Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 10/2018

5. Projektowane zmiany wzorów dokumentów związanych z rejestracją w podatku akcyzowym.

W dniu 31 października 2018 r. do konsultacji społecznych skierowany został projekt nowego rozporządzenia ustalającego wzory dokumentów rejestracyjnych składanych dla celów podatku akcyzowego. Sam projekt datowany jest na 26 października 2018r. Nowa regulacja ma zastąpić obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 września 2018 r.
Powodem stworzenia projektu jest po pierwsze zmiana brzmienia delegacji ustawowej do wydania rozporządzenia zawartej w art.20 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”), po wtóre zaś zmiany tejże ustawy wprowadzone ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej (dalej: „ustawa z 5 lipca 2018 r”), które dotyczą działania przedsiębiorstwa w spadku oraz szczególnych sytuacji, w których dopuszczalne jest wykonywanie działalności przez osoby wskazane w art. 14 tejże ustawy.
Należy wskazać, że zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. w nowym art.13 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., za podatnika akcyzy uznano podmiot ?będący przedsiębiorstwem w spadku, o którym mowa w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. [?], w okresie od chwili śmierci przedsiębiorcy do dnia wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego albo do dnia upływu terminu do powołania zarządcy sukcesyjnego, [?], w przypadku gdy nie ustanowiono zarządu sukcesyjnego, a osoby, o których mowa w art. 14 tej ustawy, dokonały czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub zaistniał wobec nich stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, przy czym przedsiębiorstwo w spadku uznaje się za podatnika kontynuującego prowadzenie działalności gospodarczej zmarłego podatnika.”
Osią konstrukcyjną tejże ustawy uczyniono zatem zasadę kontynuacji, co spowodowało, że dla celów prowadzenia przedsiębiorstwa w spadku przyjęto ? pod pewnymi warunkami dotyczącymi m.in. ustanowienia zarządu sukcesyjnego z chwilą śmierci przedsiębiorcy, a więc w istocie za życia i przez samego przedsiębiorcę – odstępstwo od wymogu uzyskiwania nowych zezwoleń oraz decyzji, który zazwyczaj wiąże się z wszelkimi zmianami po stronie podmiotu, czy przedmiotu działania.
Niemniej zmianie uległy m.in. przepisy dotyczące właściwości Organów podatkowych. W myśl art.14 ust. 4g ustawy, Organami podatkowymi właściwymi miejscowo dla przedsiębiorstwa w spadku, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 14, są naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celno-skarbowego oraz dyrektor izby administracji skarbowej, którzy byli organami właściwymi dla zmarłego przedsiębiorcy w chwili jego śmierci.”
 
Wobec powyższego w projekcie rozporządzenia z 26 października 2018r. przewidziano wprowadzenie nowych wzorów formularzy:
  • AKC-R – tj. zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego,
  • AKC-PR – tj. potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego,
  • AKC-Z – tj. zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie lub o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej.
 
Do najważniejszych zmian, jakie przewidziano w projektowanej wersji formularza AKC-R, należą :
  1. modyfikacja treści górnej części formularza dotycząca miejsca składania zgłoszenia polegająca na określeniu, które urzędy skarbowe, przy pomocy których wykonują swoje zadania naczelnicy urzędów skarbowych ? są właściwe w zakresie rejestracji w akcyzie. Ponadto, dodano ?urząd skarbowy, przy pomocy którego wykonuje swoje zadania naczelnik urzędu skarbowego, który był organem właściwym dla zmarłego przedsiębiorcy ? zmiana dostosowująca związana z uchwaleniem ustawy o zarządzie sukcesyjnym. W związku z dodaniem ww. urzędu skarbowego, zmianie uległa numeracja;
  2. w części A w poz. 5 dodanie kwadratu nr 4 z opisem: „zmiana danych w przypadku przedsiębiorstwa w spadku” oraz przypisu nr 1 w brzmieniu: ?kwadrat zaznacza zarządca sukcesyjny, w przypadku gdy zarząd sukcesyjny został ustanowiony z chwilą śmierci przedsiębiorcy albo w przypadku, gdy zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony z chwilą śmierci przedsiębiorcy małżonek przedsiębiorcy, któremu przysługuje udział w przedsiębiorstwie w spadku, lub spadkobierca ustawowy przedsiębiorcy, spadkobierca testamentowy przedsiębiorcy albo zapisobierca windykacyjny, któremu zgodnie z ogłoszonym testamentem przysługuje udział w przedsiębiorstwie w spadku? ? zmiana dostosowująca związana z uchwaleniem ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym. Ponadto w opisie kwadratu nr 2 zastąpienie wyrazu „aktualizacja” wyrazem „zmiana”
  3. w części B „DANE PODMIOTU I PROWADZONEJ PRZEZ NIEGO DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ” zmiana oznaczenia przy gwiazdkach w następujący sposób: * podmiot niebędący osoba fizyczną, ** podmiot będący osobą fizyczną, *** podmiot zagraniczny ? zmiany o charakterze redakcyjnym. Ponadto dodano ?**** przedsiębiorstwo w spadku?;
  4. w części B.1. w poz. 6 dodanie kwadratu nr 4 z opisem: „przedsiębiorstwo w spadku”, co będzie skorelowane z poz. 7, w której zostaną podane dane identyfikacyjne zmarłego przedsiębiorcy z dodaniem oznaczenia „w spadku” ? zmiana dostosowująca związana z uchwaleniem ustawy o zarządzie sukcesyjnym oraz zmieniono opis kwadratu nr 3 nadając mu brzmienie: ?3. Jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej;
  5. w części B.1. dodanie poz. 9 o treści: ?Data śmierci przedsiębiorcy (dzień-miesiąc-rok)? oraz dodanie przypisu nr 2 w brzmieniu: „dotyczy przedsiębiorstwa w spadku” ;
  6. w części B.2. przy adresie miejsca zamieszkania dodanie czterech gwiazdek ****, co w przypadku przedsiębiorstwa w spadku umożliwi podanie właściwych danych w poszczególnych pozycjach tej części ;
  7. w części B.5 w poz. 41 oraz w części B.6. w poz. 44 wprowadzenie podawania kodu CN wyrobu w celu jednoznacznej identyfikacji wyrobu zużywanego.
 
Należy przypomnieć, że zgodnie z przepisami ustawy, obowiązek rejestracji w charakterze podatnika podatku akcyzowego dotyczy w szczególności podmiotów:
  • prowadzących skład podatkowy,
  • będących zarejestrowanymi odbiorcami,
  • posiadających zezwolenie na wyprowadzenie wyrobów z cudzego składu podatkowego,
  • nabywających znaki skarbowe akcyzy,
  • zużywających wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy (np., wykorzystujących olej opałowy lub gaz do celów opałowych)
  • wykorzystujących wyroby akcyzowe objęte zerową stawką akcyzy,
  • dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych z państw członkowskich UE.
 
Trzeba pamiętać, że na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany złożyć zgłoszenie rejestracyjne w zakresie akcyzy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przed dniem:
  •  wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub
  • pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
 
Zgodnie z projektem, wejście w życie zmian miałyby nastąpić z dniem 1 stycznia 2019 r.
 
dr Joanna Kiszka
Starszy konsultant podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50