Serwis Doradztwa Podatkowego

Warunki zwolnienia od akcyzy olejów smarowych

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z dnia 23 listopada 2023 r., nr sprawy 0111-KDIB3-3.4013.292.2023.1.MAZ stwierdził, że przepis § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego , zwanego dalej :,, rozporządzenie’’ reguluje możliwość zwolnienia od akcyzy m.in. olejów smarowych oznaczonych kodami CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, gdy są przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Z kolei Wnioskodawca podał w opisie zdarzenia przyszłego, że do usług smarowania urządzeń zamierza zużywać oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71 – 99, które będą przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Powyższe informacje zawarte w opisie zdarzenia przyszłego wskazują, że z uwagi na przeznaczenie olejów smarowych o podanych kodach CN, Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy dla tych olejów, z tym, wszakże zastrzeżeniem, że spełni pozostałe warunki wskazane w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

W pierwszej kolejności wymagane jest, aby nabycie (dostarczenie) lub zużycie tych olejów smarowych, które mają korzystać ze zwolnienia od akcyzy odbyło się w jeden ze sposobów wskazanych w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwana dalej ‘’u.p.a.’’ .Spółka podała, że oleje smarowe zamierza wysyłać ze swoich składów podatkowych do punktów/oddziałów serwisowych, gdzie będzie funkcjonować jako podmiot zużywający. Oznacza to, że w takiej sytuacji mamy do czynienia z przypadkiem wskazanym w art. 32 ust. 3 pkt 1 u.p.a. Co do zasady nie ma przeszkód, aby Spółka, prowadząc na terytorium kraju składy podatkowe, a przy tym zużywając opisane oleje smarowe do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, posiadała zarazem status podmiotu zużywającego (dokonując zużycia wyrobów akcyzowych w innym miejscu niż skład podatkowy). Zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy definicja podmiotu zużywającego wskazuje, że taki status posiada podmiot:

  • mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju,
  • zużywający wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie na cele uprawniające do tego zwolnienia.

Należy przy tym pamiętać, że chcąc prowadzić działalność gospodarczą, polegającą na wykonywaniu czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, Spółka będzie zobowiązana – przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów – do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o czym stanowi art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b u.p.a. Wnioskodawca będzie również zobowiązany do prowadzenia ewidencji tych olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71 – 99 zgodnie z art. 138f ustawy. Sposób prowadzenia ewidencji oraz szczegółowy zakres danych jakie powinny się w niej znaleźć zawarty został w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy. Przy czym należy zauważyć, że obowiązek prowadzenia ewidencji tych olejów smarowych ma wprawdzie charakter bezwzględny, jednak jego spełnienie nie stanowi warunku do posiadania statusu podmiotu zużywającego i nie stanowi warunku dla zastosowania zwolnienia.

Natomiast uzyskanie statusu podmiotu zużywającego wymaga, aby wyroby akcyzowe były objęte zwolnieniem od akcyzy i wykorzystane na cele uprawniające do tego zwolnienia. Dlatego w niniejszej sprawie, aby oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71 – 99 korzystały ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, niezbędne jest spełnienie warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy (warunki wskazane w art. 32 ust. 12 i 13 ustawy dotyczą sytuacji, gdy podmiotem zużywającym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej).

W art. 32 ust. 5 u.p.a. zawarte zostały warunki zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, dotyczące zabezpieczenia akcyzowego, przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenia przemieszczania. Zatem w przedstawionych okolicznościach sprawy znajdzie zastosowanie art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy i Spółka (jako podmiot prowadzący skład podatkowy) będzie zobowiązana do objęcia wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia (wskazanych we wniosku olejów smarowych) zabezpieczeniem akcyzowym. Natomiast przemieszczenia tych olejów smarowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenia przemieszczania Spółka powinna dokonać zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2 u.p.a.

Z kolei przepis art. 32 ust. 6 ustawy dotyczy obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 5-7 u.p.a. Zatem Spółka będzie zobowiązana do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych olejów smarowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b u.p.a.

Reasumując – w zakresie objętym pytaniem nr 2 – należy stwierdzić, że dla skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71 – 99, na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, Spółka, jako podmiot prowadzący składy podatkowe, będzie zobowiązana do:

  • przeznaczenia tych olejów do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników;
  • złożenia zabezpieczenia akcyzowego przed przemieszczeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
  • przemieszczania tych olejów smarowych na podstawie dokumentu e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD w przypadku niedostępności Systemu.

Z kolei występując jako podmiot zużywający, Spółka będzie zobowiązana do:

  • dokonania zgłoszenia rejestracyjnego (lub jego aktualizacji) w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
  • zakończenia przemieszczania w sposób i w terminie przewidzianym w przepisach ustawy o podatku akcyzowym;
  • wykorzystania olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71 – 99 wyłącznie do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

 

Malwina Sik

Konsultant prawny
malwina.sik@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 93

Akcyza i podatek akcyzowy

Serwis Instytutu Studiów Podatkowych pod redakcją naukową prof. dr hab. Witolda Modzelewskiego zawierający informacje, interpretacje, komentarze, orzecznictwo oraz publicystykę dotyczącą akcyzy i podatku akcyzowego w Polsce i Unii Europejskiej

Akcyza i podatek akcyzowy                               

Skontaktuj się z naszą redakcją