Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 17/2019

2. Zwolnienie z akcyzy alkoholu etylowego skażonego.

Dnia 6 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną dotyczącą zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego skażonego.
Jak wskazał Organ w uzasadnieniu: ?Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się usługowym konfekcjonowaniem wyrobów biobójczych, które dostarczane są ze składu podatkowego producenta w opakowaniach zbiorczych i przelewane do mniejszych opakowań. Przedmiotowe wyroby biobójcze, wytwarzane z wykorzystaniem alkoholu etylowego skażonego środkiem skażającym zgodnie z § 2 pkt 3 rozporządzenia, wpisane są do Wykazu Produktów Biobójczych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2231).
Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego skażonego, zwolnionego już na poprzednim etapie obrotu od akcyzy, zawartego w produktach biobójczych, które będą usługowo konfekcjonowane do mniejszych opakowań przez Wnioskodawcę.
Jak wskazał w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, przedmiotowy wyrób biobójczy spełnia warunki rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającego i uchylającego dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.Urz.UE.L 353 z 31.12.2008, str. 1, z późn. zm.; dalej jako: „rozporządzenie nr 1272/2008”). Przedmiotowy wyrób biobójczy będzie, po przelaniu do mniejszych opakowań, w dalszym ciągu spełniał warunki ww. rozporządzenia nr 1272/2008.
Zatem Wnioskodawca, dokonując jedynie przelewu do mniejszych opakowań wyrobu biobójczego (wpisanego do Wykazu Produktów Biobójczych) – zawierającego w swoim składzie zwolniony od akcyzy alkohol etylowy skażony środkami skażającymi wskazanymi w § 2 pkt 3 rozporządzenia, który spełnia warunki rozporządzenia nr 1272/2008 i będzie je spełniał także po przelaniu do mniejszych opakowań – nie dokonuje czynności, do których zastosowanie znajduje przepis art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy. Przedstawione we wniosku czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie mają za przedmiot alkoholu, lecz jedynie środek biobójczy, który zawiera alkohol etylowy skażony, zwolniony z akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, na wcześniejszym etapie obrotu.
Analizując powyższe i mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy, należy uznać, że rozlewanie środka biobójczego, który zawiera w swoim składzie alkohol etylowy skażony, podlegający zwolnieniu na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, nie mieści się w procesie rozumianym jako produkcja lub też zużycie alkoholu etylowego. Innymi słowy przedmiotowe rozlewanie środka biobójczego do mniejszych opakowań nie będzie produkcją alkoholu etylowego, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Jak również, co najważniejsze dla sprawy, nie zmieni się przeznaczenie wyrobów zawierających skażony alkohol etylowy.
Wobec powyższego działalność Wnioskodawcy, w zakresie przedstawionym we wniosku, nie będzie polegała na produkcji oraz zużyciu. Opisane czynności nie spowodują powstania u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego, jak również nie są opodatkowane akcyzą. Działalność Wnioskodawcy nie będzie też naruszała warunków zwolnienia od akcyzy dla alkoholu etylowego skażonego, zawartego w tych wyrobach biobójczych.?
 

dr Kacper Wolak
Młodszy konsultant podatkowy
kacper.wolak@isp-modzelewski.pl
Telefon: 22 517 30 77