Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 18/2019

 

2. Projektowane zmiany zasad dokumentowania zapłaty akcyzy na terytorium kraju od nabytych wewnątrzwspólnotowo samochodów osobowych

Potrzeba wyeliminowania nieprawidłowości polegających na zaniżaniu wartości nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego wskutek podawania w deklaracji akcyzowej AKC-U/S nieprawdziwych danych stała się powodem opracowania projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo lub brak obowiązku zapłaty tej akcyzy (dalej określanego jako „projekt”).

Stosowny projekt został złożony 17 maja 2019 r. i jest obecnie przedmiotem prac legislacyjnych w fazie opiniowania. Zakłada przede wszystkim wprowadzenie zmian w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. , tj. wzorze „Dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju od nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju”. Zmiany te mają polegać na dodaniu obowiązku podawania informacji  na temat roku produkcji samochodu.
W obecnych polskich rozwiązaniach – zamiast powszechnie stosowanego w regulacjach innych państw terminu: „data pierwszej rejestracji” – funkcjonuje pojęcie „rok produkcji”. Jednocześnie zaś ponieważ dokument uzyskany za pomocą Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) potwierdzający zapłatę akcyzy aktualnie nie zawiera informacji o roku produkcji samochodu osobowego, gdyż informacja taka nie musi być podawana przez podatnika w złożonej deklaracji AKC-U/S, brak jest możliwości weryfikacji przez urzędnika rejestrującego pojazd poprawności podanego przez podatnika roku produkcji samochodu i ostatecznie istnieje możliwość zarejestrowania nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego na podstawie dokumentu zawierającego nieprawdziwe dane.
Wprawdzie ? jak się wydaje – prostym i skutecznym rozwiązaniem eliminującym obecne nieprawidłowości mogłaby być zmiana polegająca na udostępnianiu w ramach PUESC informacji na temat daty pierwszej rejestracji pojazdu, gdyż niemożliwa jest pierwsza rejestracja samochodu, który nie został jeszcze wyprodukowany, jednak w projekcie przyjęto rozwiązanie inne, polegające z jednej strony na podawaniu przez podatnika w deklaracji AKC-U/S roku produkcji samochodu, a z drugiej ? na rozszerzeniu zakresu danych wynikających z dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy od nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego o informacje dotyczące wysokości zapłaconego przez podatnika podatku akcyzowego.
Zgodnie z założeniem przyjętym w uzasadnieniu projektu, rozwiązanie to ma na celu ochronę interesów podmiotów kupujących używane samochody osobowe uprzednio sprowadzone z krajów UE, gdyż nabywca używanego samochodu osobowego będzie miał możliwość porównania kwoty akcyzy zapłaconej od sprowadzonego samochodu osobowego do kwoty akcyzy znajdującej się w średniej wartości rynkowej nieuszkodzonego, podobnego pojazdu tej samej marki, tego samego modelu oraz rocznika, tzw. rezydualnej kwoty akcyzy.
W rezultacie nabywca ten uzyska możliwość ustalenia, czy występująca ewentualna różnica pomiędzy rezydualną kwotą akcyzy a kwotą akcyzy zapłaconą od sprowadzonego samochodu osobowego wynikała np. z jego poważnych uszkodzeń powypadkowych.
Przyjmuje się ponadto, że dodanie w załączniku nr 1 do nowelizowanego rozporządzenia, tj. wzorze „Dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju od nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju” w ramach „Danych identyfikujących samochód” informacji o treści „uszkodzony” albo „nieuszkodzony”,  pobieranych ze złożonej przez podatnika deklaracji podatkowej AKC-U/S powinno dodatkowo zwiększyć ochronę interesów podmiotów kupujących samochody osobowe uprzednio sprowadzone z krajów UE, umożliwiając identyfikację, czy samochód taki był uszkodzony, czy też uszkodzeń nie posiadał.
Zgodnie z projektowanym przepisem przejściowym, jeżeli, obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych powstanie przed dniem 1 stycznia 2020 r. , wówczas wystawienie dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy od samochodu osobowego powinno nastąpić przy zastosowaniu wzoru tego dokumentu obowiązującego do dnia 31 grudnia 2019 r.
Natomiast do samochodów osobowych, w odniesieniu do których wskzany obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym powstanie po dniu 31 grudnia 2019 r. dane do nowego wzoru dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy, powinny być już pobierane ze zmienionego wzoru deklaracji podatkowej AKC-U/S, dostosowanej do wprowadzanej niniejszym rozporządzeniem zmiany dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy od samochodu osobowego.
Zakładaną datą wejścia w życie projektowanego rozporządzenia jest dzień 1 stycznia 2020 r.
 

dr Joanna Kiszka
Starszy konsultant podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 500