Serwis Doradztwa Podatkowego

Świadczenie usług związanych z wyżywieniem w sklepach a kasy rejestrujące online

     Interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzają, że za placówki gastronomiczne mogą być uznane również m.in. sklepy, które oprócz tego, że prowadzą sprzedaż towarów, przygotowują posiłki i napoje do spożycia na miejscu i na wynos.

     Stosownie do brzmienia art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług1 podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 30 czerwca 2020 r. do świadczenia usług związanych z wyżywieniem, wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania.

     Ust. 2 tego artykułu stanowi natomiast, że przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy których zastosowaniu jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1.

     Stosownie natomiast do ust. 4 powołanego artykułu terminy wprowadzenia kas online mogą zostać przedłużone w przypadku niewystarczających możliwości techniczno-organizacyjnych przesyłania danych między kasami rejestrującymi a Centralnym Repozytorium Kas. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, przedłużać terminy, o których mowa powyżej, określając rodzaje czynności, dla których termin został przedłużony, oraz dzień upływu przedłużonego terminu, uwzględniając specyfikę prowadzonej działalności gospodarczej oraz możliwości prowadzenia kontroli celno-skarbowej.

     Z kolei w myśl § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii2 przedłuża się terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, do dnia 31 grudnia 2020 r. do świadczenia usług związanych z wyżywieniem, wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania.

     Wskazany przepis nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznych usług. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. również brak definicji terminu „stacjonarne placówki gastronomiczne”. W praktyce powstaje zatem wątpliwość, co należy rozumieć przez to pojęcie.

     Usługi związane z wyżywieniem są sklasyfikowane w dziale 56 PKWiU 20153. Dział ten obejmuje usługi związane z zapewnianiem pełnego wyżywienia przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji w restauracjach, włączając restauracje samoobsługowe i oferujące posiłki „na wynos”, z miejscami do siedzenia lub bez takich miejsc.

W ramach działu 56 wyróżnia się m.in.:

1)   56.10.13.0 ? usługi przygotowania i podawania posiłków w lokalach samoobsługowych;

2)   56.10.19.0 ? pozostałe usługi podawania posiłków.

     Zgodnie z definicją podawaną przez GUS na potrzeby statystyki publicznej placówka gastronomiczna to: ?Zakład lub punkt gastronomiczny stały lub sezonowy, którego przedmiotem działalności jest przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do spożycia na miejscu i na wynos.

[?]

     Placówki gastronomiczne dzielą się na: ? placówki ogólnie dostępne; ? placówki nastawione na obsługę określonych grup konsumentów. Placówki gastronomiczne mogą być prowadzone m.in. w obrębie hoteli, moteli, zajazdów, schronisk, pól campingowych, w pensjonatach, domach wypoczynkowych i innych miejscach krótkotrwałego pobytu jak też w wagonach kolejowych wchodzących w skład pociągu oraz na statkach pasażerskich. Do placówek gastronomicznych nie zalicza się ruchomych punktów sprzedaży detalicznej i automatów sprzedażowych?4.

     Interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzają natomiast, że za takie placówki mogą być uznane również m.in. sklepy, które oprócz tego, że prowadzą sprzedaż towarów, przygotowują posiłki i napoje do spożycia na miejscu i na wynos. Organ ten nie zważa zatem na to, że w takich przypadkach nie mamy do czynienia z klasyczną usługą restauracyjną (sprzedaż w sklepach prowadzona jest w szczególności bez obsługi kelnerskiej, innych dodatkowych świadczeń).

     W interpretacji indywidualnej z dnia 13 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: ?Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca prowadzi sprzedaż detaliczną pieczywa oraz artykułów cukierniczych w sieci sklepów.

     W części Sklepów ? tzw. Sklepów bez części kawiarnianej, prowadzona jest tylko sprzedaż towarów, czyli przede wszystkim pieczywa i artykułów cukierniczych.

     W części Sklepów ? tzw. Sklepów z częścią kawiarnianą, prowadzona jest nie tylko sprzedaż towarów (pieczywa oraz artykułów cukierniczych), ale również prowadzona jest m.in. sprzedaż lodów i kawy (nie tylko w jednorazowych kubkach, ale również filiżankach). W Sklepach z częścią kawiarnianą znajdują się krzesła i stoliki umożliwiające konsumpcję na miejscu.

     Ponadto, w jednym ze Sklepów z częścią kawiarnianą Wnioskodawca prowadzi wydzielony bar z burgerami (dalej sklep ten nazywany będzie „Sklep z barem”).

     Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, [?] należy wskazać, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do wymiany dotychczas używanych kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy online w tych punktach sprzedaży, w których obok sprzedaży pieczywa i artykułów cukierniczych są świadczone usługi w zakresie wyżywienia.

