Dochody podatników CIT (niestosujących tzw. estońskiego CIT, czyli ryczałtu od dochodów spółek) podlegają w 2023 r. opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych – co do zasady według stawki 19 lub 9%. Niższa stawka podatku CIT (9%) przysługuje, jeżeli przychody podatnika (w roku podatkowym równym rokowi kalendarzowemu) za 2023 r. nie przekroczą 9 357 000 zł.
Aby stosować ulgową 9% stawkę, podatnicy kontynuujący w 2023 r. działalność rozpoczętą w latach ubiegłych, muszą spełnić jeszcze jeden warunek – mieć w tym roku status małego podatnika CIT, a taki posiadają, jeśli ich przychody ze sprzedaży za rok ubiegły (2022) zmieściły się w limicie 9 654 000 zł.
Obniżona stawka 9% dotyczy przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych i mogą ją stosować:
Zgodnie z art. 19 ust. 1a updop podatnik, który został utworzony:
4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Warunkiem zastosowania 9% stawki jest – w myśl art. 19 ust. 1 pkt 2 updop – by przychody osiągnięte w roku podatkowym (a więc w 2023 r., jeśli pokrywa się on z rokiem kalendarzowym) nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. Kwota ta, w przeliczeniu na złote po kursie z 2.01.2023 r. (4,6784 zł/euro, tabela nr 001/A/NBP/2023), wynosi 9 357 000 zł.
Przychód w rozumieniu art. 19 ust. 1 pkt 2 updop to przychód ustalony zgodnie z updop (w kwocie netto, bez podlegającego odliczeniu VAT) – bez względu na źródło, z którego pochodzi. Zatem dla celów ustalenia, czy przychody podatnika uprawniają do stosowania stawki 9% CIT, należy wziąć pod uwagę zarówno przychody z zysków kapitałowych (choć niezależnie od ich wysokości są one objęte stawką 19%), jak i z innych źródeł, opodatkowane i zwolnione z CIT, a także te, od których MF zaniechał poboru podatku.
Dla zastosowania stawki 9% CIT przez małego podatnika istotny jest jeszcze jeden limit, o którym mowa w art. 4a pkt 10 updop – status ten mają podatnicy, u których wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego VAT) w poprzednim roku podatkowym (2022) zmieściła się w kwocie 2 mln euro w przeliczeniu po średnim kursie euro ogłoszonym przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Limit ten, w przeliczeniu po kursie euro z 3.10.2022 r. (4,8272 zł/euro, tabela nr 191/A/NBP/2022), wynosi 9 654 000 zł.
Jak wskazano w interpretacji KIS z 3.01.2022 r. (0111-KDIB2-1.4010.537.2021.1.MKU), przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego oraz przychody ze sprzedaży zaliczane do zysków kapitałowych z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż. W limicie tym nie uwzględnia się więc np. otrzymanych dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, odszkodowań czy przychodów z umorzenia odsetek. Nie bierze się też pod uwagę przychodu z umorzenia subwencji/finansowania preferencyjnego z PFR.
Jeśli bieżący przychód w trakcie 2023 r. przekroczy równowartość 2 mln euro (9 357 000 zł), oznacza to utratę prawa do stawki 9% w stosunku do dochodów uzyskanych od początku roku, a nie tylko od momentu przekroczenia. Choć potwierdzenie spełnienia warunku dotyczącego wysokości bieżącego przychodu będzie możliwe dopiero po zakończeniu roku podatkowego, stawka 9% może być (ale nie musi – zależy to od decyzji podatnika) stosowana już przy obliczaniu zaliczek na CIT (art. 25 ust. 1g updop, interpretacja KIS z 19.12.2022 r., 0111-KDWB.4010.87.2022.2.HK).
Przekroczenie progu przychodów uprawniających do stawki 9% skutkuje tym, że podatnik ma obowiązek obliczania zaliczek według wyższej stawki 19% począwszy od miesiąca/kwartału, w którym nastąpiło przekroczenie. W okresie (miesiącu/kwartale), w którym suma przychodów przekroczy limit 2 mln euro, nie jest już możliwe stosowanie stawki 9%.
Organy podatkowe potwierdzają, że podatnik nie jest wówczas zobowiązany do korygowania (ani „wyrównywania”) zaliczek wpłaconych od początku roku do momentu przekroczenia limitu. Po przekroczeniu wpłaca zaliczki według stawki 19% w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące/kwartały, ustalonych jeszcze według stawki 9%.
W związku z brakiem obowiązku korygowania zaliczek nie powstanie obowiązek płatności odsetek od uiszczanych zaliczek, ponieważ zaliczki te zostały ustalone w prawidłowej wysokości, a wnioskodawcy przysługiwało wówczas prawo do płatności zaliczek według obniżonej stawki podatku (zob. interpretacja KIS z 2.09.2021 r., 0111-KDIB2-1.4010.268.2021.1.MK).
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.