6. Konieczności spełnienia dodatkowych warunków do uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.
W interpretacji indywidualnej z dnia 14 grudnia 2018 r. 0111-KDIB3-3.4013.248.2018.1.MK Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odniósł się do konieczności spełnienia dodatkowych warunków do uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku akcyzowego. Od ponad roku Spółka posiada skład podatkowy w którym produkuje wódki oraz inne napoje alkoholowe. Ze względu na fakt, że wydzielone na terenie składu podatkowego magazyny wyrobów gotowych mogą stać się niewystarczające dla pomieszczenia wszystkich wyprodukowanych przez Spółkę wyrobów alkoholowych. Spółka rozważa wystąpienie o wydanie zezwolenia na prowadzenie odrębnego składu podatkowego poza miejscem produkcji, w którym wyprodukowane wyroby alkoholowe mogłyby być przechowywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
W tym celu zostałby wydzierżawiony magazyn należący do podmiotu trzeciego
W ocenie organu podatkowego warunkiem wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jest m. in. złożenie przez podmiot oświadczenia, że w składzie podatkowym, w którym będzie prowadzona działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wysokość akcyzy, która byłaby należna od magazynowanych lub przeładowywanych wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, będzie osiągać w roku kalendarzowym minimalne poziomy określone w ust. 3 pkt 1, 1a, 2 lub 4. W przypadku gdy zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane w trakcie roku kalendarzowego, minimalną wysokość akcyzy oblicza się proporcjonalnie do liczby pozostałych, kolejnych miesięcy roku kalendarzowego ? art. 48 ust. 4 ustawy.
Podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym produkuje wyroby akcyzowe, może w tym składzie podatkowym magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe objęte zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, również wyprodukowane przez inny podmiot, bez konieczności spełnienia warunków, o których mowa w ust. 3 i 4 ? art. 48 ust. 6 ustawy.
Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać w pierwszej kolejności należy, że dla każdego składu podatkowego wydaje się odrębne zezwolenie oraz określa się odrębny numer akcyzowy składu podatkowego. Co istotne z punku widzenia analizowanej sprawy, zezwolenie dla ściśle określonego składu podatkowego zawiera m.in. rodzaj prowadzonej w tym składzie podatkowym działalności (produkcja, magazynowanie, przeładowywanie).
Każda zmiana prowadzonej działalności w tym składzie wymaga uzyskania zamiany w wydanym zezwoleniu. Fakt zatem, że jeden podmiot może prowadzić kilka składów podatkowych nie oznacza automatycznie, że wszystkie te działalności należy traktować łącznie.
Ustawodawca w art. 48 ust. 3 ustawy precyzyjnie wymienia dodatkowe warunki jakie należy wypełnić (oprócz warunków określonych w art. 48 ust. 1 ustawy) w przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym.
Ustawodawca zatem świadomie rozróżnia działalność polegającą na magazynowaniu lub przeładowywaniu od produkcji i w przypadku wyłącznie działalności polegającej magazynowaniu lub przeładowywaniu określił dodatkowe warunki do wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Potwierdza to również treść art. 48 ust. 6 ustawy, gdzie ustawodawca jasno wskazał, że podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym produkuje wyroby akcyzowe, może w tym składzie podatkowym magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe objęte zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, również wyprodukowane przez inny podmiot, bez konieczności spełnienia warunków, o których mowa w ust. 3 i 4. Zatem jedyny odstępstwem od spełnienia dodatkowych warunków do wydania zezwolenia jest sytuacja o której mowa w art. 48 ust. 6 ustawy.
Organ podatkowy zaznaczył, że z uzasadnienia do art. 48 ust. 3 ustawy (druk sejmowy 3522 do ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. z 2015 r., poz. 1479, obowiązującego od 1 stycznia 2016 r.) wynika, że zmiana tego przepisu ma nie tylko na celu złagodzenie dotychczas obowiązujących dodatkowych warunków wydawania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w którym będzie prowadzona działalność polegająca wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym poprzez obniżenie progów obrotu ale jednocześnie ?(?) w związku z występującymi dotychczas wątpliwościami interpretacyjnymi, proponuje się doprecyzowanie określonych w tym przepisie warunków uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w ten sposób, aby nie było wątpliwości, że wskazane progi wysokości akcyzy oraz powierzchni magazynowych odnoszą się do danego składu podatkowego, w którym będzie prowadzona działalność na podstawie wydanego zezwolenia, a nie do wszystkich składów podatkowych prowadzonych przez podmiot ubiegający się o wydanie zezwolenia (w przypadku gdy podmiot ten prowadzi więcej niż jeden skład podatkowy).?
Powyższe zatem oznacza, że określony w art. 48 ust. 3 pkt 2 lit. a ustawy dodatkowy warunek wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w którym będzie prowadzona działalności polegająca wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, dotyczący minimalnej wysokości akcyzy, która byłaby należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dotyczy tego ściśle określonego składu podatkowego.
Powyższe prowadzi w ocenie organu podatkowego do wniosku, że w przypadku gdy Wnioskodawca zamierza ubiegać się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie drugiego składu podatkowego, w którym będzie prowadził działalność polegającą wyłącznie na magazynowaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym (w analizowanej sprawie będącego własnością także Wnioskodawcy), wówczas będzie musiał wypełnić dodatkowy warunek wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego określony w art. 48 ust. 3 pkt 2 lit. a ustawy.
Zarówno literalnie brzmienie art. 48 ust. 3 pkt 2 lit. a ustawy jak i cytowane wyżej uzasadnienie do ustawy jednoznacznie wskazuje, że dodatkowy warunek dotyczy stricte określonego składu podatkowego, a nie podmiotu prowadzącego skład podatkowy. Nie zmienia tego fakt, że wyroby będą wyprodukowane przez Wnioskodawcę ani też fakt, że rozliczenia podatku Wnioskodawca dokonywać będzie jako jeden podmiot. W art. 48 ust. 3 pkt 2 lit. a ustawy jest bowiem odwołanie nie do wyrobów wytworzonych przez ten sam podmiot lecz do wyrobów wyprodukowanych w innym składzie, nawet jeśli należy do tego samego podmiotu.
Wskazać również należy, że deklaracje podatkowe (których wzory określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2018 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, Dz.U. z 2018 r., poz. 273) składają się z formularza głównego AKC-4/AKC-4zo oraz z formularzy szczegółowych, dotyczących poszczególnych grup wyrobów akcyzowych stanowiących załączniki do formularza głównego (przykładowo dla alkoholu etylowego jest to AKC?4/A). Przy czym dla każdego składu podatkowego formularz szczegółowy należy wypełnić oddzielnie.
Tym samym mimo wspólnego rozliczania, każdy skład podatkowy jest uwzględniany oddzielnie.
Mają powyższe na uwadze Dyrektor KIS nie podzielił stanowiska Wnioskodawcy co do braku konieczności wypełniania dodatkowego warunku do uzyskania zezwolenia na prowadzenia składu podatkowego o którym mowa w art. 48 ust. 3 pkt 2 lit. a ustawy akcyzowej i deklarowania osiągnięcia minimalnego poziomu akcyzy, która byłaby należna od magazynowanych wyrobów akcyzowych gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Marek Zagórski
konsultant podatkowy
marek.zagorski@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60