Na potrzeby stosowania art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy – za rekreację uznać należy różne formy aktywności mające służyć wypoczynkowi i zdrowiu.
W poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy, stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wskazano bez względu na symbol PKWiU – „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”. W interpretacjach Dyrektor KIS podkreśla, że na potrzeby stosowania art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy – za rekreację uznać należy różne formy aktywności mające służyć wypoczynkowi i zdrowiu. Dyrektor KIS wskazuje, że tak rozumiana rekreacja obejmuje w szczególności zajęcia takie jak fitness, czy aerobik, ale również taką aktywność jak np. korzystanie z sauny.
Ustawodawca objął obniżoną stawką podatku w wysokości 8% pozostałe usługi związane z rekreacją, lecz wyłącznie w zakresie wstępu. Jednocześnie nie określił ani form, ani kategorii „wstępu”, do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%.
Przykładowo w piśmie WIS z dnia 1 września 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0112-KDSL2-2.440.193.2023.3.ML wskazano:
„(…) W tym miejscu należy zaznaczyć, że zagadnienie związane z wykładnią analizowanych przepisów, w szczególności w odniesieniu do użytego w poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy sformułowania „wyłącznie w zakresie wstępu” było wielokrotnie przedmiotem rozważań sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego. W orzecznictwie utrwalony został jednoznaczny pogląd, że w tym przypadku wykładnia pojęcia „wstęp” nie może ograniczać się wyłącznie do wejścia do obiektu lub na imprezę rozrywkową bez możliwości aktywnego uczestniczenia w zaoferowanej usłudze i korzystania z urządzeń potrzebnych do jej realizacji, stanowiłoby to bowiem niczym nieuzasadnione zawężenie tego pojęcia. Jak podkreślono, użyte przez ustawodawcę sformułowanie „usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu” odnosi się do kart wstępu, stałych abonamentów lub biletów i innych form opłaty za umożliwienie zarówno biernego jak i aktywnego korzystania z rozrywki i rekreacji, w tym przystosowanych do tego sal, pomieszczeń oraz urządzeń i przyrządów tam się znajdujących. Natomiast określenie „wyłącznie w zakresie wstępu” należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie usługi, które nie są związane z normalnym typowym użytkowaniem takiego obiektu, np. usługi restauracyjne na terenie sali sportowej, zakup napojów, odżywek, usługi osobistego/personalnego trenera – nie są objęte stawką obniżoną. Konsekwentnie podlegają opodatkowaniu stawką podstawową VAT.
Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że wniesienie przez uczestników (…) opłaty za zajęcia umożliwia wstęp na salę/halę, w której Wnioskodawca prowadzi zajęcia, umożliwia także korzystanie z zapewnionego przez Wnioskodawcę w ramach opłaty sprzętu, jak również umożliwia nadzór nad bezpieczeństwem ze strony opiekuna. Wszystko to zapewniane jest przez Wnioskodawcę w celu popularyzacji zdrowego stylu życia i uprawiania sportu. Zajęcia będą miały bowiem charakter rekreacyjny. Nie będą one nastawione ściśle na sportową rywalizację, a na promowanie aktywnego stylu życia przez rekreacyjne uprawianie sportu. Tym samym, wniesienie opłaty przez uczestników oznacza możliwość wstępu (wejścia) w rozumieniu stosowanym na potrzeby VAT. Uiszczenie opłaty za „wstęp” daje bowiem możliwość „uczestniczenia w czymś”, czyli korzystanie z sal/hal do gry w koszykówkę w sposób typowy dla tych obiektów (…).