Z interpretacji podatkowej nr 0111-KDIB1-1.4010.25.2020.2.NL z dnia 5 maja 2020 r. wynika, że na przedsiębiorcach, który otrzymali dofinansowanie z tytułu podwyżek cen energii elektrycznej ciąży obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.
W omawianej sprawie przedsiębiorca otrzymał dofinansowanie z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej za III kwartał 2019 r., stanowiące pomoc de minimis. Podstawę prawną takiego dofinansowania stanowi art. 7 ust. 4a ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z którym przedsiębiorca będący odbiorcą końcowym innym niż wskazany w art. 5 ust. 1a, może zwrócić się do zarządcy rozliczeń cen z wnioskiem o wypłatę dofinansowania z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej. Środki na wypłatę dofinansowania otrzymanego przez przedsiębiorcę pochodziły w całości z Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny, utworzonego na mocy art. 11 ust. 1 ww. ustawy. Pewna część środków zgromadzonym na Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny ma źródło w dotacjach celowych z budżetu państwa.
Według przedsiębiorcy kwota dofinansowania nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji nie spowoduje powstania dochodu. W związku z powyższym otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przywołuje on następujące argumenty na potwierdzenie swojej tezy:
- dofinansowanie stanowi „nieodpłatne świadczenie” w rozumieniu art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (co wynika z samego charakteru pomocy de minimis);
- z uzasadnienia projektu ustawy wprowadzającej takie dofinansowanie dla przedsiębiorców wynika, że w celu złagodzenia skutków podwyżek cen energii wprowadzane są odpowiednie rozwiązania i mechanizmy, w tym mechanizmy prawne, a także, iż podstawowym założeniem projektodawców było, aby część środków przeznaczonych na finansowanie wprowadzanych przez ustawę mechanizmów pochodziła z budżetu państwa;
- dofinansowanie z tytułu podwyżek cen energii jest współfinansowane ze środków budżetu Państwa, gdyż dotacje celowe z budżetu państwa stanowią jedno ze źródeł przychodów Funduszu, tak więc spełniona jest druga przesłanka określona w art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, określającego, jakich wartości nie zalicza się do przychodów.
Ostatecznie stwierdza, że mając na uwadze powyższe, kwoty otrzymanego przez niego dofinansowania zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią przychodu. Tym samym w wyniku otrzymania dofinansowania po stronie Wnioskodawcy nie doszło do powstania dochodu w tym zakresie.
Z takim rozumowaniem nie zgodził się Dyrektor KIS. Wskazał on, iż Wnioskodawca otrzymał pieniądze jako dofinansowanie z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej za III kwartał 2019 r., natomiast przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odnosi się do wartości otrzymanych nieodpłatnie (lub częściowo odpłatnie) rzeczy lub prawa, a także innych nieodpłatnych (lub częściowo odpłatnych) świadczeń finansowych. Zatem otrzymane pieniądze w formie ww. dofinansowania nie mogą stanowić nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w tym przepisie. Ponadto nieodpłatne świadczenia stanowią odrębną, od środków pieniężnych, kategorię przychodów wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Otrzymane pieniądze stanowią natomiast przychód z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
Organ wskazał, że: ? (?) otrzymane przez Wnioskodawcę pieniądze stanowiące dofinansowanie z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej za III kwartał 2019 r., nie może zostać objęte dyspozycją art. 12 ust. 4 pkt 14 u.p.d.o.p. W związku z czym otrzymaną kwotę środków pieniężnych Wnioskodawca zobowiązany będzie uznać za przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?.
Podsumowując: przedsiębiorca, który otrzymał dofinansowanie z tytułu podwyżek cen energii musi odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych, gdyż owo dofinansowanie nie mieści się w zakresie art. 12 ust 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.