Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 19/2019

9. Podatek akcyzowy – pośrednictwo w sprzedaży oleju smarowego

Dnia 7 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej(0111-KDIB3-3.4013.82.2019.1.MAZ) wydał interpretację indywidualną dotyczącą pośrednictwa w sprzedaży oleju smarowego.
Wnioskodawca wskazał, że:? Dostawca planuje za pośrednictwem Spółki zaopatrywać zużywający podmiot gospodarczy w olej smarowy, dostarczany luzem w cysternie w procedurze zwolnionej akcyzy. Cysterna z olejem jest dostarczana do usługowego składu podatkowego, z którym Dostawca ma umowę.
Dostawca dokonuje sprzedaży oleju Spółce, a następnie Spółka sprzedaje olej podmiotowi zużywającemu. Olej przemieszczany jest w procedurze zwolnienia z akcyzy jedynie z usługowego składu podatkowego Dostawcy do podmiotu zużywającego. Spółka nie uczestniczy w tym przemieszczeniu, a jedynie wystawia fakturę sprzedaży podmiotowi zużywającemu.?
Jak podkreślił organ w uzasadnieniu: ?Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zakresu obowiązków, wynikających z ustawy o podatku akcyzowym, jakie miałyby spoczywać na Spółce, w związku z przedstawioną w opisie zdarzenia przyszłego sprzedażą olejów smarowych, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Spółka wskazała jako przedmiot wniosku przepisy art. 32 ust. 3 pkt 1-3 ustawy oraz § 6 pkt 2 nieobowiązującego już rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1748). Zauważyć należy, że treść wskazanego przez Spółkę § 6 pkt 2 nieobowiązującego już rozporządzenia jest analogiczna do brzmienia przywołanego powyżej § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy, z tą jedynie różnicą, że przepis ten odwołuje się do innych, także zmienionych, przepisów ustawy.
Powyższe nie miało jednak wpływu na wynik rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie.
Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy, Organ zacytował powyżej szereg przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy. Literalne brzmienie regulacji przepisów akcyzowych wskazuje, że czynność przemieszczania lub dostarczania, a więc fizyczne przesunięcie wyrobów akcyzowych, musi odbywać się pomiędzy składem podatkowym a podmiotem, który zużywa te wyroby objęte zwolnieniem (podmiotem zużywającym). Właśnie dokonywanie czynności przemieszczania lub dostarczania może być przedmiotem opodatkowania akcyzą, a także pociągać za sobą konieczność dopełnienia szeregu formalności o charakterze dokumentacyjno-informacyjnym, wynikających z przepisów ustawy i niezbędnych w przypadku zastosowania zwolnienia od akcyzy. W tym kontekście nieistotne jest natomiast między jakimi podmiotami doszło do transakcji sprzedaży w sytuacji, gdy tej transakcji nie towarzyszy fizyczne przesunięcie wyrobów akcyzowych.
Dla prawidłowego rozstrzygnięcia kwestii będącej przedmiotem niniejszego wniosku, kluczowe znaczenie ma rozróżnienie pojęć „przemieszczania” lub „dostarczania” od pojęcia „sprzedaży”, z którą to czynnością nie zawsze wiąże się fizyczna dostawa towaru, będącego wszakże przedmiotem transakcji sprzedaży. Sama transakcja sprzedaży wyrobów akcyzowych, której nie towarzyszy fizyczne dostarczanie wyrobów, nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji na gruncie podatku akcyzowego. Należy bowiem zwrócić uwagę na fakt, iż wskazane przez ustawodawcę czynności „przemieszczania” oraz „dostarczania” oderwane są od czynności transakcji handlowych w rozumieniu cywilnoprawnym. Fakt ten wynika wprost z zakresu czynności wskazanych w ustawie o podatku akcyzowym, podlegających opodatkowaniu akcyzą. Wśród czynności opodatkowanych akcyzą nie została bowiem wymieniona sprzedaż wyrobów akcyzowych (poza wyjątkiem wskazanym w art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy, który nie odnosi się do treści przedstawionego zdarzenia przyszłego). Tym samym sprzedaż jako taka, mających być przedmiotem zwolnienia wyrobów, nie jest czynnością istotną z punktu widzenia podatku akcyzowego, wywołującą konkretne obowiązki na gruncie przepisów ustawy.
Nie bez znaczenia jest więc okoliczność, że ustawodawca posłużył się terminami „przemieszczania” oraz „dostarczania” wyrobów akcyzowych, które to pojęcia oznaczają dokonywanie fizycznego przesunięcia wyrobów od jednego podmiotu do drugiego. Jedynie bowiem fakt przemieszczenia/dostarczenia – fizycznego przekazania wyrobów akcyzowych podmiotowi zużywającemu – wywołuje na gruncie ustawy szereg obowiązków dokumentacyjno-informacyjnych, których dopełnienie stanowi jeden z kluczowych elementów dla możliwości skorzystania ze zwolnienia od akcyzy. W tych okolicznościach sama transakcja sprzedaży wyrobów akcyzowych, która przejawia się wyłącznie w wystawieniu faktury przez sprzedającego i przesłaniu jej do nabywcy, bez jednoczesnego przepływu towarów między tymi obiema stronami transakcji, nie będzie rodziła skutków w podatku akcyzowym.
Jak więc wynika z przywołanych przepisów ustawy oraz powyżej przedstawionej argumentacji, ustawodawca w sposób niebudzący wątpliwości rozróżnia transakcję sprzedaży wyrobów akcyzowych od ich fizycznego przemieszczania/dostarczania, wskazując, iż na gruncie podatku akcyzowego, dla zastosowania zwolnienia, należy badać „ruch” wyrobów akcyzowych. Wprawdzie czynności sprzedaży oraz przemieszczania/dostarczania wyrobów akcyzowych pozostają ze sobą w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym, jednak w sytuacji objętej wnioskiem wszelkie obowiązki na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowego nie są wynikiem sprzedaży, a jej następstwem, którym jest fizyczne przemieszczanie/dostarczanie tych wyrobów z zastosowaniem zwolnienia.?
Podsumowując organ podkreślił: ?Odnosząc powyższe rozważania oraz cytowane przepisy ustawy do opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, że Wnioskodawca dokonując sprzedaży oleju smarowego w cysternach nie będzie uczestnikiem czynności fizycznego przemieszczania/ dostarczania tych wyrobów. Oleje smarowe w cysternach nie będą przemieszczane/dostarczane ze składu podatkowego Wnioskodawcy, a z usługowego składu podatkowego, z którym Dostawca tych olejów będzie posiadał umowę. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie spełniał definicji podmiotu wysyłającego, zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy. Wniosko-dawca nie będzie również podmiotem pośredniczącym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy, a będzie jedynie pośrednikiem handlowym. Na Spółce, zajmującej się jedynie wystawianiem – podmiotowi zużywającemu – faktury sprzedaży oleju smarowego, nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki wynikające z przepisów ustawy o podatku akcyzowym.
Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do prowadzenia ewidencji i dokumentacji, o których mowa w dziale VIa ustawy.?
 

Kacper Wolak
Młodszy konsultant podatkowy
Kacper.wolak@isp-modzelewski.pl
elefon: 22 517 30 77