Rotacja firm audytorskich jest sposobem na zwiększenie niezależności, obiektywizmu i sceptycyzmu biegłych rewidentów, którzy badają sprawozdania finansowe.
Rotację firm audytorskich reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. a także Ustawa o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym.
Zgodnie z art. 17 ww. Rozporządzenia zlecenie otrzymane przez danego biegłego rewidenta lub firmę audytorską nie może trwać dłużej niż dziesięć lat (ust. 1).
Niemniej jednak, w drodze ustępstwa państwa członkowskie mogą ustalić maksymalny okres trwania zlecenia krótszy niż dziesięć lat (ust. 2).
Po upływie maksymalnych okresów trwania zlecenia firma audytorska nie podejmuje badania ustawowego tej samej jednostki interesu publicznego w okresie kolejnych czterech lat (ust. 3).
Polski ustawodawca poszedł o krok dalej i w ustawie z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym wprowadził [2]:
Stan ten obowiązywał do wybuchu epidemii COVID-19. Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, (?) (Dz. U. 568), która weszła w życie 31 marca 2020 r. [3] dokonała nowelizacji ustawy o biegłych rewidentach, poprzez wykreślenie art. 134 ust. 1. Tym sposobem do rotacji firm audytorskich badających JZP stosujemy obecnie wprost przepisy rozporządzenia UE nr 537/2014 (art. 17 ust. 1). Po wykreśleniu art. 134 ust. 1 ustawy nieprzerwany okres zatrudnienia tej samej firmy audytorskiej lub firmy z jej sieci do badania ustawowego sprawozdań finansowych JZP został formalnie wydłużony do dziesięciu lat.
Ta nieoczekiwana zmiana, choć przyjęta z zadowoleniem przez branżę, spowodowała pewne wątpliwości interpretacyjne, które zostały wyrażone w piśmie Polskiej Izby Biegłych Rewidentów skierowanym do Ministerstwa Finansów (pismo z dnia 6 maja 2020 roku) [4].
Ministerstwo Finansów w swym piśmie z dnia 19 maja 2020r. skierowanym do Pani Prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów rozwiało wszelkie wątpliwości wyjaśniając, m.in. że:
Należy zwrócić uwagę, że nie zostały uchylone przepisy art. 134 ust. 2 i 3 ustawy o biegłych rewidentach. A zatem, kluczowy biegły rewident nie może przeprowadzać badania ustawowego w tej samej JZP przez okres dłuższy niż 5 lat, a karencja w ponownym przeprowadzeniu badania wynosi co najmniej 3 lata od zakończenia ostatniego badania.
Ponadto autor pragnie przypomnieć, że dla podmiotów, które nie są jednostkami zainteresowania publicznego, nie wprowadzono zasad rotacji, co zostało również potwierdzone na stronie internetowej PIBR w pytaniach i odpowiedziach do ustawy [5].
Podsumowując, według aktualnego stanu prawnego:
Źródła:
Radosław Rembiś
Asystent Biegłego Rewidenta
radoslaw.rembis@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 70, 507 780 505
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.