W opublikowanym w dniu 5 sierpnia 2022r. projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz zmianie niektórych innych ustaw (dalej określanym jako: „projekt”) przewidziano m.in. modyfikację zasad stosowania certyfikatów małego producenta napojów alkoholowych.
Przepisy dotyczyć będą:
- małych producentów wina, którymi w obecnym stanie prawnym – zgodnie z art.95 ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”) – są producenci wina, prawnie i ekonomicznie niezależni od innych producentów wina, posiadają miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją wina, nie produkują wina na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców i wielkość ich produkcji wina w roku winiarskim nie przekracza 1 000 hektolitrów,
- w analogiczny sposób definiowanych (w 96 ust. 7 powołanej ustawy) małych producentów napojów fermentowanych, producentów tych napojów, którzy są prawnie i ekonomicznie niezależni od innych producentów napojów fermentowanych, posiadają miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją napojów fermentowanych, nie produkują napojów fermentowanych na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców i wielkość jego produkcji tych napojów w roku kalendarzowym nie przekracza 1 000 hektolitrów
- oraz odpowiednio małych producentów wyrobów pośrednich (w rozumieniu 97 ust. 7 powołanej ustawy), czyli producentów tych wyrobów, którzy są prawnie i ekonomicznie niezależni od innych producentów wyrobów pośrednich, posiadają miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją wyrobów pośrednich, nie produkują wyrobów pośrednich na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców i wielkość jego produkcji wyrobów pośrednich w roku kalendarzowym nie przekracza 250 hektolitrów.
Zgodnie z projektowanymi regulacjami, certyfikaty małego producenta nie będą warunkowały możliwości korzystania przez rozumianych w powyższy sposób małych producentów z obniżonej stawki akcyzy na terytorium Polski w zakresie produkcji napojów alkoholowych na terytorium kraju, a możliwość zastosowania stawki preferencyjnej będzie wynikała wprost z ust. 5 w art. 95, art. 96 oraz art. 97 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., odpowiednio dla każdego rodzaju napoju alkoholowego. Innymi słowy w projekcie przewidziano rezygnację z powiązania stawki obniżonej na terytorium kraju z posiadanym certyfikatem małego producenta w przypadku produkcji krajowej napojów alkoholowych.
W celu wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych w projekcie określono sposób wyliczenia średniej rocznej produkcji wina w dodanym do art. 95 ustawy ust. 8a wskazując, że należy brać pod uwagę następujące po sobie trzy lata winiarskie poprzedzające rok, w którym jest ustalana wielkość produkcji wina.
Jednocześnie zaś w projektowanym nowym ust. 8b art.95 ustawy przyjęto, że gdy nie ma możliwości ustalenia średniej rocznej produkcji wina – wówczas stawkę obniżoną stosuje się do 3000 hektolitrów wina wyprodukowanego w ciągu (następujących po sobie) trzech lat winiarskich (biorąc pod uwagę również rok, w którym jest ustalana wielkość tej produkcji), przy czym wskazany limit (3 000 hektolitrów) uwzględnia także dotychczasową produkcję, jeśli miała ona miejsce.
Wydanie certyfikatu małego producenta będzie nadal konieczne na rzecz podmiotów, zamierzających dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw napojów alkoholowe do państw członkowskich UE. Okazanie certyfikatu małego producenta władzom innego państwa UE, będzie bowiem warunkiem koniecznym skorzystania w tym państwie ze stawki preferencyjnej, zwłaszcza, gdy – zgodnie z art. 79 ustawy – przemieszczeniu wyrobów nie towarzyszy uproszczony dokument towarzyszący (UDT), w którym zawarta byłaby informacja o statusie małego producenta.
Wobec powyższego certyfikat ten będzie potwierdzał roczną produkcję, która powinna mieścić się w limitach przewidzianych w przepisach krajowych państwa UE, do którego będą dostarczane napoje alkoholowe. Ponieważ zaś nie ma możliwości odniesienia się do regulacji krajowych innych państw UE w celu zdefiniowania małego producenta – w projektowanym art.79 ust.2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. zastosowano odesłanie do art. 23a dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych.
Zgodnie z projektowanym przepisem, na sporządzony na piśmie wniosek tak rozumianego małego producenta, właściwy naczelnik urzędu skarbowego będzie wydawał certyfikat małego producenta, zgodnie ze wzorem określonym w rozporządzeniu wykonawczym Komisji Europejskiej (nr 2021/2266) z dnia 17 grudnia 2021 r. ustanawiającym przepisy dotyczące stosowania dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, w zakresie certyfikacji i samocertyfikacji niezależnych, małych producentów napojów alkoholowych do celów podatku akcyzowego. Na mocy nowego art.79 ust.2a ustawy certyfikat ten będzie potwierdzał łączną roczną produkcję albo w przypadku wina, średnią roczną produkcję, a także poświadczał, że legitymujący się nim podmiot spełnia pozostałe warunki niezależnego małego producenta, o których mowa we wzmiankowanych przepisach.
dr Joanna Kiszka
Dyrektor Śląskiego Oddziału Instytutu Studiów Podatkowych
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. 32 259 71 50
Akcyza i podatek akcyzowy
Serwis Instytutu Studiów Podatkowych pod redakcją naukową prof. dr hab. Witolda Modzelewskiego zawierający informacje, interpretacje, komentarze, orzecznictwo oraz publicystykę dotyczącą akcyzy i podatku akcyzowego w Polsce i Unii Europejskiej
Akcyza i podatek akcyzowy