11. Zakup i umorzenie „białych certyfikatów” na giełdzie energii a zwolnienie z podatku akcyzowego
Wnioskodawca zajmuje się wytwarzaniem oraz przesyłaniem i dystrybucją ciepła, wykorzystując w swojej działalności wyroby węglowe wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy akcyzowej. Spółka zużywa miał węglowy w ciepłowni zapewniającej ciepło mieszkańcom (…).
Wnioskodawca spełnia warunek określony w art. 31a ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym dalej jako „ustawa akcyzowa” to znaczy jest zakładem energochłonnym, w związku z czym zamierza korzystać ze zwolnienia od akcyzy dla wyrobów węglowych, określonego w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy akcyzowej. Spółka dla zachowania optymalnych warunków pracy ciepłowni zmniejszyła moc nominalną ciepłowni. Obniżenie mocy nominalnej ciepłowni spowodowało z mocy prawa wyjście z Europejskiego Systemu Handlu Emisjami zgodnego z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 ustawy akcyzowej. Jednocześnie, Spółka jest przedsiębiorstwem energetycznym sprzedającym ciepło odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a więc jest objęta obowiązkiem nabycia i umorzenia świadectw efektywności energetycznej (białych certyfikatów) na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności energetycznej z dnia 20 maja 2016 r.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: czy Spółka, spełniając warunek określony w art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności energetycznej poprzez zakup i umorzenie „białych certyfikatów” na giełdzie energii, realizuje jednocześnie art. 31c pkt 3 ustawy akcyzowej i co za tym idzie jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego, przewidzianego w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy akcyzowej?
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że spełniając warunek określony w art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności energetycznej poprzez zakup i umorzenie „białych certyfikatów” na giełdzie energii realizuje jednocześnie art. 31c pkt 3 ustawy akcyzowej i co za tym idzie jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego, przewidzianego w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy akcyzowej.
Jak zauważył Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z dnia 30 lipca 2019 r., znak sprawy: 0111-KDIB3-3.4013.127.2019.1.AMS Wnioskodawca zajmuje się wytwarzaniem, przesyłaniem oraz dystrybucją i obrotem ciepła, wykorzystując w swojej działalności wyroby węglowe, które są wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że spełnia przesłanki uznania za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy. Spółka zamierza skorzystać ze zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych określonego w art. 31a ust. 1 pkt 8 ze względu na fakt, że jest zakładem energochłonnym i jako przedsiębiorstwo energetyczne sprzedające ciepło odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest objęta obowiązkiem nabycia i umorzenia świadectw efektywności energetycznej.
Mając na uwadze przytoczone przepisy ustawy wskazać należy, że podmiot ubiegający się o prawo do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy, przewidzianego w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy, obok zużywania wyrobów węglowych do celów opałowych, których nabycie oraz udokumentowanie tego faktu nastąpiło zgodnie z art. 31a ust. 3a-3f ustawy, powinien spełniać również kumulatywnie następujące przesłanki:
1.wypełniać definicję zakładu energochłonnego w rozumieniu zapisów art. 31a ust. 7 ustawy,
2.wprowadzić w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej – stosownie do zapisów art. 31c ustawy.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca spełnia pierwszą z powyższych przesłanek tj. jest zakładem energochłonnym w rozumieniu przepisu art. 31 ust. 7 ustawy. Wnioskodawca stwierdził również w treści wniosku, że jako przedsiębiorstwo energetyczne sprzedające ciepło odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej jest objęty obowiązkiem nabycia i umorzenia świadectw efektywności energetycznej na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności energetycznej z dnia 20 maja 2016 r. W efekcie uznać trzeba, że Spółka wprowadziła w życie jeden z systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, wymieniony w art. 31c pkt 3 ustawy, wypełniając drugi z ww. warunków.
W związku z tym organ stwierdził, że zużywając wyroby węglowe do celów opałowych, a także wypełniając łącznie definicję zakładu energochłonnego oraz podmiotu zobowiązanego, uzyskującego i przedstawiającego do umarzenia Prezesowi URE świadectwo efektywności energetycznej, Wnioskodawca będzie uprawniony do nabycia wyrobów węglowych w ramach zwolnienia od akcyzy przewidzianego w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy.
Tym samym, w odniesieniu do przedstawionego opisu stanu faktycznego i zadanego pytania stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uprawnienia do nabycia w ramach zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy, wyrobów węglowych organ uznał za prawidłowe.
Malwina Sik
Konsultant podatkowy, aplikant adwokacki
malwina.sik@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60