Serwis Doradztwa Podatkowego

Pakiet VAT e-commerce ? projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

     W dniu 2 października 2020 r. w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (nr UC60) dotyczący tzw. pakietu VAT e-commerce. Obecnie projekt z dnia 22 października 2020 r. jest na etapie opiniowania.

     Przyczyną nowelizacji ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jest obowiązkowa implementacja przepisów dyrektywy Rady (UE) 2017/2455 z dnia 5 grudnia 2017 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE i dyrektywę 2009/132/WE w odniesieniu do niektórych obowiązków wynikających z podatku od wartości dodanej w przypadku świadczenia usług i sprzedaży towarów na odległość oraz przepisów dyrektywy Rady (UE) 2019/1995 z dnia 21 listopada 2019 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących sprzedaży towarów na odległość oraz niektórych krajowych dostaw towarów. Rozwiązania przewidziane w pakiecie VAT e-commerce mają na celu uszczelnienie systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami (B2C). W szczególności chodzi o regulację sprzedaży towarów do konsumentów w UE w ramach obrotu pomiędzy państwami członkowskimi, a także w odniesieniu do towarów sprowadzanych do Unii z państw trzecich, której dokonuje się przez Internet (za pośrednictwem interfejsów elektronicznych, takich jak platforma, platforma handlowa, portal lub inne podobne środki). Implementacja wskazanych dyrektyw ma w założeniu rozwiązać problem nieefektywności poboru podatku od towarów i usług w odniesieniu do transgranicznego handlu elektronicznego w relacji B2C przy jednoczesnym ponoszeniu przez przedsiębiorców i administrację skarbową Państw członkowskich dotkliwych obciążeń administracyjnych i kosztów związanych z rozliczaniem podatku należnego od ww. transakcji i weryfikowaniem prawidłowości tego rozliczania. Powyższe wynika z faktu, że transgraniczny handel elektroniczny częstokroć prowadzony jest przez przedsiębiorców nieposiadających siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w UE, a w konsekwencji państwa członkowskie napotykają problemy z zagwarantowaniem prawidłowego wypełniania obowiązków podatkowych przez takich przedsiębiorców. Pakiet VAT e-commerce ma wejść w życie od dnia 1 lipca 2021 r. (termin implementacji przywołanych dyrektyw upływa 30 czerwca 2021 r.) Przyjęcie projektu ustawy przez rząd planowane jest na IV kwartał 2020 r.

     Do najważniejszych zmian wprowadzonych przez pakiet VAT e-commerce należą:

  1. zdefiniowanie pojęcia wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość oraz wprowadzenie odpowiednich zmian (także o charakterze uchylającym obecne regulacje) do dotychczasowych przepisów dotyczących tzw. sprzedaży wysyłkowej;
  2. rozszerzenie i modyfikacja procedury szczególnej dla usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług świadczonych drogą elektroniczną (MOSS) na:
    • niektóre usługi świadczone na rzecz konsumentów, których miejsce świadczenia uregulowane zostało w sposób szczególny (usługi, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji) ? procedura unijna i procedura nieunijna,
    • wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość ? wyłącznie procedura unijna, oraz
    • niektóre dostawy towarów w państwie członkowskim dokonywane przez interfejsy elektroniczne ułatwiające te dostawy ? wyłącznie procedura unijna (OSS);
  3. likwidacja zwolnienia z podatku od towarów i usług importowanych towarów w przesyłkach o wartości do 22 EUR;
  4. zdefiniowanie pojęcia sprzedaży na odległość towarów importowanych z państw trzecich;
  5. rozszerzenie uproszczenia w postaci tzw. małego punktu kompleksowej obsługi (tzw. „MOSS”, czyli procedura umożliwiająca deklarowanie i rozliczanie podatku od towarów i usług z tytułu określonych transakcji o charakterze transgranicznym w państwie członkowskim siedziby usługodawcy za pośrednictwem dedykowanego portalu internetowego, bez konieczności rejestrowania się i wykonywania tych obowiązków w kraju usługobiorcy) na sprzedaż na odległość towarów importowanych z państw trzecich w przesyłkach o rzeczywistej wartości nieprzekraczającej 150 euro na rzecz unijnych konsumentów (tzw. Importowy One Stop Shop ? „IOSS”);
  6. wprowadzenie w przypadkach, gdy nie stosuje się IOSS uproszczonej procedury w zakresie deklarowania i odroczenia płatności podatku z tytułu importu towarów, w przesyłkach o wartości nieprzekraczającej 150 euro (tzw. uregulowanie szczególne ?„USZ”), która będzie dostępna dla osób przedstawiających towary organom celnym (np. kurierów, pocztę) w imieniu własnym i na rzecz osoby dla której towary są przeznaczone w państwie, w którym ma miejsce import;
  7. wprowadzenie zwolnienia z podatku od towarów i usług dla importu towarów w przesyłkach o wartości nieprzekraczającej 150 euro, jeżeli podatek ten będzie deklarowany i rozliczany w IOSS.

 

Alicja Przybyło

Młodszy konsultant podatkowy

alicja.przybylo@isp-modzelewski.pl

Skontaktuj się z naszą redakcją