Serwis Doradztwa Podatkowego

Zakup gazu ziemnego do celów opałowych przez jednostkę organizacyjną gminy

Czy jednostka organizacyjna gminy może podobnie jak gmina korzystać ze zwolnienia z akcyzy w przypadku zakupu w imieniu gminy gazu ziemnego na cele opałowe?

W przedmiotowej kwestii wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 30 grudnia 2021 r. (0111-KDIB3-3.4013.269.2021.2.PJ). Jak wskazał Organ: Zgodnie z art. 31b ust. 2 ustawy Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez:

1) gospodarstwa domowe;

2) organy administracji publicznej;

3) jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

4) podmioty systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;

5) żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;

6) podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;

7) jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;

8) organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Stosownie do art. 31b ust. 5 ustawy W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego X. zawiera w imieniu Gminy Y. umowy na zakup gazu ziemnego wysokometanowego (E) o kodzie CN 2711 21 00 na cele opałowe dla administrowanych przez siebie budynków stanowiących własność Gminy. Na fakturach za gaz Gmina Y. wskazana jest jako nabywca, który jest finalnym nabywcą gazu.

w lipcu roku bieżącego przejął w administrowanie budynek OSP w Z. Lokale w budynku, zgodnie z umową użyczenia zajmuje Ochotnicza Straż Pożarna, Miejska Biblioteka Publiczna, Urząd Miasta oraz najemcy komercyjni.

Budynek posiada kocioł, który zużywa gaz ziemny na cele ogrzewania budynku. Najemcy lokali są obciążeni przez X. za odebrane ciepło.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości nabywania w zwolnieniu gazu do budynku OSP w Z. administrowanego przez X.

W opisanej we wniosku sytuacji czynnością opodatkowaną jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu – Gminie. Tym samym podatnikiem z tytułu tej czynności jest – stosownie do art. 13 ust. 1 – sprzedawca.

Rozpatrując zagadnienie zwolnienia dostawy wyrobów gazowych, których dotyczy wskazany we wniosku przetarg należy zauważyć w pierwszej kolejności, że zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez organy administracji publicznej. Ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera definicji pojęcia „organ administracji publicznej”.

Odwołać można się w tym miejscu do przepisów art. 5 § 2 pkt 3 i 6 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.), zgodnie z którym:Ilekroć w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego jest mowa o:

3) organach administracji publicznej – rozumie się przez to ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2.

6) organach jednostek samorządu terytorialnego – rozumie się przez to organy gminy, powiatu, województwa, związków gmin, związków powiatów, wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę, marszałka województwa oraz kierowników służb, inspekcji i straży działających w imieniu wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty lub marszałka województwa, a ponadto samorządowe kolegia odwoławcze.

Z kolei zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze. zm.):

Organami gminy są

1) rada gminy

2) wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

W myśl przepisów art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Przepis art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym przyznaje gminie osobowość prawną.

Gmina posiada osobowość prawną.

Samorządowe osoby prawne nie mają własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Tym samym urząd gminy należy rozumieć jako wydzieloną część gminy, realizującą zadania w jej imieniu i na jej rzecz. Jest to rodzaj wewnętrznej jednostki organizacyjnej gminy. Każde działanie podejmowane przez urząd gminy w rzeczywistości nie jest jego działaniem, lecz działaniem samej gminy.

Zwolnienie z akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych wynika z art. 31b ustawy.

Spośród podmiotów wymienionych w art. 31b ust. 2 jedynie w stosunku do gospodarstw domowych (pkt 1 tego przepisu) ustawa wprowadza dodatkowe ograniczenia w postaci wyłączenia z zakresu pojęcia gospodarstwa domowego nieruchomości w całości wykorzystywanej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (art. 31b ust. 8) oraz nieprzekraczalnych limitów o których mowa w art. 31b ust. 6 i konieczności złożenia oświadczenia o nieużywaniu tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w przypadku przekroczenia wspomnianych limitów. Tym samym tylko w przypadku zwolnienia wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych przez gospodarstwa domowe brany pod uwagę jest cel zużycia wyrobów gazowych – potrzeby gospodarstwa domowego. Natomiast w sytuacji, gdy wyroby gazowe nabywają i zużywają podmioty uprawnione do zwolnienia od akcyzy, inne niż gospodarstwo domowe, sprzedaż tych wyrobów podmiotom uprawnionym podlega zwolnieniu z uwagi na status tego podmiotu.

W tym miejscu podkreślić należy, że wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Ustawodawca posiada przy tym swobodę w określaniu warunków skorzystania z ulg i zwolnień podatkowych. Nie można domniemywać czy uzupełniać przesłanek skorzystania z nich w drodze wykładni celowościowej, jeżeli nie zostały one wyraźnie przewidziane w przepisach prawnych.

Uwzględniając powyższe, zakupywane przez Wnioskodawcę (Gminę), jako podmiot zużywający wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00 podlegają zwolnieniu z akcyzy na podstawie art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy, jako zużywane przez organ administracji publicznej do celów opałowych. Z uwagi na status nabywcy, zwolnieniu podlegać będzie całość nabywanych i zużywanych przez Wnioskodawcę wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 przeznaczonych do celów opałowych w budynku OSP w Z. administrowanym przez X.

Reasumując Gmina jest uprawniona do nabycia w ramach zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy, wyrobów gazowych zużywanych przez nią do celów opałowych w budynku OSP w Z. administrowanym przez X. Warunkiem zastosowania zwolnienia jest nabycie gazu przez uprawniony podmiot (Gminę), zużycie gazu przez Gminę do celów opałowych w budynku oraz spełnienie warunku określonego w art. 31b ust. 5, tj. określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do celów uprawniających do zwolnienia”.

Reasumując należy stwierdzić, że co do zasady nie ma przeszkód, aby również nabycie gazu ziemnego zużywanego na cele opałowe przez jednostki organizacyjne gminy mogło korzystać ze zwolnienia przewidzianego dla samej gminy – oczywiście pod warunkiem spełnienia wszystkich ustawowych wymogów do skorzystania z tego zwolnienia.

 

Maciej Jendraszczyk

Doradca podatkowy nr 12 238

Wicedyrektor Oddziału Wielkopolskiego ds. Doradztwa Podatkowego i Audytu Podatkowego

maciej.jendraszczyk@isp-modzelewski.pl

tel. 61 848 33 48

Akcyza i podatek akcyzowy

Serwis Instytutu Studiów Podatkowych pod redakcją naukową prof. dr hab. Witolda Modzelewskiego zawierający informacje, interpretacje, komentarze, orzecznictwo oraz publicystykę dotyczącą akcyzy i podatku akcyzowego w Polsce i Unii Europejskiej

Akcyza i podatek akcyzowy                               

Skontaktuj się z naszą redakcją