Serwis Doradztwa Podatkowego

Praca zdalna pracowników ? zmiany

     W dniu 20 sierpnia 2020 roku została opublikowana w Dzienniku Ustaw ustawa z dnia 24 lipca 2020 roku o zmianie ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2020.1423). Ustawa ta wprowadza zmiany regulacji w zakresie pracy zdalnej.

     Zmiany w tym zakresie wchodzą w życie od dnia 5 września 2020 roku. Na podstawie wskazanej zmiany w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.) wprowadza się zmianę art. 3 ust. 1, który stanowi, że w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu, w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).

     W praktyce oznacza to przedłużenie na czas nieoznaczony (to jest na czas obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, a także 3 miesiące po ich odwołaniu), obecnie funkcjonujących u pracodawcy zasad dotyczących pracy zdalnej, jeżeli takie obowiązują.

     Zaleca się, aby każdy pracodawca który korzysta z rozwiązania tzw. pracy zdalnej pracowników przed 5 września 2020 roku ogłosił, że dotychczasowe zasady w zakresie pracy zdalnej będą kontynuowane zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie lub jeżeli nie posiada takich zasad obowiązujących w zakładzie pracy sporządził je i udostępnił.

 

Zespół ISP-Audyt

Skontaktuj się z naszą redakcją