Serwis Doradztwa Podatkowego

Korekta stawki VAT z 23% na 8% wykazanej na paragonach oraz korekta podatku należnego w deklaracji podatkowej

     W dniu 30 września 2020 r. DKIS wydał interpretację indywidualną nr 0114-KDIP1-3.4012.461.2020.2.PRM w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie korekty stawki podatku VAT z 23% na 8% na paragonach oraz kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej.

     Zgodnie z treścią interpretacji Wnioskodawczyni jest podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą polegająca na świadczeniu usług fryzjerskich. . W tym czasie Wnioskodawczyni użytkowała i dalej użytkuje 3 kasy fiskalne. Z uwagi na to, że kasa nr 2 straciła ważność Wnioskodawczyni zakupiła nową kasę, którą także on zaprogramował.

     Z uwagi na ograniczony kontakt ze Sprzedawcą, a także bardziej skomplikowaną obsługę kasy Wnioskodawczyni nie zauważyła, że Sprzedawca omyłkowo zaprogramował wszystkie usługi fryzjerskie stawką podatku VAT 23% zamiast 8%.

     Wnioskodawczyni wskazuje, że błędna stawka VAT uszczupla tylko Jej przychód, ponieważ klient zawsze płaci za usługę ceny brutto. Poza tym ceny w salonie od kilku lat utrzymują się na stałym poziomie.

     Wnioskodawczyni zwróciła się do US z prośbą o pomoc w rozwiązaniu tej sytuacji. Zasugerowano Wnioskodawczyni rozwiązanie, w którym musiałaby anulować każdy paragon, a różnicę w podatku VAT oddać klientom. Ta opcja jest z jednej strony niewykonalna z uwagi na ilość klientów, z drugiej krzywdząca tylko Wnioskodawczynię, ponieważ wciąż uszczupla Jej przychód.

     W związku z powyższym, Wnioskodawczyni zwróciła się do DKIS z pytaniem czy może zmienić stawkę podatku VAT z 23% na 8% w zeznaniu podatkowym za miesiąc czerwiec oraz czy musi korygować każdy paragon?

     W ocenie Wnioskodawczyni mając na uwadze Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. stawka podatku VAT za usługi fryzjerskie damskie i męskie wynosi 8%. Zdaniem Wnioskodawczyni korekta podatku za miesiąc czerwiec poprawiająca błąd serwisanta i wprowadzająca prawidłową 8% stawkę jest właściwym rozwiązaniem. Różnica podatku VAT pomiędzy stawką 23% a stawką 8% została zaliczona jako przychód. Każdy paragon, który klient otrzymuje za wykonaną usługę fryzjerską, opiewa na kwotę brutto. Zdaniem Wnioskodawczyni korekta jest bezzasadna, ponieważ błąd w podatku nie obciąża klienta.

     Z powyższym stanowiskiem nie zgodził się DKIS, który wskazał, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, kiedy ciężar podatku VAT związanego ze świadczeniem usługi fryzjerskiej został poniesiony przez ostatecznych konsumentów, tj. klientów Wnioskodawczyni. Zatem to nie Wnioskodawczyni była podmiotem, który ostatecznie poniósł ciężar ekonomiczny podatku od towarów i usług lecz osoby trzecie (nabywcy usług fryzjerskich – od których został ten podatek pobrany w cenie za usługę). Zwrot zapłaconego podatku od towarów i usług na rzecz Wnioskodawczyni, która nie poniosła ekonomicznego ciężaru podatku oznaczałoby nieuzasadnione przysporzenie na rzecz Wnioskodawczyni. Zwrot podatku od towarów i usług na rzecz podatnika, który tylko formalnie, a nie faktycznie go zapłacił, prowadziłby do bezpodstawnego wzbogacenia po stronie Wnioskodawczyni.

     Dodatkowo DKIS podkreślił, że podatek VAT ma charakter cenotwórczy i jego ciężar ponosi co do zasady ostateczny konsument. Natomiast dla podatnika podatek ten jest neutralny. Strony transakcji przeważnie umawiają się na kwotę brutto, szczególnie w przypadku gdy sprzedaż podlega opodatkowaniu stawką podstawową, natomiast sprzedawca nie jest zainteresowany umieszczeniem w umowie klauzuli dotyczącej ewentualnych zmian w stawce opodatkowania VAT. Sprzedawca kalkulując cenę sprzedaży uwzględnia podatek VAT przy zastosowaniu stawki podstawowej.

     W omawianej sytuacji zwrot kwoty podatku VAT bezsprzecznie należy się temu, kto wartość tę utracił, a zatem osobie, która faktycznie poniosła ekonomiczny ciężar podatku.

     Odnosząc się do analizowanej sprawy, w kwestii możliwości skorygowania wartości sprzedaży z tytułu świadczonych usług fryzjerskich, należy wskazać, że w odniesieniu do świadczonych usług, które zostały zaewidencjonowane przez Wnioskodawczynię wyłącznie przy użyciu kasy rejestrującej – a Wnioskodawczyni nie dokona zwrotu części ceny, która została pobrana z powodu niewłaściwej stawki VAT klientom, niezależnie od tego czy cena brutto byłaby na takim samym poziomie – nie przysługuje Jej prawo do skorygowania stawki i kwoty podatku VAT z 23% na 8%.

     Należy zatem stwierdzić, że co do zasady, w przypadku wystąpienia błędnej stawki podatku VAT na wydawanych paragonach, Wnioskodawczyni powinna dokonać stosownej korekty w odrębnej ewidencji. Jednakże, w przedmiotowej sprawie ze względu na brak możliwości dokonania ww. korekty a zatem i brak możliwości zwrotu klientom części ceny Wnioskodawczyni nie może zmienić stawki podatku VAT z 23% na 8% w deklaracji podatkowej VAT za miesiąc czerwiec.

     W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawczyni DKIS uznał za nieprawidłowe.

 

Katarzyna Wawrzonkiewicz

Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego

katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 76

Skontaktuj się z naszą redakcją