Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 27 czerwca 2022 r. zakłada zmianę w zakresie przepisów dotyczących polskiej spółki holdingowej (PSH). Projekt znajduje się obecnie na etapie opiniowanie.
Projektowane zmiany mają na celu doprecyzowanie i udoskonalenie przedmiotowych regulacji w sposób, który uczyni je prostszymi i bardziej efektywnymi z punktu widzenia ich stosowania i celu wprowadzenia. Ponadto zmiany, zdaniem projektodawcy, umożliwią korzystanie z reżimu holdingowego przez większy krąg przedsiębiorców.
Rozszerzony katalog form prawnych działających jako spółka holdingowa
Wskutek wprowadzanych zmian rozszerzony o prostą spółkę akcyjną ma zostać katalog form prawnych, w których może działać spółka holdingowa.
Zmiana definicji spółki zależnej
Istotne zmiany zostały zaproponowane w definicji spółki zależnej poprzez usunięcie warunku:
- nieposiadania więcej niż 5% udziałów lub akcji w innych spółkach,
- nieposiadania ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną,
- niekorzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy, tj. w ramach specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) lub tzw. Polskiej Strefy Inwestycji (PSI).
Zmiany te spowodować mają powstanie możliwość korzystania z reżimu holdingowego przez struktury wielopoziomowe, które najczęściej występują w praktyce obrotu gospodarczego i są konsekwencją okoliczności biznesowych, związanych z rozwojem spółek zależnych, skutkujących np. tworzeniem przez te spółki spółek dystrybucyjnych.
Wykreślenie warunku niekorzystania ze zwolnień podatkowych
Zaproponowano wykreślenie warunku niekorzystania ze zwolnień podatkowych z art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. Zmiana wynika z faktu, że w ramach jednej grupy holdingowej może istnieć wiele zależności między spółkami i ograniczanie możliwości stosowania zwolnień z art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy może znacząco obniżyć atrakcyjność reżimu holdingowego.
Wyłączenie obowiązku poboru podatku u źródła
W celu uniknięcia wątpliwości co do ewentualnych obowiązków krajowej spółki zależnej jako płatnika w przypadku wypłaty dywidendy spółce holdingowej zaproponowana została zmiana w art. 26 ustawy, wskutek której mają wejść w życie przepisy wyłączające obowiązek poboru podatku u źródła.
Pozostałe zmiany
Doprecyzowane zostały przepisy dotyczące okresu, w którym powinny być spełnione warunki konieczne dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dywidendy lub zysków ze zbycia udziałów. W konsekwencji, dywidendy lub zyski ze zbycia udziałów/akcji będą zwolnione, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów warunki, określone w art. 24m ust. 1 pkt 1–4 ustawy, będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku.
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021, poz. 2105) do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych dodany został rozdział 5b, wprowadzający nowy reżim podatkowy umożliwiający polskim spółkom holdingowym, posiadającym zarówno krajowe, jak i zagraniczne spółki zależne, skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dywidend i zysków ze zbycia udziałów i akcji. Takie rozwiązanie miało na celu zapewnienie wsparcia rozwoju gospodarczego. W projekcie zaproponowane zostało zastąpienie zwolnienia z podatku dochodowego 95% dywidendy uzyskanej przez spółkę holdingową przez całkowite zwolnienie. Możliwość zwolnienia z podatku dywidendy, wypłacanej przez spółkę prowadzącą działalność w SSE lub PSI, znacząco zwiększy atrakcyjność reżimu holdingowego.
Wejście w życie projektowanych zmian
Projektowane zmiany mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2023 r., ale zmiany w zakresie art. 24m oraz art. 23n ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych znajdą zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r.
Karolina Karaś
tel. 32 259 71 50