NSA w jednym z najnowszych wyroków (sygn. akt II FSK 1588/20) zaprezentował kontrowersyjne i sprzeczne z dotychczasowym orzecznictwem stanowisko w zakresie podatku u źródła. Skład orzekający uznał, że należy każdorazowo badać status rzeczywistego właściciela należności. Wyrok NSA niewątpliwie wpłynie na obowiązki płatników stosujących zwolnienie z podatku u źródła przy wypłatach dywidend.
W świetle art. 21 w ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia się od podatku dochodowego od osób prawnych przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli spełniony zostanie m.in. warunek, aby rzeczywistym właścicielem należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1:
Wskazać należy, iż powyższy warunek nie został wymieniony przez prawodawcę w treści art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., a w związku z tym dotychczas panowało przekonanie, że nie rozciąga się on na dywidendy. Bowiem w myśl art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. zwolnione od podatku u źródła są dywidendy, jeżeli spełnione są następujące warunki:
W konsekwencji badanie statusu rzeczywistego właściciela podmiotu otrzymującego dywidendę nie stanowi warunku zastosowania zwolnienia ani u płatnika, ani u podatnika.
W dotychczasowym orzecznictwie sądów administracyjnych zajmowane było stanowisko, zgodnie z którym możliwe było stosowanie zwolnienia dywidend z podatku u źródła. Zgodnie z tym przesłanki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia, wymienione w przywołanym wcześniej art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., stanowią zamknięty katalog, co oznacza, że podatnik nie jest zobligowany do spełnienia dodatkowych, niewymienionych w regulacjach przesłanek, w tym badania statusu rzeczywistego właściciela odbiorcy płatności. Natomiast w świetle najnowszego wyroku NSA płatnicy wypłacający dywidendy na rzecz podmiotu nieposiadającego przymiotu ich właściciela rzeczywistego, nie mają prawa do stosowania zwolnienia z podatku u źródła.
Wskazać należy, iż w opinii składu orzekającego wyrok ma stanowić walkę z nadużyciami w prawie podatkowym i zapobiegać nadużywaniu przepisów służących eliminowaniu podwójnego opodatkowania. Zdaniem NSA wymóg weryfikowania statusu odbiorcy płatności „nie jest nadmiernym obciążeniem płatnika w kontekście zasady proporcjonalności”. Należy jednak podkreślić, iż NSA wykroczył poza literalne brzmienie przepisów ustawy, a ponadto zastosowana w wyroku wykładnia przepisów przeczy przepisom unijnych dyrektyw.
Karolina Karaś
tel. 32 259 71 50
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.