Serwis Doradztwa Podatkowego

System zwrotu podatku akcyzowego dla branży transportowej w wybranych krajach Unii Europejskiej

W niniejszym artykule autor dokonuje charakterystyki systemu zwrotu podatku akcyzowego dla przedsiębiorstw transportowych w wybranych krajach Unii Europejskiej (UE).

W UE zwrot podatku akcyzowego w przypadku przedsiębiorstw transportowych jest stosowany w Belgii, Irlandii, Słowenii, Francji, Rumunii, Hiszpanii, we Włoszech, na Węgrzech. Wszystkie krajowe regulacje muszą się opierać na prawie wspólnotowym, gdyż akcyza jest podatkiem podlegającym harmonizacji na szczeblu wspólnotowym w obszarze paliw. Podstawą prawną do wprowadzenia procedury zwrotu akcyzy (względnie dyferencji stawek) może być art. 6 lub art. 15, 16 i 17 dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej1.

 

1. Irlandia2

W Irlandii program zwrotu akcyzy na olej napędowy (Diesel Rebate Scheme) wszedł w życie z dniem 1 lipca 2013 r. Właściwe przepisy znajdują się w dziale 99A Finance Act 19993, a przepisy wprowadzające – w dziale 51 Finance Act 20134. Regulację dopełnia Consolidated Mineral Oil Tax Regulations 2012 (S.I. No. 231 of 2012)5, w którego części 8A zostały uregulowane wymagania i procedury.

Administracja skarbowa dokonuje zwrotu części podatku od oleju zakupionego przez kwalifikującego się przewoźnika drogowego. Warunkami skorzystania z tego mechanizmu są zakup przez przedsiębiorstwo na terytorium kraju, wykorzystanie do transportu i zużycie w kwalifikowanym typie pojazdu.

Aby móc spełnić dwie pierwsze przesłanki, należy posiadać odpowiednią licencję na transport drogowy. Licencje dzielą się na dotyczące transportu towarowego i pasażerskiego. Dopuszczalne są zarówno krajowe, jak i międzynarodowe.

Każdy przewoźnik irlandzki posiadający licencję, jeśli chce skorzystać z procedury, musi posiadać zaświadczenie o braku zaległości podatkowych wydane przez irlandzką administrację podatkową. Operatorzy posiadający licencję przewozową wydaną w jednym z państw członkowskich UE muszą przedstawić aktualny pisemny dowód pełnej zgodności rozliczeń z przepisami podatkowymi, wystawiony przez organ administracji skarbowej państwa, w którym została wydana licencja przewoźnikowi.

Jeśli chodzi o trzecią przesłankę, to pojazdy w przypadku transportu towarowego muszą mieć masę całkowitą nie mniejszą niż 7,5 tony. W przypadku transportu pasażerskiego pojazdy uprawniające do zwrotu akcyzy muszą mieć kategorię M2 lub M3. Kategoria M2 obejmuje busy posiadające powyżej 8 siedzeń, włącznie z siedzeniem kierowcy, przy jednoczesnej masie poniżej 5 ton, a kategoria M3 – busy posiadające powyżej 8 siedzeń, włącznie z siedzeniem kierowcy, przy jednoczesnej masie powyżej 5 ton.

O zwroty można występować kwartalnie w formie elektronicznej. W przypadku zakupów uprawniających do zwrotu podatku występuje się o zwrot w następnym kwartale.

Należy odnotować, że w okresie składania wniosku musi być ważne zezwolenie na transport drogowy. Aby otrzymać zwrot, przedsiębiorcy zagraniczni muszą się uprzednio zarejestrować w systemie internetowym irlandzkiej administracji skarbowej. Kolejny krok to rejestracja karty paliwowej. Podaje się wtedy nazwę dostawcy karty, numer karty oraz imię lub identyfikator karty. Konieczne jest też zarejestrowanie licencji przed złożeniem wniosku oraz każdego pojazdu, do którego zakupione paliwo ma być objęte zwrotem.

Wielkość możliwego zwrotu określa się na podstawie średnich cen zakupu obliczanych przez Central Statistics Office (Irlandzki Państwowy Urząd Statystyczny). Zwrot jest ograniczony wysokością ceny; nie jest on możliwy, jeśli cena z VAT wynosi 1,23 euro/l lub mniej. W przypadku gdy cena wynosi 1,54 euro/l lub więcej, możliwy jest maksymalny zwrot w wysokości 7,5 eurocenta. Kwota zwrotu jest określana kwartalnie za pomocą publikowanej tabeli.

