1. Import ekstraktu tytoniowego a powstanie obowiązku podatkowego
Spółka (dalej także jako: „Wnioskodawca”) zamierza prowadzić działalność gospodarczą polegająca na sprzedaży czystej nikotyny (alkaloid nikotyny). Sprzedaż realizowana będzie w obrocie krajowym, dostawie wewnątrzwspólnotowej oraz eksporcie.
W celu pozyskania alkaloidu nikotyny, Spółka zamierza importować ekstrakt tytoniu. Ekstrakt tytoniu – pozycja CN 2403 99 90 00 – nie jest wyrobem tytoniowym, nie jest także suszem tytoniowym i nie nadaje się do palenia. Ekstrakt tytoniu występuje w formie płynnej i trans-portowany oraz magazynowany jest w pojemnikach przeznaczonych do transportowania i magazynowania płynów. Z uwagi na toksyczność ekstraktu nikotyny (winno być „tytoniu” – przypis Organu), obrót tym produktem wymaga spełnienia dodatkowych obostrzeń i szczególnej ostrożności.
W celu realizacji przedsięwzięcia, Spółka zamierza dokonywać zakupu ekstraktu tytoniu z krajów spoza Unii Europejskiej, a następnie w procesie destylacji (proces doczyszczania) uzyskiwać czystą nikotynę. Nikotyna (pozycja CN 2939 79 10, WIT-2018-000220) nie jest wyrobem akcyzowym. Spółka zamierza więc, uzyskiwać z ekstraktu tytoniu czystą nikotynę.
Pozostałe po procesie alkaloidy (inne niż alkaloid nikotyny), wraz z zanieczyszczeniami organicznymi oraz z zawartością wody, zostaną sprzedane lub utylizowane.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: czy import ekstraktu tytoniowego powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym?
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Pod pozycją 42 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN, zostały wymienione papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki. Z kolei pod pozycją 46 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN, został wymieniony płyn do papierosów elektronicznych. Natomiast pod pozycją 47 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN, zostały wymienione wyroby nowatorskie.
Płyn do papierosów elektronicznych oznacza roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę – art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 36 ustawy, wyroby nowatorskie to wyroby będące:
1. mieszaniną, w której składzie znajduje się tytoń lub susz tytoniowy,
2. mieszaniną, o której mowa w lit. a, oraz zawierające odrębnie płyn do papierosów elektronicznych – inne niż wyroby, o których mowa w art. 98 ust. 1 i art. 99a ust. 1, które dostarczają aerozol bez spalania mieszaniny.
W myśl art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:
1.papierosy;
2.tytoń do palenia;
3.cygara i cygaretki.
W myśl art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:
1.tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
2.odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.
Za susz tytoniowy uznaje się, bez względu na wilgotność, tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym – art. 99a ust. 1 ustawy.
Produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew – art. 99b ust. 1 ustawy.
Produkcją wyrobów nowatorskich w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie – art. 99c ust. 1. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów – art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 10 ust. 1 ustawy.
Organ podkreślił, że Wnioskodawca zamierza importować w formie płynnej ekstrakt tytoniu o kodzie CN 2403 99 90 00, nie będący wyrobem tytoniowym ani suszem tytoniowym i nie nadaje się do palenia. Następnie w procesie destylacji (doczyszczania), Spółka będzie uzyskiwać z tego ekstraktu czystą nikotynę o kodzie CN 2939 79 10, nie będącą wyrobem akcyzowym. Pozostałość po procesie destylacji będzie sprzedawana lub utylizowana.
Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, w związku z importem ekstraktu tytoniowego, a także sprzedażą lub utylizacją pozostałości po procesie destylacji ekstraktu tytoniu.
Mając na uwadze brzmienie przywołanych przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz załącznika nr 1 do rozporządzenia, a także przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 1 sierpnia 2019 r., nr sprawy 0111-KDIB3-3.4013.132.2019.1.MAZ zauważa, że ekstrakt nikotyny, który zamierza importować Spółka, nie jest wyrobem akcyzowym. Podany kod CN ekstraktu tytoniu wskazuje, że nie został on wymieniony w załączniku nr 1 do ustawy. Ekstrakt tytoniowy będzie znajdował się w formie płynnej, nie nadaje się do palenia, jak również nie będzie spełniał definicji wyrobów tytoniowych, suszy tytoniowego ani wyrobów nowatorskich, zacytowanych powyżej przez Organ.
Ponadto z opisu sprawy będącej przedmiotem interpretacji wynika, że Wnioskodawca zamierza nabywać przedmiotowy ekstrakt tytoniowy spoza terytorium kraju, z przeznaczeniem do wykorzystania w konkretnym procesie produkcyjnym, tj. do procesu destylacji w celu uzyskania czystej nikotyny. Tym samym nabywany wyrób nie spełnia również definicji płynu do papierosów elektronicznych.
W związku z tym, że ekstrakt tytoniu nie będzie wyrobem akcyzowym, jego import nie będzie przedmiotem opodatkowania akcyzą – nie znajdzie w tym wypadku zastosowania art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy. Tym samym nie dojdzie do wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, a w konsekwencji nie powstanie obowiązek podatkowy w związku z importem ekstraktu tytoniowego.
Również sprzedaż lub utylizacja pozostałości po destylacji ekstraktu tytoniu – mających postać płynną, nie nadającą się do palenia, która to pozostałość nie zostanie oddana do sprzedaży detalicznej – zgodnie z opisem przedstawionym przez Wnioskodawcę, z uwagi na brak cech pozwalających zaklasyfikować produkt do wyrobu tytoniowego, suszu tytoniowego czy płynu do papierosów elektronicznych, nie stanowi wyrobu akcyzowego w rozumieniu ustawy. Tym samym jego sprzedaż lub utylizacja nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.