5. Warunki zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy
Jak podkreślił WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 17 maja 2016 r., III SA/Gl 1097/15 zachowanie należytej staranności w przypadku produktów akcyzowych ma szczególne znaczenie, gdyż w obrocie tymi towarami funkcjonują firmy jedynie firmujące ten obrót, a fakt odpowiedniej weryfikacji odbiorców ma szczególne znaczenie dla dopełnienia warunków zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Spór w przedmiotowej sprawie dotyczył wyprowadzenia wyrobu ze składu podatkowego nastąpiło w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na zasadach ustalonych w art. 40 ust. 6 i 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym dla wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Przeprowadzone przez organy podatkowe postępowanie wykazało, iż olej (…) jest wyrobem, który mieści się w pozycji 20 załącznika nr 2 do ustawy, a zatem wyrób ten ze względu na ustaloną klasyfikację taryfową objęty był obowiązkiem stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz produkcji w składzie podatkowym. W tym przypadku dostawa nastąpiła w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jednak do jej zakończenia nie doszło w rozumieniu przywołanego już wyżej art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym. Spowodowało to powstanie obowiązku podatkowego w grudniu 2011 r.
Stosownie bowiem do art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, dokumentu, o którym mowa w pkt 7, z potwierdzeniem dostawy tych wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenia ich poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego – zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje następnego dnia po upływie tego terminu.
Jak podkreślił WSA w realiach przedmiotowej sprawy zachowanie należytej staranności w przypadku produktów akcyzowych ma szczególne znaczenie, gdyż w obrocie tymi towarami funkcjonują firmy jedynie firmujące ten obrót, a fakt odpowiedniej weryfikacji odbiorców ma szczególne znaczenie dla dopełnienia warunków zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wobec powyższego za zasadne należało uznać stanowisko organu podatkowego, że w ustawowym terminie podatnik nie był w posiadaniu dokumentu mogącego stanowić podstawę zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w rozumieniu art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym, a zatem do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy doszło zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy tj. po upływie 4 miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych. Poczynione przez organ podatkowy ustalenia wskazują, że dowody zaoferowane przez spółkę dotyczące potwierdzenia otrzymania przesyłki przez kontrahenta nie są wiarygodne. Odbiór oleju (…) nie nastąpił w miejscu wskazanym w dokumentach handlowych.
W tym stanie rzeczy należy przyznać rację organom, że podatnik, jako podmiot wysyłający, nie otrzymał rzetelnego dokumentu potwierdzającego dostawę. Dokumenty towarzyszące przedstawione organom i stanowiące podstawę do zamknięcia procedury zawieszenia poboru akcyzy nie potwierdzają prawdziwych zdarzeń gospodarczych zarówno w części dotyczącej kontrahenta, jak i w części dotyczącej miejsca dostawy wyrobu i tym samym nie mogą stanowić podstawy zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w rozumieniu art. 42 ust. 1 pkt 7 u.p.a.
Marek Zagórski
konsultant podatkowy
marek.zagorski@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60