Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Zatem w sytuacji, gdy przedsięwzięcie spełnia definicję konkursu i mamy do czynienia z konkursem z dziedziny sportu – przykładowo rozstrzygnięcie konkursu następuje w wyniku sportowej rywalizacji uczestników konkursu w zakresie określonej dyscypliny sportowej (bieg), to nie ma znaczenia, czy konkurs kierowany jest do profesjonalistów, czy do amatorów. Ważne jest, że w preferowanej podatkowo dziedzinie (sport) występuje rywalizacja między uczestnikami a jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 2.000 zł. W drodze konkursu dochodzi do wyłonienia zwycięzców spośród uczestników spełniających określone kryteria. Przekazywane w ramach takiego konkursu nagrody będą mogły być objęte zwolnieniem z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., gdy spełnione zostaną kumulatywnie następujące przesłanki:
- organizowane przedsięwzięcie zawiera w sobie pierwiastek rywalizacji legitymując się statusem „konkursu”;
- jest to konkurs z dziedziny sportu – rozstrzygnięcie konkursu następuje w wyniku sportowej rywalizacji uczestników konkursu w zakresie dyscypliny sportowej (np. bieg);
- w wyniku konkursu zostanie wyłonione grono laureatów;
- wartość każdej z przyznanych nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł.
Zatem w takich okolicznościach przekazanie nagród będzie korzystało ze zwolnienia podatkowego, a organizator nie będzie miał żadnych obowiązków jako płatnik.
Jednocześnie wskazać należy, że forma ogłoszenia konkursu (np. prasa) mogłaby mieć znaczenie w sytuacji, gdyby ten konkurs nie był konkursem w żadnej z preferowanych podatkowo dziedzin. W takim wypadku dla zastosowania zwolnienia konieczne byłoby, aby konkurs był organizowany i emitowany (ogłaszany) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja).