Przyjmuje się, że podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną mogą odliczać podatek naliczony przy nabywaniu towarów i usług na cele reklamy, promocji, gdyż zakupy te bezpośrednio dotyczą prowadzonej przez nich działalności opodatkowanej.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przekazywanie prezentów najczęściej ma na celu promocję przedsiębiorstwa oraz zacieśnianie współpracy z kontrahentami, tym samym uprawnia do obniżenia podatku należnego o naliczony.
Należy pamiętać, że obowiązek opodatkowania VAT nie ma zastosowania w przypadku prezentów o małej wartości.
Przyjmuje się, że podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną mogą odliczać podatek naliczony przy nabywaniu towarów i usług na cele reklamy, promocji, gdyż zakupy te bezpośrednio dotyczą prowadzonej przez nich działalności opodatkowanej (por. np. interpretacja nr 0114-KDIP1-1.4012.235.2017.1.RR).