8. Produkcja zmywacza do maszyn poligraficznych.
W interpretacji indywidualnej z dnia 3 grudnia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.252.2018.1.PK) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej rozpatrywał wniosek spółki, która zamierzała produkować zmywacz do maszyn poligraficznych, zaklasyfikowany pod kodem CN 3814 00 90 99. Produkt ten miał nie zawierać alkoholu etylowego i służyć jako zmywacz do maszyn poligraficznych, który zawiera benzynę, przy czym produkt ten nie będzie używany jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz nie stanowi węglowodoru, nie będzie przeznaczony do celów opałowych.
Wnioskodawca zastanawiał się, czy omawiany produkt może być wytwarzany poza składem podatkowym. Organ zgodził się ze stanowiskiem, że produkcja przedmiotowego produktu może odbywać się poza składem podatkowym, jako że nie stanowi on wyrobu akcyzowego – jedynie natomiast produkcja wyrobów akcyzowych musi być prowadzona w składzie podatkowym.
W uzasadnieniu podkreślono, że obowiązek produkcji w składzie podatkowym dotyczy:
1) wszystkich wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy oraz
2) wyrobów akcyzowych z załącznika nr 1, które nie zostały ujęte w załączniku nr 2, jeżeli zostały opodatkowane akcyzą według stawki innej niż stawka zerowa.
Wskazano, że przedmiotowy produkt nie będzie stanowił wyrobu akcyzowego. Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W art. 86 ust. 1 ustawy ustawodawca określił czym są wyroby energetyczne i zgodnie z powyższym przepisem Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:
1) objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
2) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
3) objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
4) oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
5) objęte pozycją CN 3403;
6) objęte pozycją CN 3811;
7) objęte pozycją CN 3817;
8) oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
9) pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych – bez względu na kod CN:
10) pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych – bez względu na kod CN.
Produkt nie został zakwalifikowany do żadnego z powyższych kodów, a ponadto produkt nie będzie używany jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz nie stanowi węglowodoru. Dodatkowo w załączniku nr 1 oraz w załączniku nr 2 do ustawy nie zostały wymienione produkty zakwalifikowane do kodu CN 3814 00 90 99. Co więcej, produkt nie zawiera alkoholu etylowego, jak również nie jest przeznaczony do celów opałowych.
Mając na uwadze powyższe stwierdzono, że produkcja Produktu może odbywać się poza składem podatkowym ? nie mamy bowiem do czynienia z wyrobem akcyzowym.
Agata Strocka
Konsultant podatkowy
Główny specjalista w Dziale Audytu Podatkowego
agata.strocka@isp-modzelewski.pl
tel.: (22) 517 30 69