Czy sprzedaż/zakup środków trwałych będzie modyfikować podstawę składki zdrowotnej? Co jeżeli podatnik dozna straty majątkowej na skutek niemożliwości uwzględnienia zakupu/sprzedaży środka trwałego?
Dnia 9 grudnia 2024 r. przekazany został Prezydentowi do podpisu projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – wprowadzający m.in. zmiany podstawy naliczenia składki zdrowotnej przy sprzedaży środków trwałych.
Projekt wprowadza zmiany w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i mają one dotyczą sposobu naliczania składki zdrowotnej, w szczególności od dochodów ze sprzedaży i kosztów zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w ten sposób że nie będą one uwzględniane. Proponowane zmiany jednak nie mają być bezwzględnie obowiązujące – podatnik będzie mógł, o il e wyrazi taką wolę, skorzystać z przepisów „sprzed nowelizacji”.
Proponowane zmiany mają wejść w życie i być wdrażane:
- W zakresie dotyczącym nowelizacji art. 81 ust. 2 zdanie pierwsze i ust. 2c pkt 5 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – w stosunku do składek na ubezpieczenie zdrowotne należnych za okres od dnia 1 lutego 2025 r.
- Z zastrzeżeniem, że do rozliczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne osób:
- prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą,
- wykonujących wolne zawody,
- będących wspólnikami jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wspólnikami spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej,
- prowadzących publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół,
- będących przedsiębiorcami korzystającymi z ulgi na start (art. 18 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców ).
należnych za okres do dnia 31 grudnia 2024 r. stosuje się przepisy w brzmieniu dotychczasowym.
- W roku 2025 – podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, nie może być niższa niż odpowiednio kwota 75 % minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w pierwszym dniu roku składkowego albo kwota iloczynu liczby miesięcy podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu w roku kalendarzowym, za który był ustalany dochód podlegający oskładkowaniu, i 75 % minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w pierwszym dniu roku składkowego.
Od momentu uchwalenia nowelizacji do dnia 31 grudnia 2025 r., do zamówień na usługi lub dostawy udzielanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w związku z realizacją powyższej zmiany, która ma być wykonywana w 2025 r., nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.
- Pozostałe zmiany wejdą w życie dnia 1 stycznia 2025 r.
Zgodnie z tekstem uzasadnienia do projektu nowelizacji, wskazać należny, że w obecnym stanie prawnym obowiązują następujące zasady:
- w przypadku przedsiębiorców rozliczających się według skali podatkowej lub podatkiem liniowym podstawą wyliczenia składki zdrowotnej jest dochód (dla celów obliczenia składki zdrowotnej jest obliczany, co do zasady, tak jak dochód podatkowy);
- do przychodów przedsiębiorcy zalicza się nie tylko przychody z bieżącej działalności, np. ze sprzedaży towarów handlowych, ale również inne przychody z tej działalności, do których można zaliczyć m.in. przychody ze sprzedaży środków trwałych;
- środki trwałe w przedsiębiorstwie generują przede wszystkim koszty uzyskania przychodów (czyli odpisy amortyzacyjne, koszty remontów tych środków, składki ubezpieczeniowe), które obniżają dochód zarówno podatkowy, jak i składkowy; okoliczność ta była przesłanką uwzględnienia w dochodzie na potrzeby wyliczenia składki zdrowotnej również przychodów ze sprzedaży środków trwałych.
Zgodnie z dotychczasowymi przepisami, przychody ze sprzedaży środków trwałych wliczane były do dochodu, co zwiększało podstawę obliczenia składki zdrowotnej. Nowelizacja zakłada zmianę poprzez wyłączenie tych przychodów z podstawy oskładkowania, co w efekcie ma prowadzić do obniżenia należnej składki zdrowotnej. Zmiana ta oznacza również, że przy sprzedaży środka trwałego nie będzie uwzględniany ani powiązany z nią przychód, ani koszt, co istotnie wpłynie na wysokość składki.
