Serwis Doradztwa Podatkowego

Użycie oleju smarowego do czyszczenia instalacji produkcyjnej wykorzystywanej podczas produkcji wyrobu nieakcyzowego a opodatkowanie akcyzą

Na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (dalej: „rozporządzenie”) oraz art. 32 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”) do części wyrobów akcyzowych znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku. W odniesieniu do olejów smarowych (w tym olejów oznaczonych kodem CN 2710 19 99) możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z § 6 pkt 2 rozporządzenia została przez ustawodawcę uwarunkowana odpowiednim przeznaczeniem tych wyrobów akcyzowych, a także spełnieniem warunków formalnych wyszczególnionych w ustawie.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 i 7 ustawy, zwolnienie to znajduje zastosowanie m.in. w przypadku dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub importu olejów przez podmiot zużywający. Stosownie natomiast do art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiotem zużywającym jest taki podmiot, który te wyroby akcyzowe, objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Warunkiem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia jest zatem zużycie przez podmiot zużywający, nabywanych olejów smarowych do celów objętych zwolnieniem, tj. celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników; przy spełnieniu odpowiednio warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.

W sytuacji, gdy oleje smarowe (w tym oleje oznaczone kodem CN 2710 19 99) zostają użyte do czyszczenia instalacji produkcyjnej wykorzystywanej podczas produkcji wyrobu nieakcyzowego ich status akcyzowy wymaga oznaczenia w świetle § 6 pkt 2 rozporządzenia.

Mając na uwadze wysoki stopień komplikacji wzmiankowanego przepisu, należy przytoczyć jego pełne brzmienie, zgodnie z którym: Zwalnia się od akcyzy:

  1. olej opałowy inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy oraz pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a tiret drugie ustawy, zaliczane do kodu CN 2707 99 99, wykorzystywane:
    1. do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,
    2. w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,
  2. oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy.

Wydaje się, że w cytowanym przepisie warunki zwolnienia olejów smarowych, podobnie jak pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 oraz preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403 podane zostały rozłącznie, o czym świadczy zastosowanie łącznika „albo”, rozdzielającego zdania równorzędne. Przyjmując taką interpretację logiczną, treść powołanego przepisu w odniesieniu do olejów przeznaczonych do smarowania silników należy odczytywać, pomijając pozostałe zdania równorzędne, w sposób następujący: „Zwalnia się od akcyzy: oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe oraz jako oleje smarowe do silników”. Innymi słowy, jeżeli dany wyrób akcyzowy jest przeznaczony do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako olej smarowy do silników, zostaje zwolniony z akcyzy.

Analogiczny wniosek zawiera m.in. interpretacja indywidualna nr 0111-KDIB3-3.4013.218.2022.2.JS z dnia 8 grudnia 2022r., w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że użycie oleju smarowego do czyszczenia instalacji produkcyjnej stanowi użycie zwolnione od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie. Następuje bowiem niewątpliwie wykorzystanie przez podmiot zużywający olejów smarowych do celów objętych zwolnieniem, tj. celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

 

dr Joanna Kiszka

Dyrektor Śląskiego Oddziału Instytutu Studiów Podatkowych
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. 32 259 71 50

Akcyza i podatek akcyzowy

Serwis Instytutu Studiów Podatkowych pod redakcją naukową prof. dr hab. Witolda Modzelewskiego zawierający informacje, interpretacje, komentarze, orzecznictwo oraz publicystykę dotyczącą akcyzy i podatku akcyzowego w Polsce i Unii Europejskiej

Akcyza i podatek akcyzowy                               

Skontaktuj się z naszą redakcją