Przeniesienie środków trwałych z ewidencji osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą do ewidencji spółki

     W przypadku przenoszenia aportem środka trwałego z działalności gospodarczej osoby fizycznej do spółki na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek wykreślenia środka trwałego z ewidencji środków, zaś na Spółce ujęcie go w niej.

     Niejednokrotnie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą jak i Spółki mają wątpliwości, w jaki sposób należy przenieść środki trwałe z ewidencji środków trwałych przedsiębiorcy (osoby fizycznej) do ewidencji Spółki. Do takiej sytuacji może dojść, gdy podmiot taki wnosi do spółki dany środek trwały aportem.

     Zasadniczo w takim przypadku mamy do czynienia ze sprzedażą środka trwałego. W związku z powyższym podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany do usunięcia wniesionego aportem środka trwałego z ewidencji środków trwałych (w ramach prowadzonej działalności gospodarczej), natomiast spółka do ujęcia go w ewidencji środków trwałych. Usunięcia środka trwałego z tejże ewidencji należy dokonać poprzez wyksięgowanie z ksiąg rachunkowych wartości początkowej sprzedawanego środka trwałego, jak i jego dotychczasowych odpisów umorzeniowych. Konieczne jest przy tym dopełnienie obowiązków dokumentacyjnych ? sporządzenie dowodu księgowego ?LT ? Likwidacja środka trwałego?.

     Sprzedaż środka trwałego jest pośrednio związana z działalnością operacyjną jednostki, skutkiem czego wszelkie przychody i koszty z tego tytułu zalicza się w księgach rachunkowych do pozostałych kosztów lub przychodów operacyjnych. Powyższe wynika z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy o rachunkowości, w świetle którego przez pozostałe koszty i przychody operacyjne rozumie się koszty i przychody związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki, a w szczególności koszty i przychody związane ze zbyciem środków trwałych, środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych, a także nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych zaliczonych do inwestycji. Zatem w pozostałych przychodach operacyjnych należy ująć przychód ze sprzedaży środka trwałego. Z kolei do pozostałych kosztów operacyjnych odnosi się niezamortyzowaną wartość początkową środka trwałego, a także wszelkie koszty z tą sprzedażą związane. Tytułem przykładu: kosztem takim może być demontaż środka trwałego i jego transport do nabywcy.

     Podsumowując: na przedsiębiorcy ciąży obowiązek usunięcia środka trwałego, który jest przedmiotem aportu z ewidencji środków trwałych prowadzonej w ramach działalności gospodarczej, zaś na Spółce ujęcie go w ewidencji środków trwałych. Należy dokonać tego poprzez wyksięgowanie z ksiąg rachunkowych wartości początkowej sprzedawanego środka trwałego, jak i jego dotychczasowych odpisów umorzeniowych.

Alicja Przybyło

Młodszy konsultant podatkowy

al*************@*************ki.pl

background
napisz do nas

Zapytaj nas o ofertę

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.






    karykatura
    newsletter

    Zapisz się na bezpłatny Serwis Doradztwa Podatkowego

    Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.


    Skontaktuj się z nami
    Rozwiążemy każdą wątpliwość
    Daj nam znać
    Skontaktuj się
    Od prawie 30 lat klasyfikujemy się niezmiennie w ścisłej czołówce liderów doradztwa podatkowego.