Nowelizacja przewiduje wprowadzenie zmian w formularzach PIT, które umożliwią ZUS pozyskiwanie danych o przychodach ze sprzedaży środków trwałych. Dane te będą uwzględniane zarówno w comiesięcznych rozliczeniach składki zdrowotnej, jak i w rocznych zeznaniach PIT (przekazywanych do ZUS przez Krajową Administrację Skarbową). Dzięki czemu ZUS będzie mógł bardziej skutecznie weryfikować prawidłowość obliczanych przez podatnika składek zdrowotnych, uwzględniając lub wyłączając przychody ze sprzedaży środków trwałych. Według projektodawcy, „w konsekwencji [wprowadzenia nowelizacji] ewentualne rozbieżności między dochodem wykazywanym na potrzeby PIT a dochodem wykazywanym dla celów składki na ubezpieczenie zdrowotne, wynikające ze sprzedaży środków trwałych, nie będą powodowały w każdym przypadku konieczności prowadzenia przez ZUS postępowania wyjaśniającego”.
Zawarte w projekcie nowelizacji, nowo brzmiące art. 81 ust. 2c pkt 5 i art. 81 ust. 2zd ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zawierają odesłania do przepisów art. 14c oraz art. 22 ust. 4a i 4b ustawy PIT, które wejdą w życie dopiero dnia 1 stycznia 2025 r. na skutek nowelizacji ustawą z dnia 27 września 2024 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.
Poniżej zostały przedstawione ze z przepisów, które od 1 stycznia 2025 roku wejdą w życie, a do których nawiązuje proponowana nowelizacja. Tak więc:
- 14c PIT dotyczyć ma warunków stosowania metody kasowej w rozliczaniu przychodów. Metoda kasowa różni się od reguły ogólnej tym, że ustala się przychód w dniu w którym otrzymuje się zapłatę, ale nie później niż w dniu upływu 2 lat od dnia wystawienia faktury (albo w dniu likwidacji działalności gospodarczej). Z metody tej może korzystać podatnik w szczególności
- 22 ust. 4a i 4b PIT dotyczyć mają kosztów innych niż z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne). Podatnik będzie mógł odliczyć/potrącić te koszty uzyskania przychodu dopiero w dopiero w dacie poniesienia kosztu (zapłaty). Jeżeli do regulowania zobowiązania dojdzie dopiero po likwidacji pozarolniczej działalności gospodarczej albo zmianie formy opodatkowania na zryczałtowaną formę opodatkowania – koszty uzyskania przychodu będą potrącone w ostatnim okresie rozliczeniowym przed likwidacją pozarolniczej działalności gospodarczej lub zmianą formy opodatkowania.
W ramach nowelizacji przewidziano:
1) Naddanie nowego brzmienie art. 81 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zdanie pierwsze, definiującego podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne osób prowadzących działalność pozarolniczą i opłacających podatek dochodowy, poprzez:
- dodanie odesłania do art. 14c, art. 22 ust. 4a i 4b oraz art. 24 ust. 1 i zdania pierwszego ust. 2 PIT, skutkuje to:
- stosowaniem wprost przepisów dotyczących metody kasowej w rozliczaniu przychodów w celu obliczenia podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne osób prowadzących działalność pozarolniczą,
- stosowaniem wprost przepisów dotyczących ustalania dochodu do opodatkowania dla podatników prowadzących księgi rachunkowe oraz księgi przychodów i rozchodów,
- pomniejszenie obliczonego w ten sposób dochodu o kwotę opłaconych w tym roku składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe (o ile nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów).
- usunięciem wyłączenia przychodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym innych niż określone w art. 21 ust. 1 pkt 63a, 63b, 152-154 ustawy PIT, czyli przy obliczaniu dochodu na rzecz określenia składki na ubezpieczenie zdrowotne objęte zwolnieniem zostają:
- [art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy PIT] dochody podatników, (z wyłączeniem art. 21 ust. 5a-5cd ustawy PIT), uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,
- [art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT] dochody podatników (z wyłączeniem art. 21 ust. 5a-5cd ustawy PIT), z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, (o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu,
przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości,
- [art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy PIT] przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł), osiągnięte: ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, z pozarolniczej działalności gospodarczej, z zasiłku macierzyńskiego
w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego (z zastrzeżeniem art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy PIT)
- [art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy PIT] przychody podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte: ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, z pozarolniczej działalności gospodarczej, albo z zasiłku macierzyńskiego o ile podatnik danym w roku podatkowym, w stosunku do co najmniej czworga dzieci (o których mowa w art. 6 ust. 4c ustawy PIT, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8 ustawy PIT) wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci – wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej (z zastrzeżeniem art. 21 ust. 39 i 44-48 ustawy PIT)
- [art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy PIT] przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, z zasiłku macierzyńskiego, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej,
otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje szeroko rozumianej „emerytury”.
