Dnia 6 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną dotyczącą zwolnienia z akcyzy zużywanego gazu ziemnego.
Jak wskazał organ w uzasadnieniu: ?Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada własną kotłownię, która zużywa gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00 do produkcji pary wykorzystywanej na własne potrzeby, w celach technologicznych oraz grzewczych, a także do usługowej dostawy ciepła. W celach technologicznych gaz jest wykorzystywany do wytwarzania pary wodnej technologicznej do maszyn barwiarskich i wykończalniczych, a także do suszenia i stabilizacji tkanin. W aneksie do umowy z dostawcą gazu zawarte zostało oświadczenie Wnioskodawcy, że nabywane wyroby gazowe zużywa będą w 100% do celów opałowych. Udział kosztów zakupu gazu ziemnego zużytego w 2019 r. w stosunku do wartości produkcji sprzedanej wyniósł 8,8%. W 2020 r. Wnioskodawca uzyskał certyfikat ISO 14001 ? niezależnej i uprawnionej w tym zakresie jednostki akredytującej ? potwierdzający wprowadzenie w Spółce systemu zarządzania środowiskowego.
Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy prawa do zwolnienia od akcyzy gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00, wykorzystywanego na potrzeby produkcji pary do celów technologicznych oraz grzewczych.
Mając na uwadze przytoczone przepisy ustawy wskazać należy, że podmiot ubiegający się o prawo do korzystania ze zwolnienia od akcyzy, przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, obok zużywania wyrobów gazowych do celów opałowych, powinien spełniać również kumulatywnie następujące przesłanki:
- zawrzeć umowę ze sprzedawcą wyrobów gazowych, w której określone jest, że wyroby te będą użyte do tych celów zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy;
- wypełniać definicję zakładu energochłonnego w rozumieniu zapisów art. 31b ust. 10 ustawy;
- wprowadzić w życie jeden z systemów wskazanych w art. 31c ustawy, prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.
W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że zawarta z dostawcą wyrobów gazowych umowa określa, że nabywane wyroby będą zużywane w całości do celów opałowych, w związku ze zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy. Przy tym w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wymienił do jakich celów opałowych zużywa wyroby gazowe. Oznacza to, że Spółka spełnia pierwszą z ww. przesłanek do zastosowania zwolnienia od akcyzy.
Wnioskodawca podał w treści wniosku, że udział kosztów zakupu gazu ziemnego zużytego w 2019 r. w stosunku do wartości produkcji sprzedanej wyniósł 8,8%. Powyższe oznacza, że podany za 2019 r. udział kosztów zakupu wyrobów gazowych przekracza poziom wymagany w ustawie, a wynoszący 5%. Tym samym Spółka wypełnia definicję zakładu energochłonnego w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy. Zatem Spółka spełnia drugą z ww. przesłanek do zastosowania zwolnienia od akcyzy.
Jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego, Spółka wdrożyła system zarządzania środowiskowego, uzyskując w lutym 2020 r. stosowny certyfikat ISO 14001, przyznany przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą. Tym samym Wnioskodawca spełnił trzecią z ww. przesłanek do zastosowania zwolnienia od akcyzy.
Reasumując należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki uprawniające do zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych, na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku przeznaczenia całości nabywanych wyrobów do celów opałowych.?
Akcyza i podatek akcyzowy
Serwis Instytutu Studiów Podatkowych pod redakcją naukową prof. dr hab. Witolda Modzelewskiego zawierający informacje, interpretacje, komentarze, orzecznictwo oraz publicystykę dotyczącą akcyzy i podatku akcyzowego w Polsce i Unii Europejskiej