Zwolnienie od akcyzy paliw silnikowych

W myśl art. 33 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy nabycie wewnątrzwspólnotowe paliw silnikowych przeznaczonych do użycia podczas transportu i przywożonych w standardowych zbiornikach użytkowych pojazdów silnikowych. Na podstawie art. 33 ust. 2 tej ustawy za użytkowy pojazd silnikowy uważa się silnikowy pojazd drogowy, włączając ciągniki z przyczepą lub bez, który ze względu na konstrukcję lub wyposażenie jest przeznaczony i nadaje się do transportu, odpłatnego i nieodpłatnego, towarów lub więcej niż dziewięciu osób, włączając kierowcę, oraz każdy pojazd drogowy specjalnego przeznaczenia innego niż transport. Natomiast zgodnie z art. 33 ust. 3 pkt 1 tej ustawy za standardowy zbiornik uważa się zbiornik paliwa na stałe zamontowany przez producenta we wszystkich środkach transportu tego samego rodzaju oraz którego zamontowanie na stałe umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa zarówno do napędu, jak i, w odpowiednim przypadku, do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzącego i innych systemów.

Na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. zwalnia się od akcyzy import paliw silnikowych przewożonych w standardowych zbiornikach pojazdów silnikowych, w ilości nieprzekraczającej 600 litrów na pojazd. Przez standardowy zbiornik uważa się zbiornik paliwa na stałe zamontowany przez producenta we wszystkich środkach transportu tego samego rodzaju oraz którego zamontowanie na stałe umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa zarówno do napędu, jak i, w odpowiednim przypadku, do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzącego i innych systemów

Powyższe zwolnienia – zgodnie z art. 33 ust. 5 oraz art. 35 ust. 2 w zw. z art. 33 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. – mają zastosowanie od warunkiem, że łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

  1. paliwa silnikowe są wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym zostały przywiezione;
  2. nie zostaną usunięte z tego środka transportu ani nie będą magazynowane, chyba że jest to konieczne w przypadku jego naprawy;
  3. nie zostaną odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia.

Zgodnie z art. 33 ust. 6 oraz art. 35 ust. 2 w zw. z art. 33 ust. 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. w przypadku naruszenia warunków zwolnień wysokość akcyzy określa się według stanu z dnia naruszenia tych warunków, a jeżeli tego dnia nie da się ustalić – z dnia stwierdzenia ich naruszenia. Zatem w przypadku naruszenia zasad zwolnienia powstaje obowiązek podatkowy a zobowiązanym jest podmiot, który naruszył warunki stosowania zwolnienia. Jednakże – mając na celu zabezpieczenie interesów fiskalnych Państwa – ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. przewiduje tzw. „odpowiedzialność wtórną” nabywcy lub posiadacza wyrobu akcyzowego.

Maciej Sobiech

dyrektor Oddziału Wielkopolskiego
doradca podatkowy nr 09809
radca prawny nr wpisu 1845

ma************@*************ki.pl

Akcyza i podatek akcyzowy

Serwis Instytutu Studiów Podatkowych pod redakcją naukową prof. dr hab. Witolda Modzelewskiego zawierający informacje, interpretacje, komentarze, orzecznictwo oraz publicystykę dotyczącą akcyzy i podatku akcyzowego w Polsce i Unii Europejskiej

Akcyza i podatek akcyzowy                               

background
napisz do nas

Zapytaj nas o ofertę

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.






    karykatura
    newsletter

    Zapisz się na bezpłatny Serwis Doradztwa Podatkowego

    Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.


    Skontaktuj się z nami
    Rozwiążemy każdą wątpliwość
    Daj nam znać
    Skontaktuj się
    Od prawie 30 lat klasyfikujemy się niezmiennie w ścisłej czołówce liderów doradztwa podatkowego.