W dniu 20 listopada 2023 r. DKIS wydał interpretację indywidualną sygn. 0111-KDIB3-3.4013.282.2023.2.JSU dotyczący opodatkowania ubytków wyrobów akcyzowych.
Zgodnie z opisem stanu faktycznego Wnioskodawca prowadzi przedsiębiorstwo w zakresie wytwarzania i przetwarzania głównie dwóch grup wyrobów akcyzowych, tj.
- alkoholu etylowego,
- estrów metylowych kwasów tłuszczowych, przeznaczonych do dodawania do paliw ciekłych (biokomponentów).
Istotny obszar działalności Wnioskodawcy stanowi dostawa wyrobów akcyzowych do odbiorców zagranicznych z innych państw członkowskich UE. Na płaszczyźnie ustawy o podatku akcyzowym dochodzi w tym zakresie do przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w relacji skład podatkowy na terytorium kraju – skład podatkowy w innym państwie członkowskim UE. W ramach tych transakcji może dochodzić do powstawania ubytków wyrobów akcyzowych w trakcie przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W trakcie pomiaru ilości dostarczanego wyrobu akcyzowego (np. alkoholu etylowego) u odbiorcy zagranicznego z innego państwa członkowskiego UE zostaje stwierdzone, że ilość ta jest mniejsza niż zmierzona w składzie podatkowym wysyłki na terytorium kraju – w Polsce. W trakcie przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powstały ponadnormatywne (przekraczające limity) ubytki wyrobów akcyzowych, których ustalenie miejsca wystąpienia jest niemożliwe w trakcie przemieszczania, a dopiero z dniem zakończenia przemieszczenia, tj. z chwilą rozładunku, gdy zagraniczny odbiorca wyrobów akcyzowych jest dopiero w stanie stwierdzić ilość faktycznie odebranych wyrobów akcyzowych (a tym samym stwierdzić ilość ubytków wyrobów akcyzowych).
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem, w jaki sposób ma zrealizować obowiązki rozliczeniowo-ewidencyjne co do podatku akcyzowego od ponadnormatywnych ubytków wyrobów akcyzowych, tj. do jakiego organu (do jakiej administracji) ma złożyć deklaracje i inne dokumenty rozliczeniowe oraz na rachunek jakiego organu (jakiej administracji) ma zapłacić ww. podatek zgodnie ze skutkami prawnymi, jakie wywołuje zaistniały stan faktyczny opisany w poz. 61 (wniosku ORD-IN z dnia 5 sierpnia 2023 r. – przyp. Organu) na gruncie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, a mianowicie powstanie ubytków wyrobów akcyzowych podczas przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy terytorium kraju a innym państwem członkowskim UE, tj. w jaki sposób ma rozliczyć ubytki wyrobów akcyzowych powstałe podczas przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy terytorium kraju a innym państwem członkowskim UE, a więc na rzecz którego państwa członkowskiego UE ma wypełnić obowiązki rozliczeniowo-ewidencyjne oraz obowiązek zapłaty podatku akcyzowego od stwierdzonych ubytków, a więc czy na rzecz państwa członkowskiego UE wysyłki wyrobów akcyzowych (Polska), czy na rzecz państwa członkowskiego UE odbioru wyrobów akcyzowych (miejsca przeznaczenia), w którym dochodzi do stwierdzenia powstania ubytków transportowanych wyrobów akcyzowych?
Wnioskodawca stanął na stanowisku, że powinien zrealizować obowiązki rozliczeniowo-ewidencyjne co do podatku akcyzowego od ubytków wyrobów akcyzowych powstałych podczas przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy terytorium kraju a innym państwem członkowskim UE, tj. złożyć deklaracje i inne dokumenty oraz zapłacić akcyzę od ww. stwierdzonych ubytków na rzecz państwa członkowskiego UE odbioru wyrobów akcyzowych (miejsca przeznaczenia), w którym dochodzi do stwierdzenia powstania ubytków transportowanych wyrobów akcyzowych, według zasad (norm) przewidzianych w tym państwie.
DKIS uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe, DKIS w uzasadnieniu interpretacji wskazał, że „(…) Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy, dotyczące określenia miejsca opodatkowania i podmiotu odpowiedzialnego za rozliczenie ubytków wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składem podatkowym na terytorium kraju, a składem podatkowym w innym państwie członkowskim UE, stwierdzonych u odbiorcy zagranicznego w trakcie rozładunku, których ustalenie miejsca powstania w trakcie przemieszczania nie jest możliwe, wskazać należy że konsekwencją stosowania cytowanego wyżej art. 9 ust. 2 dyrektywy, jest uznanie, że właściwą administracją do zbadania sprawy i rozliczenia powstałych ubytków podczas przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy państwami członkowskimi UE, jest administracja państwa odbiorcy wyrobów, a zastosowanie znajdą przepisy dotyczące norm ubytków obowiązujące w kraju odbioru. Podatnikiem będzie natomiast podmiot z państwa członkowskiego wysyłki wyrobów akcyzowych, w stosunku do którego postępowanie prowadzi administracja państwa członkowskiego odbioru wyrobów akcyzowych.
Zasadą jest bowiem, że ubytki wyrobów akcyzowych podlegają opodatkowaniu w państwie członkowskim, w którym powstały, a jeżeli nie można ustalić miejsca, w którym powstały – w państwie członkowskim, w którym zostały stwierdzone. Przy czym wskazać należy, że każde państwo członkowskie ustanawia własne zasady i warunki ustalania ubytków wyrobów akcyzowych. W przypadku opodatkowania ubytków stosuje się ogólną zasadę, zgodnie z którą zastosowanie mają warunki wymagalności i stawki podatki akcyzowego obowiązujące w danym państwie członkowskim, w którym ma miejsce dopuszczenie do konsumpcji w dniu, w którym podatek akcyzowy staje się wymagalny.
W związku z powyższym, w sytuacji gdy wyroby akcyzowe są przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy i w państwie członkowskim, do którego wyroby zostały wysłane, zostaną stwierdzone ubytki, to podlegają one opodatkowaniu akcyzą w tym państwie członkowskim według zasad ustalonych w tym państwie, a podatnikiem jest podmiot z państwa członkowskiego wysyłki wyrobów akcyzowych.
Podzielić zatem należy Państwa stanowisko według którego, w przedstawionych okolicznościach faktycznych, to Państwo będą zobowiązani do rozliczenia stwierdzonych w państwie odbiorcy ubytków wyrobów akcyzowych powstałych podczas przemieszczania w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju odbioru”.
Katarzyna Wawrzonkiewicz
Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego
katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 76
Akcyza i podatek akcyzowy
Serwis Instytutu Studiów Podatkowych pod redakcją naukową prof. dr hab. Witolda Modzelewskiego zawierający informacje, interpretacje, komentarze, orzecznictwo oraz publicystykę dotyczącą akcyzy i podatku akcyzowego w Polsce i Unii Europejskiej
Akcyza i podatek akcyzowy