W Irlandii administracja skarbowa zachęca operatorów kart paliwowych do rejestracji i współpracy w ramach systemu zwrotu akcyzy. Na stronie internetowej tego organu radzi się zainteresowanym uzyskaniem ewentualnych zwrotów, aby pytać operatorów i zachęcać ich do rejestracji. Aby urząd skarbowy rozważył zatwierdzenie karty paliwowej, operator lub podmiot działający w jego imieniu musi się zobowiązać do dostarczania urzędowi danych o transakcjach zakupu i klientach posiadających karty.

 

2. Słowenia6

Zakon o trošarinah (ustawa o podatku akcyzowym)7 w art. 95 zapewnia możliwość częściowego zwrotu zapłaconego podatku. Zwrotowi podlega różnica między kwotą średniej stawki podatku akcyzowego ustaloną przez ministra właściwego do spraw finansów na dany miesiąc kalendarzowy a najniższą dozwoloną kwotą określoną w art. 7 dyrektywy 2003/96/WE.

W przypadku regulacji słoweńskiej, zgodnie z przepisami wspólnotowymi, procedurą zwrotu objęte są takie same typy działalności i pojazdów jak w Belgii.

O zwrot mogą się ubiegać osoby prawne mające siedzibę i zarząd na terytorium UE lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Uprawnione podmioty krajowe mogą się domagać zwrotu podatku akcyzowego zapłaconego na podstawie dokumentu złożonego w organach podatkowych oraz faktur zakupu oleju napędowego, które zawierają numer rejestracyjny pojazdu, przy czym organy podatkowe mogą zażądać przedłożenia dodatkowych dowodów. Osoby uprawnione z innego państwa członkowskiego UE lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (European Free Trade Association – EFTA), które ubiegają się o zwrot podatku akcyzowego, przedkładają również organowi podatkowemu zaświadczenie o wykonywaniu działalności gospodarczej i dowód rejestracji pojazdu. Oprócz tego podmioty ubiegające się o zwrot akcyzy prowadzą ewidencję zakupu i użytkowania oleju napędowego oraz rodzaju i liczby pojazdów, którymi dysponują.

Podmiot ubiegający się o zwrot:

  1. wypełnia formularz TRO-K, w którym podaje dane identyfikacyjne firmy, dane identyfikacyjne pojazdu (numer rejestracyjny) oraz datę zakupu oleju napędowego i zatankowania pojazdu w Słowenii;
  2. składa fakturę (oryginał lub kopię wystawioną przez sprzedającego) dokumentującą zakup oleju napędowego w Słowenii, zawierającą informacje o miejscu położenia stacji benzynowej lub inne dane identyfikujące taką stację, datę tankowania, rodzaj, ilość i cenę paliwa oraz numer identyfikacyjny (rejestracyjny) pojazdu; faktura musi być wystawiona na rzecz uprawnionej osoby;
  3. przedkłada dokumentację rejestracyjną pojazdu oraz dokumentację potwierdzającą prowadzenie działalności gospodarczej, wydaną przez właściwy organ w kraju siedziby.

Dokumenty powinny być sporządzone w jednym z oficjalnych języków UE. Właściwy organ może zażądać oficjalnego tłumaczenia na język słoweński.

Wniosek o zwrot można złożyć przy pomocy systemu informatycznego, wysłać pocztą lub złożyć osobiście we właściwym urzędzie skarbowym.

Możliwe są rozliczenia miesięczne, kwartalne i roczne. W celu uzyskania zwrotu:

  1. za dany miesiąc – trzeba złożyć wniosek w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy wniosek;
  2. za dany kwartał kalendarzowy – trzeba złożyć wniosek w ciągu 60 dni po zakończeniu kwartału, którego dotyczy wniosek;
  3. za dany rok – trzeba złożyć wniosek do dnia 31 marca roku następującego po roku, którego dotyczy wniosek.

 

3. Francja8

We Francji art. 265 (f) i 265 (g) Code des douanes (kodeksu celnego)9 regulują częściowy zwrotu zapłaconego podatku akcyzowego pod pewnymi warunkami.

Podmiotami uprawnionymi są spółki podlegające prawu handlowemu, jak również osoby fizyczne. Przedsiębiorstwo musi mieć siedzibę na terytorium UE, a pojazd musi być używany wyłącznie do wykonywania działalności polegającej na transporcie drogowym. Przedsiębiorstwo musi być właścicielem pojazdu lub leasingobiorcą na podstawie umowy najmu lub leasingu zawartej na okres 2 lat lub dłuższy.

Pojazdy uprawniające do zwrotu podatku muszą:

  1. mieć masę co najmniej 7,5 tony (dopuszczalna masa całkowita pojazdu w dowodzie rejestracyjnym);
  2. być zarejestrowane w kraju członkowskim UE;
  3. być dopuszczone do jazdy po drogach;
  4. być przeznaczone do przewozu towarów i w związku z tym wyposażone w sprzęt, taki jak: wywrotka, przyczepa, platforma, cysterna lub mocowanie na kontener.

