Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 13/2019

 

4. Prowadzenie działalności jako pośredniczący podmiot gazowy ? obowiązek czy prawo.

 

 
Do powyższej kwestii odnosi się m.in. interpretacja indywidualna nr 0111-KDIB3-3.4013.292.2018.1.WR Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydana 14 lutego 2019r.
Interpretacja wydana została na wniosek Podatnika, zużywającego zasadniczo wyroby gazowe do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i w sporadycznych przypadkach także dla innych celów.
Podatnik ten spełniał kryteria pozwalające na uznanie go za finalnego nabywcę gazowego, a ponadto przynajmniej jedno z kryteriów opisanych w art. 2 ust. 1 pkt 23d lit. a-g ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako „ustawa”), co stwarzało podstawy do ewentualnego prowadzenia działalności również jako pośredniczący podmiot gazowy. Podatnik jednak chcąc uniknąć obowiązków formalnych związanych ze statusem pośredniczącego podmiotu gazowego i zamierzając zachować status finalnego nabywcy gazowego nie powiadomił o spełnieniu powyższych kryteriów.
Nabrał jednak wątpliwości co do charakteru powiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy. Wniósł więc o wydanie interpretacji indywidualnej w celu uzyskania odpowiedzi na pytanie: czy powiadomienie to należy uznać za uprawnienie, czy obowiązek oraz czy brak takiego powiadomienia oznacza, że nadal będzie mógł prowadzić działalność jako finalny nabywca gazowy.

Podatnik stał przy tym na stanowisku, że powiadomienie o spełnieniu warunków art. 2 ust. 1 lit. 23d pkt. a-g ustawy nie jest obowiązkiem, a status finalnego nabywcy gazowego jest w rozumieniu ustawy statusem domyślnym (domniemanym) i tylko od woli podatnika zależy czy zostanie on zmieniony.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w powołanej na wstępie interpretacji zgodził się z poglądem Podatnika. Potwierdził, że prowadzenie działalności jako pośredniczący podmiot gazowy nie jest obowiązkiem. Nawet zatem w sytuacji, gdy podatnik spełnia którąkolwiek z przesłanek przewidzianych w art. 2 ust. 1 pkt 23d lit. a-g ustawy to on decyduje o tym czy chce prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot gazowy i tylko w takim przypadku przed rozpoczęciem takiej działalności, winien o spełnieniu kryteriów uznania za pośredniczący podmiot gazowy powiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Organ potwierdził również, że uprawnienie do zmiany statusu na PPG jest manifestowane właśnie przedmiotowym powiadomieniem, a zatem zachowanie dotychczasowego statusu finalnego nabywcy gazowego jest manifestowane brakiem wskazanego zawiadomienia. Jeśli więc podatnik (spełniając którąkolwiek z przesłanek przewidzianych w art. 2 ust. 1 pkt 23d lit. a-g ustawy) nie złoży pisemnego powiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, to brak jest podstaw do uznania go za pośredniczący podmiot gazowy i tym samym (jeżeli tylko spełnia kryteria wynikające z art. 2 ust. 1 pkt 19a lit a-b ustawy) zachowuje status finalnego nabywcy gazowego.
Należy zauważyć, że podobną kwalifikację zawierają m.in. również interpretacje indywidualne oznaczone sygnaturami: ILPP3/443-36/14-2/TW, IPPP3/4513-60/16-3/SM, IBPP4/443-210/14/LG.
Niemniej w przeszłości stanowisko Organów interpretacyjnych w tytułowej kwestii nie było tak jednoznaczne.

Przykładem może być interpretacja z dnia 28 lutego 2014 r., IPTPP3/443A-76/13-2/BJ wydana w imieniu MF przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w sprawie była spółki produkującej szyby samochodowe, która nabywała i wykorzystywała gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00. W większości nabywany gaz wykorzystywany był w procesach mineralogicznych, jednak część gazu była używana do ogrzania hal produkcyjnych i pomieszczeń administracyjnych oraz do celów technologicznych, ale innych niż procesy mineralogiczne.
Podatnik nie dokonywał sprzedaży gazu ziemnego ani nie używał go do celów objętych zerową stawką akcyzy. Podmiot ten był zdania, że nie jest zobowiązany do złożenia powiadomienia do o zamiarze prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot gazowy, ponieważ nie dokonuje sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu ani eksportu wyrobów gazowych.
Dyrektor Izby Skarbowej, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdził jednak, że spółka używa gaz ziemny w procesach mineralogicznych, w innych procesach technologicznych oraz do ogrzania hal produkcyjnych i pomieszczeń administracyjnych, zaś zgodnie z przepisem art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy użycie gazu ziemnego do celów opałowych w procesach mineralogicznych zwalnia się od akcyzy, natomiast użycie gazu ziemnego do celów opałowych celem ogrzania hal produkcyjnych i pomieszczeń administracyjnych oraz użycia gazu w procesach technologicznych innych niż wymienione w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy nie korzysta ze zwolnienia od akcyzy i jest opodatkowane stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy, zatem ? w ocenie Organu ? spółka używała gazu ziemnego do celów opałowych, przeznaczając ten gaz do celów objętych zwolnieniem oraz do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy i w związku z powyższym wykonywała czynności, które są charakterystyczne dla pośredniczącego podmiotu gazowego. Podobne wnioskowanie zawiera także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 maja 2014 r. , ILPP3/443-36/14-2/TW.
 
dr Joanna Kiszka
Starszy konsultant podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50