     Wobec powyższego, na podstawie regulacji zawartej w art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, w tych Sklepach z częścią kawiarnianą oraz w Sklepie z barem, tj. sklepach, w których prowadzona jest sprzedaż kawy i lodów a także w sklepie, w którym prowadzona jest sprzedaż burgerów, od dnia 1 lipca 2020 r. Wnioskodawca ma obowiązek prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas online.

     Natomiast w Sklepach bez części kawiarnianej, Wnioskodawca może nadal prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu dotychczas używanych kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, do czasu zapełnienia w nich pamięci fiskalnej.

     Niemniej jednak, Wnioskodawca wskazał, że nie wyklucza w przyszłości uruchomienia „funkcji kawiarnianej” w sklepach, które obecnie funkcjonują bez części kawiarnianej. W tej sytuacji, Wnioskodawca będzie obowiązany również prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas online z chwilą rozpoczęcia tej sprzedaży?5.

     W interpretacji indywidualnej z dnia 1 października 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął natomiast następujące stanowisko: ?W przedmiotowej sprawie rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy prowadzony punkt sprzedaży w którym sprzedawane będą gotowe wyroby gastronomiczne, tj. zapiekanki, kanapki na zimno, panini (kanapki na ciepło), drożdżówki, napoje zimne i ciepłe, a także pomoce naukowe, chusteczki higieniczne, podpaski, tampony stanowi stacjonarną placówkę gastronomiczną.

     Należy zauważyć, że ustawodawca w art. 145b ust. 1 pkt 2 ustawy [z dnia 11 marca 2004 r.] nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznych usług. Tym samym nie jest też przy tym istotny rodzaj obiektu serwującego posiłki, ale fakt, że są one przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji.

     Dla uznania czy dana czynność będzie zaliczona do klasy PKWiU 10.85 „Gotowe posiłki i dania”, czy do działu PKWiU 56 „Usługi związane z wyżywieniem” istotne jest, czy oferowane produkty są w pełni przyrządzone i serwowane jako posiłek gotowy do bezpośredniego spożycia, czy też nie są przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji ? np. są zamrożone lub pakowane próżniowo i etykietowane z przeznaczeniem na sprzedaż [podkreślenie ? B.G.].

     Fakt oferowania tych produktów osobno bądź w zestawach (np. kanapka mięsna, frytki razem z napojem, czy też tortilla, pieczone ziemniaki razem z napojem), nie ma wpływu na sposób zaklasyfikowania. Dla dokonania prawidłowej klasyfikacji wg PKWiU nie mają wpływu również czynniki takie jak to, czy:

  • punkty sprzedaży znajdują się w miejscu ogólnodostępnym,
  • w punktach sprzedaży znajdują się stoliki i krzesła,
  • dostępne są naczynia i sztućce,
  • produkty są przeznaczone do spożycia na miejscu czy na wynos (np. pakowane w bibułki czy tekturowe pudełka),
  • w punktach sprzedaży są: toalety, szatnia, zainstalowana jest klimatyzacja, czy ogrzewanie.

     Zatem Wnioskodawczyni podając dania ? jak wynika z wniosku ? jako gotowe i podgrzane produkty przeznaczone do natychmiastowej konsumpcji przez klienta sprzedaje posiłki gotowe w pełni przyrządzone i serwowane do bezpośredniego spożycia. Czyli takie jak oferowane w placówkach gastronomicznych.

     W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem gastronomii rozumie się ?działalność produkcyjno-usługową obejmującą prowadzenie restauracji, barów, itp.? oraz „sztukę przyrządzania potraw”. Natomiast zgodnie z definicją stosowaną w statystyce publicznej zakład lub punkt gastronomiczny stały lub sezonowy, którego przedmiotem działalności jest przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do spożycia na miejscu i na wynos.

     Placówki gastronomiczne dzielą się na:

  • placówki ogólnie dostępne;
  • placówki nastawione na obsługę określonych grup konsumentów.

     Placówki gastronomiczne mogą być prowadzone m.in. w obrębie hoteli, moteli, zajazdów, schronisk, pól campingowych, w pensjonatach, domach wypoczynkowych i innych miejscach krótkotrwałego pobytu jak też w wagonach kolejowych wchodzących w skład pociągu oraz na statkach pasażerskich. Do placówek gastronomicznych nie zalicza się ruchomych punktów sprzedaży detalicznej i automatów sprzedażowych. Z kolei punktem gastronomicznym jest placówka gastronomiczna prowadząca ograniczoną działalność gastronomiczną, taką jak: smażalnia, pijalnia, lodziarnia, bufet w kinie, na stadionie, itp. Jednocześnie stała placówka gastronomiczna to placówka czynna w ciągu całego roku kalendarzowego, ewentualnie pracująca z pewnymi przerwami, wynikającymi z takich przyczyn jak remont, okresowy brak personelu (z powodu urlopu lub choroby), okresowa inwentaryzacja itp. Z kolei sezonowa placówka gastronomiczna to placówka uruchamiana okresowo i działająca nie dłużej niż sześć miesięcy w roku kalendarzowym. Dalej wg Głównego Urzędu Statystycznego, stacjonarne placówki gastronomiczne to m.in. bary, punkty gastronomiczne, restauracje, sezonowe placówki gastronomiczne, stołówki.

