Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 18/2019

 

 

 

 

OPODATKOWANIE AKCYZĄ NAPOJÓW ALKOHOLWYCH

 

1. Wpływ usługowego rozlewu piwa na możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy, gdy w roku kalendarzowym roczna ilość piwa rozlanego na własny rachunek i rozlanego usługowo nie przekroczy 200 000 hlr

Do powyższego problemu w interpretacji indywidualnej z dnia 1 sierpnia 2019 r. odniósł się DKIS (0111-KDIB3-3.4013.122.2019.2.MAZ). Jak wskazał Organ intepretujący: z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że: browar-zleceniodawca jest prawnie i ekonomicznie zależny od innego wytwórcy piwa lub prowadzi działalność gospodarczą w tym samym miejscu co inny wytwórca piwa lub wytwarza piwo na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu.
Ponadto z każdym z tych podmiotów browar-zleceniodawca współpracuje na podstawie pisemnej umowy.
W konsekwencji powyższego, przy braku niezależności browaru-zleceniodawcy, w relacji gospodarczej między Wnioskodawcą i browarem-zleceniodawcą nie zaistnieje druga z wymienionych przesłanek, warunkujących możliwość skorzystania przez współpracujące podmioty ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 13 ust. 4 rozporządzenia.
Tym samym ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 13 ust. 1 rozporządzenia może korzystać Wnioskodawca, który jak wskazał w treści wniosku, jest niezależny od innych wytwórców piwa (w tym sensie niezależny, także od browaru-zleceniodawcy, jak zostało to określone w § 13 ust. 3 rozporządzenia) oraz w roku kalendarzowym nie przekroczy limitu 200 000 hl wyprodukowanego piwa (łącznie wyprodukowanego na własne potrzeby oraz usługowo rozlanego). Zatem korzystając ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 13 ust. 1 rozporządzenia, Wnioskodawca nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia określonego w § 13 ust. 4 rozporządzenia.
Oznacza to z kolei, że ilość piwa wyprodukowanego przez browar-zleceniodawcę oraz współpracujące z nim inne browary nie będzie miała wpływu na obliczanie wielkości limitu produkcji piwa u Wnioskodawcy. Zauważyć należy, że zwolnienie od akcyzy przewidziane w § 13 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy wynika z implementacji przepisów art. 4 dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz.U. UE L 316 z dnia 31 października 1992 r., ze zm.; dalej jako: „Dyrektywa”).
Przepisy Dyrektywy jasno stanowią, że to zwolnienie od akcyzy dotyczy niezależnych, małych browarów. W art. 4 ust. 2 Dyrektywy zawarta została definicja ?niezależnego, małego browaru?, której na gruncie przepisów rozporządzenia w sprawie zwolnienia od akcyzy odpowiadają warunki określone w § 13 ust. 3. Przy tym istotne jest, aby taki niezależny, mały browar nie produkował rocznie więcej niż 200 000 hl piwa. 
Zarówno przepisy Dyrektywy, jak i rozporządzenia, przewidują możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy przez browary (podatników), które współpracują ze sobą przy wytwarzaniu piwa. W tej sytuacji każdy z tych podatników musi spełniać warunki niezależności od innych niż one same browarów (podatników), a łączna wielkość ich produkcji nie może przekraczać 200 000 hl piwa. Przyjęcie takiego rozwiązania pozwala, aby małe browary, które nie dysponują pełnymi możliwościami technicznymi w zakresie produkcji, na mocy umowy o współpracy przy wytwarzaniu piwa, mogły skorzystać ze zwolnienia od akcyzy, gdy nie przekroczą łącznie określonego limitu produkcji.
Przy czym w tych okolicznościach żaden z producentów piwa współpracujących ze sobą na podstawie umowy, nie będzie w związku z tą współpracą traktowany jako podatnik zależny od drugiego podatnika, co mogłoby go wykluczyć z prawa do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy, gdyby samodzielnie ubiegał się o możliwość skorzystania z tego zwolnienia. Reasumując stwierdzić należy, że dla sytuacji Wnioskodawcy nie będzie miało znaczenia, że browar-zleceniodawca, na rzecz którego Spółka dokonuje usługowego rozlewu piwa, nie jest browarem niezależnym od innych wytwórców piwa. Fakt, że browar-zleceniodawca nie spełnia warunków niezależności, wymienionych w § 13 ust. 5 rozporządzenia, nie wpływa na możliwość skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia przewidzianego w § 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy.
Fakt jakiejkolwiek zależności browaru-zleceniodawcy od innych browarów miałby znaczenie jedynie wówczas, gdyby Wnioskodawca i ten browar-zleceniodawca chciały zawrzeć stosowną umowę o współpracy, w celu skorzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 13 ust. 5 rozporządzenia.
Wówczas, z uwagi na zależność browaru-zleceniodawcy od innych wytwórców piwa lub posiadaczy licencji na produkcję piwa, wykluczona byłaby możliwość zwolnienia od akcyzy takich podatników współpracujących. W tej sytuacji, gdy zawarta umowa usługowego rozlewu piwa nie jest umową współpracy (w znaczeniu wskazanym w § 13 ust. 4 rozporządzenia), o możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia od akcyzy decyduje okoliczność, aby ilość piwa wyprodukowanego w roku kalendarzowym nie przekraczała 200 000 hl. Przy czym obliczając ten limit Spółka powinna uwzględnić łączną ilość piwa rozlewanego na własny rachunek oraz rozlewanego usługowo na zlecenie browaru-zleceniodawcy, na podstawie zawartej umowy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku utraty prawa do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 13 ww. rozporządzenia w przypadku, gdy Wnioskodawca i browar-zleceniodawca nie zostaną potraktowani jak podatnicy współpracujący, a wielkość produkcji Wnioskodawcy liczona jako ilość piwa rozlanego własnego oraz piwa rozlanego usługowo na rzecz browaru-zleceniodawcy, nie przekroczy 200 000 hl rocznie, należy uznać za prawidłowe.
 

Alan Lipnicki
Młodszy Konsultant podatkowy
alan.lipnicki@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60