W interpretacji indywidualnej z dnia 19 lipca 2023 r. (0111-KDIB3-3.4013.174.2023.1.MAZ) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odniósł się do kwestii zawartości wyrobów akcyzowych w wyrobach nieakcyzowych, a dokładnie do następstw na gruncie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”) wewnątrzwspólnotowego nabycia zestawów serwisowych, w skład których wchodzą wyroby klasyfikowane do kodów CN 2710 19 81, CN 2710 19 99 (dalej określane jako: „oleje”) lub CN 3403 19 80 (dalej: „preparaty smarowe”).
Interpretacja wydana została na wniosek Spółki, dokonującej w ramach działalności gospodarczej nabyć wewnątrzwspólnotowych ze Szwecji zestawów serwisowych, o kodach CN niewymienionych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. (m.in. 8421 31 00, CN 8421 23 00, CN 8208 40 00,, CN 8467 99 00, CN 9403 99 90), które to zestawy serwisowe mogą zawierać w swoim składzie oleje lub preparaty smarowe oraz – w zależności od konkretnego zastosowania – filtry powietrza, świece, filtry wstępne, filtry oleju, filtry paliwa, strzykawki do oleju, oleje do łańcucha butelki do mieszanki. Oleje lub preparaty smarowe są nierozłącznymi elementami poszczególnych zestawów serwisowych, bowiem ich zastosowanie, wynikające z wytycznych konserwacji, zawartych w specyfikacji maszyny i instrukcji obsługi, jest konieczne dla prawidłowego wykorzystania danego zestawu. Jednolitość zestawów, z których każdy zapakowany jest w jedno wspólne opakowanie, po nabyciu wewnątrzwspólnotowym pozostaje zachowana, tzn. jego elementów nie oferuje się do sprzedaży detalicznej oddzielnie.
Podmiot wnioskujący o wydanie interpretacji założył, że ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. nie daje podstaw, aby wydzielić oleje i preparaty smarowe wchodzące w skład zestawu jako osobne wyroby i uznać, że są to wyroby akcyzowe wchodzące w skład wyrobu nie akcyzowego. Argumentował, że gdyby ustawodawca chciał objąć akcyzą oleje lub preparaty smarowe znajdujące się w produktach, które nie są wyrobami akcyzowymi, wówczas do załącznika nr 1 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. dodałby oddzielną pozycję (np. „bez względu na kod CN wyrobu zawierającego w swoim składzie wyroby energetyczne”), podobnie jak uczynił to w przypadku opodatkowania na mocy powołanej ustawy alkoholu o rzeczywistej mocy przekraczającej 1,2% obj., zawartego w innych wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi. Ponieważ zaś rozwiązanie takie nie zostało zastosowane, zatem niewymienienie w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. kodów CN, do których klasyfikowane są sprowadzane zestawy naprawcze, jak również oleju lub preparatu smarowego zawartego w wyrobach, które nie są wyrobami akcyzowymi – zdaniem Spółki – powoduje, że wyroby o wskazanym kodzie CN nie są wyrobami akcyzowymi i ich nabycie wewnątrzwspólnotowe nie łączy się z obowiązkami wynikającymi z przepisów powołanej ustawy.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, uznając stanowisko przedstawione przez Spółkę za nieprawidłowe zaznaczył, iż poczynione przez nią odwołanie do przepisów w zakresie alkoholu etylowego jest nieuzasadnione, bowiem alkohol etylowy jest zawarty (a więc został zużyty) w składzie innego wyrobu, który nie jest wyrobem akcyzowym. Natomiast oleje i preparaty smarowe wskazane w opisie stanu faktycznego znajdują się w odrębnym opakowaniu, są częścią zestawu skompletowanego z różnych niepołączonych ze sobą elementów, a zużycie tychże olejów i preparatów smarowych nastąpi dopiero na etapie przeprowadzania prac serwisowych, przy wykorzystaniu także innych elementów zestawów.
Tym samym Organ uznał, że o ile oleje lub preparaty smarowe nie weszły w skład innego elementu tworzącego zestaw, a więc nie zostały zużyte, lecz są tylko jednym z odrębnych elementów w zestawie, stanowiącym całość funkcjonalną, bowiem skompletowanym w celu zgromadzenia w jednym pakiecie niezbędnych elementów w celu ich wykorzystania do przeprowadzenia konserwacji maszyn, to owe oleje lub preparaty – wbrew stanowisku wnioskodawcy – podlegają opodatkowaniu akcyzą.
Ostatecznie zatem Dyrektor KIS skonstatował, że „nabycie wewnątrzwspólnotowe zestawów serwisowych nie będzie stanowiło przedmiotu opodatkowania akcyzą. Przedmiotem opodatkowania akcyzą, na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, będzie nabycie wewnątrzwspólnotowe olejów o kodach CN 2710 19 81 oraz 2710 19 99, a także preparatów smarowych o kodzie CN 3403 19 80, wchodzących w skład nabywanych zestawów serwisowych”.
dr Joanna Kiszka
Dyrektor Śląskiego Oddziału Instytutu Studiów Podatkowych
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. 32 259 71 50
Akcyza i podatek akcyzowy
Serwis Instytutu Studiów Podatkowych pod redakcją naukową prof. dr hab. Witolda Modzelewskiego zawierający informacje, interpretacje, komentarze, orzecznictwo oraz publicystykę dotyczącą akcyzy i podatku akcyzowego w Polsce i Unii Europejskiej
Akcyza i podatek akcyzowy