Serwis Doradztwa Podatkowego

Umowa sponsoringu a prawo do odliczenie podatku

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera przepisów szczególnych, które odnoszą się do opodatkowania wzajemnych świadczeń w ramach umowy sponsoringu, co oznacza, że w tym przypadku należy stosować zasady ogólne.

Stosownie do dyspozycji art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r., w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższa regulacja zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą, np. dalszej odprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    • stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
    • podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    • potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 kc – w części dotyczącej tych czynności;
  4. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  5. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2   pkt 7 tej ustawy.

W interpretacji indywidualnej z dnia sygn. 0112-KDIL1-2.4012.194.2021.3.PG w tożsamej sprawie DKIS stwierdził, że „(…) Spółka zawarła w roku 2020 umowę sponsoringu („Umowa”) z podmiotem („Sponsorowany”) zajmującym się profesjonalną reklamą i obsługą zawodników podczas zawodów kartingowych w kraju i za granicą. Sponsorowany posiada wieloletnie doświadczenie w kompleksowej opiece serwisowej podczas zawodów i treningów (w kraju i zagranicą), zapewniając pełne zaplecze serwisowe i bezpośredni dostęp do wszystkich części zamiennych. Sponsorowany jest promotorem największej serii kartingowej w Polsce. Wobec powyższego, firma ta może zaoferować atrakcyjne formy współpracy, reklamy, a także działalności opartej o społeczną odpowiedzialność biznesu (ang. corporate social responsibility – CSR). Sponsorowany współpracuje z wieloma podmiotami o ugruntowanej pozycji biznesowej. Przykładowo od roku 2017 – wspólnie z (…) – Sponsorowany propaguje sport kartingowy i pomaga najzdolniejszym kierowcom w Polsce. Stosownie do zawartej Umowy Sponsorowany zobowiązał się do działań reklamowych i promocyjnych na rzecz Spółki podczas wszystkich imprez organizowanych przez Sponsorowanego oraz imprez, w których Sponsorowany bierze udział. W szczególności Sponsorowany zobowiązał się do spełnienia na rzecz Sponsora (tj. Wnioskodawcy) następujących świadczeń:

  1. przekazanie Sponsorowi określonej ilości bezpłatnych honorowych kart wstępu na każdy dzień imprezy;
  2. zamieszczenie oznaczeń firmowych Sponsora (m.in. logo) w określonych w Umowie miejscach;
  3. zamieszczenie logo (znaku towarowego) Wnioskodawcy z aktywnym hiperłączem (linkiem) do strony internetowej Zainteresowanego na oficjalnej stronie internetowej Sponsorowanego, wśród innych widniejących sponsorów;
  4. zamieszczenie profilu Sponsora na stronie internetowej Sponsorowanego;
  5. dodanie fanpage’a Sponsora do ulubionych na oficjalnym fanpage’u Sponsorowanego na (…);
  6. zapewnienie eksponowania w trakcie imprez organizowanych przez Sponsorowanego tablic reklamowych lub transparentów z logo Sponsora;
  7. umieszczanie na drukach firmowych i innych wydawnictwach Sponsorowanego, w miejscu przeznaczonym dla sponsorów, logo Sponsora;
  8. umożliwienie Sponsorowi uruchomienia na jego własny koszt punktu informacyjnego dotyczącego Sponsora.

Zawarcie Umowy ze Sponsorowanym ma na celu przede wszystkim wpłynąć na potencjalny wzrost przychodów Spółki z tytułu świadczonych usług i dostaw towarów. W założeniu ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na promocję (reklamę) w ramach umowy sponsoringu mają przyczyniać się m.in. do rozpowszechniania informacji na temat Spółki oraz świadczonych przez nią usług, a także promowania marki. Realizacja tych celów może mieć bowiem wpływ na wzrost sprzedaży oferowanych przez Spółkę towarów oraz usług i w konsekwencji uzyskiwanych przez nią przychodów. W okresie obowiązywania Umowy Spółka zobowiązała się do zapłaty na rzecz Sponsorowanego wynagrodzenia. Podstawę wystawienia faktury stanowi wykaz zrealizowanych przez Sponsorowanego (określonych Umową) czynności, uprzednio zaakceptowanych przez Wnioskodawcę.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przeprowadzone świadczenia wynikające z zawartej umowy sponsoringu mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Na fakturze wystawionej z tytułu zawartej umowy sponsoringu znajdować się będą pozycje dotyczące konkretnych działań w zakresie usługi reklamowej. W konsekwencji Wnioskodawca zarówno z treści faktury, jak i wykazu konkretnych wydatków (który uprzednio zostanie przez niego zweryfikowany) poweźmie wiedzę, że faktura dotyczy konkretnej usługi reklamowej np. w kartingowych rozgrywkach pucharowych lub kartingowych mistrzostwach Polski. Na tej fakturze zostanie wykazana kwota podatku VAT. Poprzez rozpowszechnianie informacji na temat Spółki oraz świadczonych przez nią usług, a także promowanie marki zwiększy się krąg odbiorców oferowanych towarów oraz usług. Specyfika branży nakazuje w dzisiejszych realiach biznesowych pozyskiwać kontrahentów w sposób aktywny. W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca uznał, iż taka forma reklamy pozwoli dotrzeć do szerszego kręgu kontrahentów. Nie bez znaczenia dla sprawy jest fakt, iż – co również znalazło się w opisie zdarzenia przyszłego sformułowanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Wnioskodawca jest czołowym producentem i dostawcą maszyn, urządzeń, konstrukcji stalowych oraz kompletnych linii produkcyjnych, technologicznych dla wielu branż przemysłowych. Branża ta skupia wokół siebie podmioty, w polu zainteresowania których znajduje się m.in. motoryzacja. Stąd wybór Sponsorowanego, zważywszy na rodzaj świadczonych przez niego usług i doświadczenie w tym zakresie, wydawał się najbardziej trafiony biznesowo – target (krąg odbiorców) tej formy reklamy został dobrany odpowiednio.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych na podstawie umowy sponsoringu.

Jak wskazano powyżej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, bowiem – jak wynika z okoliczności sprawy – Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a przeprowadzone świadczenia wynikające z zawartej umowy sponsoringu mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Dodatkowo – jak wskazał Wnioskodawca – zawarcie Umowy ze Sponsorowanym ma na celu przede wszystkim wpłynąć na potencjalny wzrost przychodów Spółki z tytułu świadczonych usług i dostaw towarów. Ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na promocję (reklamę) w ramach umowy sponsoringu mają przyczyniać się m.in. do rozpowszechniania informacji na temat Spółki oraz świadczonych przez nią usług, a także promowania marki. Ponadto na fakturze wystawionej z tytułu zawartej umowy sponsoringu znajdować się będą pozycje dotyczące konkretnych działań w zakresie usługi reklamowej. Na tej fakturze zostanie wykazana kwota podatku VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez Sponsorowanego.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych na podstawie umowy sponsoringu”.

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, sponsor otrzymał od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne to sponsorowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na podstawie umowy sponsoringu.

 

Katarzyna Wawrzonkiewicz

Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego

katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 76

Skontaktuj się z naszą redakcją