Zgodnie z w art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy1 pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Za podróż służbową uznaje się zatem wykonywanie polecenia służbowego poza miejscowością, w której znajduje się stałe miejsce pracy pracownika lub siedziba pracodawcy.
Prawidłowe przeanalizowanie konsekwencji związanych z określeniem miejsca pracy wymaga odniesienia się zarówno do prawa pracy, jak i do prawa podatkowego. Zagadnienie miejsca pracy wiąże się przede wszystkim z umową o pracę. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez pracodawcę. Zgodnie z art. 29 k.p. pracodawca ma obowiązek określić w umowie o pracę miejsce, w którym chce, aby pracownik świadczył pracę na jego rzecz (miejsce wykonywania pracy). Zgodnie z art. 22 k.p. pracownik jest zobowiązany do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez pracodawcę. Należy zatem stwierdzić, że co do zasady miejsce, czas i zakres pracy wskazuje pracodawca.
Zasadniczo przez pojęcie miejsca pracy rozumie się stały punkt w znaczeniu geograficznym bądź pewien oznaczony obszar, strefę określoną granicami jednostki administracyjnej podziału kraju (np. województwo) lub w inny dostatecznie wyraźny sposób, w którym ma nastąpić dopełnienie świadczenia pracy.
W przypadku pracowników mobilnych, których charakter pracy polega na ciągłym przemieszczaniu się (np. przedstawiciel handlowy, kierowca, serwisant, przewodnik wycieczek), miejsce pracy jest określone zazwyczaj jednostkami administracyjnymi. Podkreślenia jednak wymaga to, że miejsce pracy nie może zostać określone zbyt szeroko. W przypadku określenia miejsca pracy pracownika jako np. rejon południowej Polski należy podać precyzyjne rozumienie tego pojęcia, tj. dokładne granice administracyjne województw wskazanego obszaru.
Zgodnie z uchwałą siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 19 listopada 2008 r.2 miejsce świadczenia pracy pracownika mobilnego obejmuje pewien obszar jego aktywności zawodowej i powinno odzwierciedlać rzeczywisty stan rzeczy. Należy zatem stwierdzić, że nieprawidłowe byłoby wskazanie miejsca pracy jako siedziby pracodawcy w sytuacji, gdy charakter stanowiska pracy wymaga częstego przemieszczania; byłoby to niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy.
W zakresie pojęcia miejsca pracy w kontekście podróży służbowej można powołać tezy wynikające z orzecznictwa sądowego:
W rozważanym zakresie należy zdefiniować pojęcie podróży służbowej. Na gruncie prawa podatkowego brak jest jej definicji. Aby wyjaśnić ten termin, należy posłużyć się przepisami Kodeksu pracy. Jak już zostało wspomniane, zgodnie z art. 775 § 1 k.p. pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z tą podróżą służbową. Z powyższego wynika, że podstawą podróży służbowej jest polecenie wyjazdu, określające skonkretyzowane zadanie oraz termin i miejsce jego realizacji. W celach dowodowych warto stosować dokument „polecenie wyjazdu” lub dokument o podobnym charakterze. Przepisy wprost nie wprowadzają takiego obowiązku, jednakże na pracodawcy ciąży obowiązek udowodnienia odbycia podróży służbowej przez pracownika.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że wyjazd pracownika na polecenie pracodawcy poza stałe miejsce pracy w celu wykonania zadania służbowego trzeba traktować jako podróż służbową. W przypadku mobilnych stanowisk pracy pracownik będzie zatem w podróży służbowej dopiero po przekroczeniu granic obszaru wyznaczonego jako miejsce pracy w umowie. Przykładowo jeżeli pracownik w umowie o pracę ma wskazane miejsce pracy jako województwo śląskie, podróż służbowa takiego pracownika trwa od przekroczenia granicy tego województwa. Wynika to z art. 775 § 1 k.p., w którym ustawodawca wyraźnie wskazał, że podróż służbowa jest to zadanie wykonywane przez pracownika na zlecenie pracodawcy poza stałym miejscem pracy.
Również w przytoczonej wcześniej uchwale z dnia 19 listopada 2008 r.8 Sąd Najwyższy stwierdził, że podróżą służbową nie może być stałe pokonywanie przestrzeni, wykonywanie zadań w różnych miejscowościach i terminach przez pracownika, który w ten sposób realizuje przyjęte na siebie zobowiązanie pracownicze.
W zależności od tego, czy wyjazd pracownika jest w obszarze wskazanym jako miejsce pracy czy będzie już traktowany jako podróż służbowa, powstają inne konsekwencje podatkowe. Zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych9 za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkie wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło ich finansowania. Zgodnie z art. 12 ust. 1 tej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. stanowi natomiast, że wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe10 podstawy wymiaru składek nie stanowią diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika – do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.
Wolne od podatku i składek są zatem kwoty wypłacone z tytułu pokrycia wydatków na odbycie podróży służbowej do wysokości stawek ustalonych w odrębnych przepisach. Jeżeli natomiast pracodawca ustali albo faktycznie wypłaci wyższe kwoty, to od nadwyżki należy naliczyć podatek i składki ZUS.
Na podstawie przedstawionych powyżej przepisów pracownikowi z tytułu odbytej podróży służbowej w terminie i miejscu określonych przez pracodawcę przysługują wolne od podatku dochodowego i składek ZUS diety oraz zwrot kosztów za przejazdy, dojazdy, noclegi, a także inne wydatki określone w odpowiednich przepisach (tj. w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej11). Wyjazdy pracowników związane ze świadczeniem pracy na obszarze będącym de facto miejscem pracy nie są natomiast podróżą służbową, a koszty wyżywienia bądź noclegu finansowane przez pracodawcę mogą stanowić nieodpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i oskładkowaniu.
Przypisy
1 Tekst jednolity Dz.U. z 2022 r. poz. 1510, dalej: „Kodeks pracy” lub „k.p.”.
2 II PZP 11/08.
3 I PK 171/16, http://www.sn.pl/sites/orzecznictwo/OrzeczeniaHTML/i%20pk%20171-16-1.docx.html, dostęp: 25.08.2022.
4 AUa 1296/15, http://orzeczenia.poznan.sa.gov.pl/content/$N/153500000001521_III_AUa_001296_2015_Uz_2016-07-27_001, dostęp: 25.08.2022.
5 Tamże.
6 Tamże.
7 II UK 104/13, http://www.sn.pl/sites/orzecznictwo/OrzeczeniaHTML/ii%20uk%20104-13-1.docx.html, dostęp: 25.08.2022.
8 II PZP 11/08.
9 Tekst jednolity Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm., dalej: ustawa z dnia 26 lipca 1991 r.
10 Tekst jednolity Dz.U. z 2017 r. poz. 1949 ze zm.
11 Dz.U. poz. 167 ze zm.
Vlog podatkowy ISP
Udostępniamy Państwu Video blog podatkowy Instytutu Studiów Podatkowych zawierający najnowsze wypowiedzi ekspertów Instytutu na temat zmian i interpretacji podatkowych prezentowane w formie krótkich filmów na kanale YouTube.
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.