Organizowanie akcji promocyjnych, w tym konkursów oraz loterii zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez właściwego dyrektora izby celnej, skierowanych do przedsiębiorców w celu intensyfikacji sprzedaży, w rezultacie przeprowadzania których dochodzi do wydawania nagród podmiotom wylosowanym wywołuje skutki na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa”) zarówno po stronie uczestników konkursów, jak i ich organizatorów. Są one jednak różnie postrzegane przez organy podatkowe i sądy.
W szczególności w interpretacji indywidualnej z 8 lipca 2016 r. nr IPPB1/4511-589/16-2/EC wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie działającego z upoważnienia Ministra Finansów zanegowane zostało stanowisko zajęte przez organizatora tego typu akcji promocyjnych, że ponieważ żadne ze zwolnień od podatku przewidzianych w art. 21 ustawy nie znajduje w takim przypadku zastosowania, opodatkowanie przychodów stanowiących nagrody w loteriach promocyjnych oraz wygrane w konkursach powinno następować na ogólnych zasadach przewidzianych dla tego typu dochodów, tj. zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, a organizator spełniać winien obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 4 tej ustawy w zakresie obliczenia, pobrania i wpłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Dyrektor Izby Skarbowej negując powyższą klasyfikację odmiennie ocenił konsekwencje opisanych konkursów oraz loterii promocyjnych. Uznał mianowicie, że wartość wygranych uzyskanych w takich konkursach i loteriach przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą stanowi przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a w konsekwencji na organizatorze, jako płatniku, nie ciąży obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wygranych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, bowiem osoby wygrywające muszą opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach co pozostałe przychody z prowadzonej działalności gospodarczej.
WSA w Warszawie nie podzielił powyższego poglądu i wyrokiem z dnia 20 września 2017 r. (III SA/Wa 3043/16) uchylił zaskarżoną interpretację. W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że w jego opinii, art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych, które uniemożliwiałyby objęcie zakresem tego przepisu osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, co oznacza, że nie wyklucza on zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych do przychodów przedsiębiorców stanowiących nagrody i wygrane w konkursach. Tym samym Sąd za prawidłowe uznał stanowisko organizatora i wskazał, że nagrody związane ze sprzedażą premiową otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiące przychód z tej działalności, wyłączone zostały jedynie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, nie zaś z zakresu zastosowania jej art. 30 ust. 1 pkt 2.
Podobnego zdania był również NSA, który prawomocnym wyrokiem z dnia 3 marca 2020 r. (II FSK 773/18) odrzucił skargę kasacyjną od powołanego wyroku Sądu pierwszej instancji wniesioną przez organ interpretacyjny. Uzasadniając swe stanowisko odwołał się m.in. do poglądu wyrażonego przez NSA w wyroku z 4 sierpnia 2006 r. (II FSK 304/05) dotyczącego nagród związanych ze sprzedażą premiową, i stwierdził, że art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy ma zastosowanie do wszystkich nagród, zarówno tych mających związek z wykonywaną działalnością gospodarczą, jak i nie mających takie związku i tym samym, nie ma żadnych podstaw, aby z zakresu znaczeniowego zwrotu frazeologicznego „wygrane w konkursach” wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą.
dr Joanna Kiszka
Dyrektor Śląskiego Oddziału Instytutu Studiów Podatkowych
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. 32 259 71 50