5. Zmiany w zakresie stawki akcyzy dla preparatów smarowych – projekt ustawy.
Projekt ustawy został uchwalony przez Sejm w dniu 4 lipca 2019 r. i oczekuje na podpis Prezydenta.
Do Sejmu trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3499). Projekt przewiduje m.in. wprowadzenie zmian w zakresie stawki akcyzy dla preparatów smarowych o kodzie CN 3403.
Projekt przewiduje wprowadzenie z mian w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Po zmianie przepis ten miałby stanowić, że stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90 oraz olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 albo objętych pozycją CN 3403 ? 1180,00 zł/1000 litrów.
W porównaniu z obecnym brzmieniem zmiana ma polegać m.in. na wprowadzeniu stawki akcyzy w wysokości 1.180,00 zł/1000 litrów dla preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403.
Jak wynika z uzasadnienia projektu przedmiotowej ustawy: ?W obecnym stanie prawnym zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na oleje smarowe mineralne klasyfikowane do pozycji CN 2710 wynosi 1180,00 zł/1000 litrów, natomiast na preparaty smarowe klasyfikowane do pozycji CN 3403, o ile nie są przeznaczone do celów opałowych czy napędowych wynosi 0 zł.
Przedmiotowa zmiana ma na celu wyeliminowanie nieprawidłowości w opodatkowaniu olejów smarowych, które często są klasyfikowane jako preparaty smarowe co skutkuje zastosowaniem zerowej stawki akcyzy.
Oleje smarowe klasyfikowane do pozycji CN 2710 (mineralne) oraz preparaty smarowe klasyfikowane do pozycji CN 3403 (syntetyczne) mają podobne przeznaczenie, właściwości i pełnią takie same funkcje. Pod względem technologicznym i chemicznym oba produkty to oleje smarowe posiadające często takie same parametry fizykochemiczne i użytkowe. Obciążenie jednego z nich podatkiem akcyzowym skutkuje nieprawidłowościami zmierzającymi do obejścia obowiązku podatkowego.
Brak efektywnego opodatkowania akcyzą preparatów smarowych klasyfikowanych w pozycji CN 3403 jest wykorzystywany przez podmioty działające w „szarej strefie” w celu unikania obowiązku podatkowego w odniesieniu do olejów smarowych mineralnych (bazowych). Do niskiej jakości olejów smarowych mineralnych klasyfikowanych do pozycji CN 2710 obciążonych stawką akcyzy w wysokości 1180 zł za 1000 litrów dodawane są dodatki syntetyczne czyniące go olejem syntetycznym klasyfikowanym do pozycji CN 3403 i niepodlegającym opodatkowaniu akcyzą.
Ponadto, oleje smarowe charakteryzują się podobnymi właściwościami fizyko-chemicznymi jak oleje napędowe, skutkującymi tym, że oleje te mogą być stosowane zamiennie (np. zastosowanie olejów smarowych do celów napędowych). Podmioty z „szarej strefy” pomimo, iż faktycznie sprzedają bądź wytwarzają dodatki do paliw lub same paliwa przeznaczone do napędu, w celu uniknięcia opodatkowania akcyzą i opłatą paliwową klasyfikują je jako preparaty smarowe do pozycji CN 3403?.
Ustawa, wedle założeń ma wejść w życie z dniem 1 września 2019 r.
Maciej Jendraszczyk
Doradca podatkowy
Nr wpisu 12 238
Konsultant Podatkowy w Oddziale Wielkopolskim
maciej.jendraszczyk@isp-modzelewski.pl
tel. 618483348