Serwis Doradztwa Podatkowego

Porozumienie inwestycyjne. Podstawowe informacje

Od 1 stycznia 2022 r. w polskim porządku prawnym obowiązuje mechanizm tzw. porozumienia inwestycyjnego. Umożliwia on zawarcie, między inwestorem a organem podatkowym, umowy w sprawie skutków podatkowych planowanej inwestycji na terytorium RP. Ma to stanowić narzędzie służące znoszeniu barier inwestycyjnych w Polsce – ma ono pozwolić inwestorowi (podatnikowi lub potencjalnemu podatnikowi) na określenie skutków podatkowych inwestycji w sposób maksymalnie kompleksowy.

 Minister właściwy do spraw finansów publicznych może (lecz nie musi) zawrzeć z inwestorem umowę w sprawie skutków podatkowych inwestycji planowanej lub rozpoczętej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (porozumienie inwestycyjne). Porozumienie jest zawierane na wniosek inwestora. Szczegółowe regulacje dotyczące porozumienia inwestycyjnego określa dział IIC ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (dalej „OrdPU”).

 W art. 20zs par. 4 OrdPU ustawodawca określa jakiej inwestycji może dotyczyć omawiane porozumienie. Ustawodawca formułuje dwa podstawowe wymogi:

− musi to być inwestycja w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752);

wartość tej inwestycji musi wynosić co najmniej 50 mln zł.

W przypadku odmowy zawarcia porozumienia inwestycyjnego organ właściwy w sprawie porozumienia zawiadamia inwestora, wskazując przyczyny takiej odmowy wraz z uzasadnieniem.

   Możliwość oddelegowania zadań ministra na organ KAS. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może upoważnić organ Krajowej Administracji Skarbowej do wykonywania zadań organu właściwego w sprawie porozumienia. Upoważnienie następuje w drodze rozporządzenia.

    Obligatoryjne elementy wniosku o zawarcie porozumienia inwestycyjnego określa art. 20zu par. 2 OrdPU. Przepis wymienia następujące obowiązkowe elementy:

1) dane identyfikujące inwestora;

2) adres do doręczeń elektronicznych, chyba że inwestor wyraził zgodę na doręczanie pism przez portal podatkowy;

3) opis planowanej lub rozpoczętej inwestycji;

4) deklarowaną wartość inwestycji i wyjaśnienie sposobu jej ustalenia;

5) proponowany okres obowiązywania porozumienia;

6) proponowany przedmiot porozumienia.

    Opłata wstępna. Wniosek o zawarcie porozumienia inwestycyjnego podlega opłacie wstępnej. Opłata wynosi 50 tys. zł od każdego inwestora składającego wniosek o jego zawarcie i jest wnoszona na rachunek organu właściwego w sprawie porozumienia w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Co ważne, w przypadku odmowy zawarcia porozumienia inwestycyjnego, opłata podlega zwrotowi.

    Opłata za zawarcie porozumienia inwestycyjnego. Opłatę za zawarcie porozumienia inwestycyjnego należy odróżnić od opłaty wstępnej. Zawarcie porozumienia inwestycyjnego podlega opłacie głównej w wysokości określonej w porozumieniu. Opłata nie może być niższa niż 100 tys. zł oraz wyższa niż 500 tys. zł. Przy ustaleniu wysokości opłaty głównej uwzględnia się zakres i złożoność porozumienia inwestycyjnego. Sami inwestorzy ponoszą solidarną odpowiedzialność za wniesienie opłaty głównej.

    Okres trwania porozumienia inwestycyjnego. Porozumienie inwestycyjne obowiązuje przez okres uzgodniony w porozumieniu. Okres ten nie może jednak być dłuższy niż 5 lat podatkowych. Może być ono sporządzone jednocześnie w języku polskim i języku angielskim. W przypadku rozbieżności rozstrzygający jest tekst polski. Porozumienie inwestycyjne wiąże w każdym czasie inwestora i organ właściwy w sprawie porozumienia oraz organy podatkowe za okresy rozliczeniowe objęte porozumieniem.

            Sytuacje, w których porozumienie inwestycyjne wygasa przed upływem okresu uzgodnionego w porozumieniu określa art. 20zzb OrdPU. Porozumienie inwestycyjne wygasa w przypadku wejścia w życie przepisów prawa podatkowego w zakresie, w jakim porozumienie to stało się niezgodne z tymi przepisami.

      Forma elektroniczna. Wniosek o zawarcie porozumienia inwestycyjnego, porozumienie inwestycyjne i inne pisma sporządzane na podstawie niniejszego działu przed zawarciem porozumienia inwestycyjnego i w okresie jego obowiązywania są utrwalane w postaci elektronicznej. Złożenie i doręczenie następuje na adres do doręczeń elektronicznych lub przez portal podatkowy.

 

Rafał Johaniuk

Konsultant podatkowy Instytutu Studiów Podatkowych

rafal.johaniuk@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 60 wew. 232

Skontaktuj się z naszą redakcją