Serwis Doradztwa Podatkowego

Tester gier a zryczałtowany podatek dochodowy

W dniu 27 czerwca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną sygn. 0115-KDWT.4011.353.2022.1.ANJ dotyczącą zastosowania właściwej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której zamierza wykonywać usługi testu manualnego API (Application Programming Interface) – czyli sposobu komunikacji między serwerem a klientem. Testy polegają na wysyłaniu do serwera zapytań za pomocą metod http., odczytywaniu kodów i treści responsów z serwera. Na podstawie odpowiedzi z serwera stwierdza się czy test powiódł, czy nie. Główną rolą Wnioskodawcy jako testera będzie sprawdzanie nowych funkcjonalności, tworzonych przez programistów oraz wykonywanie dokumentacji testowej. Istotą tego jest sprawdzenie, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane zgodnie z wytycznym klientów, co realizowane jest poprzez tzw. testy manualne. Aby poprawnie przeprowadzić test manualny, Wnioskodawca będzie analizować dokumentację, specyfikację i wymagania klientów, żeby wiedzieć, jaki jest oczekiwany wynik aplikacji/ funkcjonalności i jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne przez projektantów aplikacji. W trakcie przeprowadzania testów manualnych Wnioskodawca będzie dokonywać porównania, czy dana aplikacja/funkcjonalność działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami klientów. Po zakończeniu testów, w zależności od wyniku, Wnioskodawca będzie przekazywać je do finalnej akceptacji lub też zgłaszać wykryte błędy/defekty do programistów (następuje tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów). Dodatkowo Wnioskodawca będzie dokonywać sprawdzenia funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędu przez klienta zewnętrznego. Celem takiej weryfikacji jest potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach. Sposób przeprowadzenia takich testów jest tożsamy do standardowych procedur opisanych powyżej. Wśród czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach świadczonych usług, jest również sprawdzenie, czy testy przeprowadzane w środowisku testowym również dają pozytywne rezultaty w środowisku produkcyjnym (tj. końcowej wersji aplikacji).

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego opisana powyżej działalność tj.:

  • usługi testowania oprogramowania (przeprowadzanie testów manualnych i automatycznych,
  • przygotowanie i prowadzenie analizy wymagań biznesowych i funkcjonalnych, raportowanie wyników testów i zgłaszanie błędów),
  • wsparcie techniczne użytkowników w czasie cyklu rozwoju aplikacji,

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem, czy usługi wskazane w zdarzeniu przyszłym, które zamierza wykonywać w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. – 8,5%.

Zdaniem Wnioskodawcy wykonywane przez niego usługi, sklasyfikowane według PKWiU pod 62.02.30.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl „art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b)” ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.

W przedmiotowej sprawie DKIS stwierdził, że „Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z treści wniosku wynika, że świadczone przez Pana usługi są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.02.30 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. W ramach świadczonych usług przeprowadza Pan testy manualne API (Application Programming Interface) – czyli sposobu komunikacji między serwerem a klientem. Czynności te polegać będą na testowaniu oprogramowania (przeprowadzanie testów: manualnych i automatycznych; przygotowanie i prowadzenie analizy wymagań biznesowych i funkcjonalnych, raportowanie wyników testów i zgłaszanie błędów) oraz wsparciu technicznym użytkowników w czasie cyklu rozwoju aplikacji, a nie doradztwie w zakresie oprogramowania.

Ponadto wskazał Pan, że w roku 2021 korzystał z podatku liniowego w rozumieniu art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodów przekraczających 2.000.000 euro. Nie jest Pan podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki nie sprzedaje ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie sprzedaje części, oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie będzie Pan świadczył także usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie nastąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowanych według kodu PKWiU w grupowaniu 62.02.30 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, mogą być opodatkowane – jak Pan wskazał – w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%. Niemniej jednak, podstawą prawną dla zastosowania stawki 8,5% w niniejszej sprawie jest art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie wskazany przez Pana art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b tej ustawy, który reguluje kwestie opodatkowania ryczałtem w wysokości 12%. Ponadto należy zauważyć, że argumentując własne stanowisko powołał Pan nieobowiązujący przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h, tj. w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r.

Dlatego też, za nieprawidłowe uznano Pana stanowisko, zgodnie z którym ma Pan prawo opodatkować osiągane przychody według stawki ryczałtu 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie, tzn. uzyskane przez Pana przychody nie są przychodami ze świadczenia usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (przede wszystkim świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem oraz doradztwem w zakresie oprogramowania), bowiem w przeciwnym przypadku uzyskane przychody będą podlegały opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ponadto, warunkiem zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest złożenie przez Pana sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie Pan pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnie Pan w grudniu roku podatkowego”.

 

Katarzyna Wawrzonkiewicz

Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego

katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 76

Skontaktuj się z naszą redakcją