Istnieje również możliwość otrzymania zwrotu akcyzy z tytułu wykorzystania paliwa do transportu pasażerskiego.

Aby paliwo było objęte zwrotem, musi być ono nabyte i rozliczane we Francji oraz zużyte w trakcie półrocza, co do którego złożono wniosek o zwrot.

 

4. Rumunia10

W Rumunii istnieje możliwość ubiegania się o zwrot akcyzy z tytułu transportu towarów oraz przewozu osób. Aby móc wystąpić o zwrot, przedsiębiorstwo musi być licencjonowanym przewoźnikiem w Rumunii lub w innym państwie członkowskim UE, posiadać kwalifikujące się pojazdy (zgodnie z przepisami wspólnotowymi transponowanymi do porządku krajowego), a pojazdy i operator muszą zostać uprzednio wpisani do właściwego rejestru.

 

5. Chorwacja11

Aby zostać potencjalnym beneficjentem częściowego zwrotu podatku akcyzowego od oleju napędowego, należy to paliwo wykorzystywać do komercyjnego transportu towarów. Jednocześnie podmiot ubiegający się o zwrot musi mieć siedzibę w państwie członkowskim UE i posiadać licencję uprawniającą do komercyjnego przewozu towarów. W przypadku komercyjnego przewozu pasażerów obowiązują analogiczne wymogi.

 

6. Belgia12

W tym kraju wprowadzenie procedury zwrotu akcyzy mogło być powiązane z bardzo niskim opodatkowaniem paliw w Luksemburgu13. W Belgii możliwe okresy rozliczeniowe zwrotu podatku akcyzowego to rok, półrocze i miesiąc.

 

Przypisy

1     Dz. Urz. UE L 283 z 31.10.2003, s. 51, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, s. 405, dalej: dyrektywa 2003/96/WE.

2     Revenue, Diesel Rebate Scheme, https://www.revenue.ie/en/companies-and-charities/excise-and-licences/mineral-oil-tax/diesel-rebate-scheme/index.aspx, dostęp: 16.12.2022.

3     eISB, https://www.irishstatutebook.ie/eli/1999/act/2/enacted/en/html, dostęp: 16.12.2022.

4     eISB, https://www.irishstatutebook.ie/eli/2013/act/8/enacted/en/html, dostęp: 16.12.2022.

5     eISB, https://www.irishstatutebook.ie/eli/2012/si/231/, dostęp: 16.12.2022.

6     Republic of Slovenia – Financial Administration, Excise duties system (ZTro-1), http://www.fu.gov.si/en/taxes_and_other_duties/areas_of_work/excise_duties_system_ztro_1/, dostęp: 17.12.2022.

7     Uradni list RS, št. 47/16.

8     OECD, France: Inventory of Estimated Budgetary Support and Tax Expenditures for Fossil-Fuels, http://www.oecd.org/site/tadffss/fra.pdf, dostęp: 17.12.2022; Portail de la Direction Générale des Douanes et Droits Indirects, Remboursement partiel des taxes sur le carburant, http://www.douane.gouv.fr/articles/a12259-transporteurs-routiers-remboursement-des-taxes-de-carburant, dostęp: 17.12.2022; ASD Group, Jak uzyskać zwrot TICPE?, https://www.asd-int.com/pl/uslugi/jak-uzyskac-zwrot-ticpe/, dostęp: 17.12.2022.

9     Légifrance, https://www.legifrance.gouv.fr/codes/id/LEGITEXT000006071570/, dostęp: 17.12.2022

10             https://www.untrr.ro/userfiles/files/Reimbursement%20of%20the%20additional%20duty%20_procedure_Romania.p.

11    Ministarstvo financija, Carinska uprava, Excise duty refund for commercial transport of goods and passengers, https://carina.gov.hr/pristup-informacijama/propisi-i-sporazumi/trosarinsko-postupanje/excise-duty-refund-for-commercial-transport-of-goods-and-passengers/6503, dostęp: 17.12.2022.

12    https://financienpr.belgium.be/sites/default/files/Customs/NL/PDF/Ondernemingen/Accijnzen/Accijnzen-PDIE-handleiding-extern-16-02-2017.pdf.

13    Transport & Environment, Europe’s tax deals for diesel, October 2015, https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2015_10_Europes_tax_deals_for_diesel_FINAL.pdf, dostęp: 17.12.2022.

 

Marek Zagórski

konsultant podatkowy

marek.zagorski@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 60

Vlog podatkowy ISP

Udostępniamy Państwu Video blog podatkowy Instytutu Studiów Podatkowych zawierający najnowsze wypowiedzi ekspertów Instytutu na temat zmian i interpretacji podatkowych prezentowane w formie krótkich filmów na kanale YouTube.

 

Link do Vloga podatkowego ISP

Skontaktuj się z naszą redakcją