- usunięcie uwzględniania przy obliczaniu podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne art. 24 ust 2a i 2b ustawy z PIT, tj. wyłączenia z dochodów z odpłatnego zbycia składników majątku będących środkami trwałymi wykorzystywanymi na potrzeby działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, jest przychód z odpłatnego zbycia składników majątku, o wartości poniżej 1500 zł,, a w pozostałych przypadkach dochodu lub straty (jako różnicy między przychodem z odpłatnego zbycia a m.ni. wartością początkową)
- dochodów albo strat odniesionych odpłatnego zbycia nabytego uprzednio samochodu osobowego będącego środkiem trwałym (zamiast tego liczenie dochodu jako różnicy między przychodem z odpłatnego zbycia tego samochodu a jego wartością początkową wykazaną w ewidencji środków trwałych), oraz wartości niematerialnych i prawnych, w części nieprzekraczającej odpowiednio kwot, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 4 (225 000 zł dla samochodu elektrycznego oraz napędzanego wodorem, oraz 150 000 zł dla pozostałych samochodów), po pomniejszeniu tej wartości o sumę odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia tego samochodu zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, oraz
- braku stosowania powyższej regulacji przy ustalaniu dochodu (straty) z odpłatnego zbycia samochodu osobowego, jeżeli ten samochód został uprzednio oddany przez podatnika do odpłatnego używania na podstawie umowy leasingu umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, a oddawanie w odpłatne używanie na podstawie takiej umowy stanowi przedmiot działalności podatnika.
Po wejściu nowelizacji w życie, powyższe zmiany będą stosowane do rozliczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne należnych za okres od dnia 1 lutego 2025 r.
2) Zmianę zasady ustalania miesięcznej składki na ubezpieczenie zdrowotne, poprzez nowelizację art. 81 ust. 2c pkt 5 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych tak, że (analogicznie do powyższej zmiany art.. 81 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r.), wykreślono wyłączenie stosowania art. 21 ust. 1 pkt 63a, 63b, 152-154 ustawy PIT oraz stosowanie art. 24 ust. 1-2b ustawy PIT, a w ich miejscu umieszczono stosowanie art. 14c, art. 22 ust. 4a i 4b oraz art. 24 ust. 1 i ust. 2 zdanie pierwsze ustawy PIT Zatem, zgodnie z projektem nowelizacji, przy obliczaniu dochodów na rzecz ustalenia miesięcznej składki zdrowotnej uwzględniać się będzie:
- 14c ustawy PIT (dotyczący warunków stosowania metody kasowej rozliczania przychodów),
- 22 ust. 4a i 4b ustawy PIT (dotyczące uwzględniania kosztów związanych z nabyciem środków trwałych i ich amortyzacją dla podatników stosujących metodę kasowego rozliczania przychodów),
Na skutek tych zmian będzie określany dochód na potrzeby składki zdrowotnej w przypadku sprzedaży przez podatnika środków trwałych.
Po wejściu nowelizacji w życie, powyższe zmiany mają być stosowane do rozliczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne należnych za okres od dnia 1 lutego 2025 r.
3) Znowelizowanie brzmienia art. 81 ust. 2zd, ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych poprzez poszerzenie katalogu przychodów nieuwzględnianych w kalkulacjach przychodu i kosztów uzyskania dochodu na cel określenia wysokości składki zdrowotnej, o:
- przychody i koszty odniesione w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, z wyłączeniem przychodów rozliczanych w tym okresie metodą kasową i kosztów potrąconych w tym okresie z tytułu innego niż zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne).
- koszty odliczone od przychodu w dacie poniesienia kosztu (zapłaty), jeżeli do ich uregulowania (zapłaty) doszło po likwidacji pozarolniczej działalności gospodarczej albo zmianie formy opodatkowania na zryczałtowaną formę opodatkowania,
- koszty uzyskania przychodu będące potrącone w ostatnim okresie rozliczeniowym przed likwidacją pozarolniczej działalności gospodarczej lub zmianą formy opodatkowania
- kosztów zwolnionych od opodatkowania podatkiem dochodowym, za wyjątkiem dochodów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 63a, 63b i 152–154 ustawy PIT (tj. szerzej opisanych w ust. 1) pkt. b) niniejszego tekstu),
- przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy PIT, tj przychodów z odpłatnego zbycia:
- środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, podlegających ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa (ustalona zgodnie z ustawą) nie przekracza 1500 zł,
- składników majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,
- składników majątku stanowiących spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które zgodnie z ustawą nie podlegają ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, z ustawowymi zastrzeżeniami
- przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 19 ustawy PIT, tj. przychodów z odpłatnego zbycia składników będących rzeczami ruchomymi, wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, na podstawie umowy leasingu.
