowadza się jeszcze warunek okoliczności zawarcia umowy sprzedaży bądź dokonania innej czynności, na mocy której następuje odpłatne zbycie towarów.
Ze sprzedażą detaliczną mamy bowiem do czynienia, jeśli odpłatne zbywanie towarów konsumentowi następuje na podstawie umowy zawartej:
- w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287),
- poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o prawach konsumenta.
Po pierwsze zatem ze sprzedażą detaliczną mamy do czynienia wówczas, gdy umowa, na mocy której dochodzi do odpłatnego zbycia towaru, jest zawarta w lokalu przedsiębiorstwa. Przepisy omawianej ustawy zastrzegają przy tym, że chodzi tutaj o lokal przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o prawach konsumenta. Powołane przepisy stanowią, że lokal przedsiębiorstwa to:
- miejsce prowadzenia działalności będące nieruchomością albo częścią nieruchomości, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność na stałe,
- miejsce prowadzenia działalności będące rzeczą ruchomą, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność zwyczajowo albo na stałe.
Zaś z umową zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa mamy do czynienia wówczas, gdy umowę z konsumentem zawarto:
- przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy,
- w wyniku przyjęcia oferty złożonej przez konsumenta w okolicznościach, o których mowa w pkt 1,
- w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron,
- podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami.
Zatem przyjąć należy, że nie będzie sprzedażą detaliczną w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. sytuacja, w której do odpłatnego zbywania towarów dochodzi na podstawie umowy zawartej na odległość w rozumieniu ustawy o prawach konsumenta. Przepisy tej ustawy wyróżniają bowiem w sposób rozłączny umowy zawarte w lokalu przedsiębiorstwa, umowy zawarte poza lokalem przedsiębiorstwa oraz umowy zawierane na odległość. Dwa pierwsze przypadki są kwalifikowane jako sprzedaż detaliczna. Umowy wymienione jako ostatnie nie będą kwalifikowane jako sprzedaż detaliczna w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2016 r.
Ustawa o prawach konsumenta definiuje umowę zawartą na odległość jako umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.