     Odnosząc powyższe do sprawy będącej przedmiotem niniejszego wniosku należy stwierdzić, że prowadząc punkt sprzedaży (sklepik szkolny w liceum ogólnokształcącym), w którym sprzedawane będą wyroby gastronomiczne, tj. zapiekanki, kanapki na zimno, panini i kanapki na ciepło), drożdżówki, napoje zimne i ciepłe Wnioskodawczyni świadczy usługi związane z wyżywieniem w stacjonarnej placówce gastronomicznej.

     Zatem w przedmiotowej sprawie punkt sprzedaży który prowadzi Wnioskodawczyni (sklepik szkolny w liceum ogólnokształcącym), należy uznać za punkt gastronomiczny.

     Tym samym mając na uwadze powyższe regulacje prawne wynikające z powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro ? jak wynika z opisu sprawy ? w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni będzie prowadzić punkt sprzedaży (sklepik szkolny w liceum ogólnokształcącym), w którym sprzedawane będą m.in. gotowe wyroby gastronomiczne, tj. zapiekanki, kanapki na zimno, panini (kanapki na ciepło), drożdżówki, napoje zimne i ciepłe to, stosownie do zapisu art. 145b ust. 1 pkt 2 ustawy, będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej od 1 lipca 2020 r. przy użyciu kasy on-line, tj. kasy umożliwiającej połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą, a Centralnym Repozytorium Kas, z uwzględnieniem przepisu art. 145b ust. 2 ustawy?6.

     W kwestii możliwości uznania, że w przypadku sprzedaży niektórych towarów żywnościowych nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług, lecz z dostawą towarów (dotyczy to jednak tylko produktów sprzedawanych na wynos), wypowiedział się natomiast Rzecznik Generalny TSUE w opinii z dnia 12 listopada 2020 r.7

     Biorąc pod uwagę uregulowania prawne oraz linię interpretacyjną prezentowaną obecnie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie obowiązku stosowania kas online nawet do świadczenia usług związanych z wyżywieniem w sklepach, w których dokonywana jest sprzedaż jedynie kawy z ekspresu, hot dogów, kanapek na ciepło itp., bezpiecznym podatkowo rozwiązaniem będzie korzystanie z kasy online. Zaznaczyć jednak należy, że jeśli nie ma możliwości spożycia na miejscu zakupionych produktów (brak powierzchni, stolików, toalet), w świetle opinii Rzecznika Generalnego TSUE można bronić wówczas poglądu, że nie mamy do czynienia z usługą, lecz z dostawą towarów, a co za tym idzie ? nie jest konieczne stosowanie kasy online.

 

Przypisy:

1     Tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm., dalej ?ustawa z dnia 11 marca 2004 r.?.

2     Dz.U. poz. 1059.

3     Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), Dz.U. poz. 1676 ze zm.

4     GUS, Placówka gastronomiczna, https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/300,pojecie.html, dostęp: 29.01.2021.

5     0115-KDIT1-1.4012.611.2019.1.AJ, https://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szczegoly-interpretacji-indywidualnej.xhtml?dokumentId=565354, dostęp: 29.01.2021.

6     0112-KDIL2-2.4012.408.2019.2.MŁ, https://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szczegoly-interpretacji-indywidualnej.xhtml?dokumentId=562835, dostęp: 29.01.2021.

7     Opinia Rzecznika Generalnego Jeana Richarda De La Toura przedstawiona w dniu 12 listopada 2020 r. Sprawa C?703/19. J.K. przeciwko Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej w Katowicach, przy udziale Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:62019CC0703, dostęp: 29.01.2021.

 

Barbara Głowacka

Doradca podatkowy

barbara.glowacka@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 98

Vlog podatkowy ISP

Udostępniamy Państwu Video blog podatkowy Instytutu Studiów Podatkowych zawierający najnowsze wypowiedzi ekspertów Instytutu na temat zmian i interpretacji podatkowych prezentowane w formie krótkich filmów na kanale YouTube.

 

Link do Vloga podatkowego ISP

Skontaktuj się z naszą redakcją