- kosztów uzyskania przychodów wskazanych w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy PIT, tj. wydatków poniesionych na:
- nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
- nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż powyższe środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
- ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z ustawą powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych
wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych (art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy PIT) są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, bez względu na czas ich poniesienia.
- przychodów i kosztów odniesionych w okresie zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej (zgodnie z art. 82 ust. 8–9a ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych).
4) Dodanie do art. 81 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ustępów 2zd i 2zf, umożliwiających uwzględnienie w rocznej podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne (wyłączonych przedmiotową nowelizacją) przychodów o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 i 19 ustawy PIT o podatku dochodowym od osób fizycznych, i poniesionych kosztów ich uzyskania to których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy PIT o podatku dochodowym od osób fizycznych. Chodzi tu o:
- przychody z odpłatnego zbycia składników będących rzeczami ruchomymi, wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, na podstawie umowy leasingu;
- koszty uzyskania przychodów tj. wydatków poniesionych na:
- nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
- nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż powyższe środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
- ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z ustawą powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych
Aby móc skorzystać z możliwości uwzględnienia tych przychodów i kosztów w rocznej podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, podatnik będzie musiał:
- wykazać przychody i koszty w dokumencie rozliczeniowym składanym za miesiąc
- złożyć oświadczenie o uwzględnieniu tych przychodów i kosztów w rocznej podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.
5) Ograniczenie, iż w 2025 roku podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, nie może być niższa niż odpowiednio kwota 75 % minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w pierwszym dniu roku składkowego albo kwota iloczynu liczby miesięcy podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu w roku kalendarzowym, za który był ustalany dochód podlegający oskładkowaniu, i 75 % minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w pierwszym dniu roku składkowego.
Podsumowując nowelizację: jedną z największych wprowadzanych zmian będzie ta dotycząca sposobu ustalania dochodu na potrzeby rocznej podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne tj. poprzez nieuwzględnienie przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 i 19 ustawy PIT oraz kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy PIT Zmiana ta powoduje, że określając podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, pomija się przychody ze sprzedaży środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, które są ujmowane w ewidencji oraz nie obejmują składników o wartości poniżej 1500 zł, oraz kosztów uzyskania przychodów związanych z nabyciem lub ulepszeniem środków trwałych, które wpływają na wysokość dochodu ze sprzedaży. W efekcie w obliczaniu składki zdrowotnej nie uwzględnia się przychodów z odpłatnego zbycia składników majątkowych będących środkami trwałymi (albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych), oraz analogicznych kosztów. Proponowane zmiany dotyczące warunków poboru składki zdrowotnej w związku z zakupem i sprzedażą środków trwałych, mają na celu wyłączenie przychodu ze sprzedaży środka trwałego z podstawy wymiaru składki zdrowotnej. Oznacza to, że przychód uzyskany w ten sposób nie będzie uwzględniany przy podstawie ustalania składki zdrowotnej, niezależnie od tego, czy środki trwałe zostały wcześniej zakupione przez przedsiębiorcę, czy też nie.
Wydatek na zakup środka trwałego nie wpływa na podstawę składki zdrowotnej. Koszty związane z zakupem środka trwałego mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym (np. przez amortyzację), ale nie mają wpływu na wysokość składki zdrowotnej.
Podatnik będzie mógł, fakultatywnie, uwzględnić przychody/koszty z tytułu sprzedaży/zakupu środków trwałych, w tym celu będzie musiał wykazać przychody/koszty w dokumencie rozliczeniowym składanym za dany miesiąc oraz złożyć oświadczenie o uwzględnieniu tych przychodów/kosztów w rocznej podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Zgodnie z proponowaną zmianą przychód (i koszt) ze sprzedaży środka trwałego co do zasady nie będzie uwzględniany w podstawie ustalenia składki zdrowotnej, chyba że podatnik zdecyduje inaczej. Oznacza to, że to od woli podatnika będzie zależało, czy uzyskany przez niego dochód ze sprzedaży np. nieruchomości czy maszyny, lub odniesiony w związku z zakupem koszt będzie wliczany do podstawy składki zdrowotnej.